Arbeitsmarktpolitik für Ältere
Die Förderung der Beschäftigung Älterer steht wieder auf der politischen Agenda. Wir benötigten angesichts des demografischen Wandels eine Arbeitsmarktpolitik, die der Arbeitskräfteknappheit in den Betrieben entgegenwirkt.
Das Themendossier geht auf die arbeitsmarkt- und beschäftigungspolitischen Aspekte der Entwicklung des Arbeitsmarktes für Ältere ein.
- Erwerbstätigkeit und Arbeitslosigkeit Älterer
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Arbeitsmarkt- und beschäftigungspolitische Maßnahmen
- Gesamtbetrachtungen
- Initiativen und Kampagnen gegen Altersdiskriminierung
- Vermittlung und Beratung, Coaching
- Arbeitsbedingungen und Gesundheitsschutz
- Qualifizierung
- Subventionierung von Beschäftigung
- Lohnersatzleistungen, Bürgergeld, Arbeitslosengeld I und II
- Berufsausstieg, Übergang in Rente
- Arbeits- und Sozialrecht
- geografischer Bezug
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Literaturhinweis
Peer Effects in Old‑Age Employment Among Women (2025)
Badalyan, Sona;Zitatform
Badalyan, Sona (2025): Peer Effects in Old‑Age Employment Among Women. (IAB-Discussion Paper 13/2025), Nürnberg, 72 S. DOI:10.48720/IAB.DP.2513
Abstract
"Dieses Papier nutzt eine einzigartige Situation des Normenwandels – eine deutsche Rentenreform, die das Renteneintrittsalter für Frauen und Männer angleichen sollte –, um zu untersuchen, wie Beschäftigung im höheren Alter über Arbeitsplatznetzwerke weitergegeben wird. Die Reform erhöhte das früheste Renteneintrittsalter von Frauen von 60 auf 63 Jahre für Kohorten, die ab 1952 geboren wurden. Unter Verwendung des Universums der Arbeitsgruppen aus den Sozialversicherungsdaten vergleiche ich Frauen, deren Kolleginnen knapp über oder unter der Reformgrenze lagen. Ich finde, dass Frauen eher im höheren Alter erwerbstätig bleiben, wenn ihre Kolleginnen dies tun, wobei die Effekte in den Regionen des ehemaligen Westdeutschlands mit traditionellen Geschlechternormen stärker ausfallen. Geschlechtsneutrale Rentenreformen verstärken somit ihren Effekt über den Einfluss von Kolleginnen und tragen zu einer regionalen Angleichung der Beschäftigungsmuster im späten Erwerbsleben bei." (Autorenreferat, IAB-Doku)
Beteiligte aus dem IAB
Badalyan, Sona; -
Literaturhinweis
Retirement Age Reforms and Worker Substitutability: Implications for Employment of Older Workers (2025)
Badalyan, Sona;Zitatform
Badalyan, Sona (2025): Retirement Age Reforms and Worker Substitutability: Implications for Employment of Older Workers. (IAB-Discussion Paper 14/2025), Nürnberg, 89 S. DOI:10.48720/IAB.DP.2514
Abstract
"Dieses Papier untersucht, wie arbeitsnachfrageseitige Faktoren - insbesondere die Ersetzbarkeit von Arbeitskräften und berufsspezifische Fähigkeiten - die Beschäftigungsreaktionen auf eine Anhebung des frühestmöglichen Rentenalters beeinflussen. Mithilfe eines Regression‑Discontinuity‑Designs analysiere ich eine Reform in Deutschland im Jahr 1999, die die Möglichkeit für Frauen abschaffte, bereits mit 60 Jahren in Rente zu gehen. Vor der Reform konnten ältere Beschäftigte freiwillig aus dem Erwerbsleben ausscheiden, was den Unternehmen Fluktuationskosten verursachte. Nach der Reform waren Betriebe besser in der Lage, schwer ersetzbare Arbeitskräfte mit höheren Austrittskosten zu halten. Gleichzeitig verschlechterte sich durch den Wegfall des vorgezogenen Rentenzugangs die Verhandlungsposition der Beschäftigten, was es den Unternehmen ermöglichte, niedrigere Löhne durchzusetzen – häufig in Form von Altersteilzeit." (Autorenreferat, IAB-Doku)
Beteiligte aus dem IAB
Badalyan, Sona; -
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Keeping older workers in the labour force (2025)
Eiffe, Franz Ferdinand; Weber, Tina; Fric, Karel ; Adăscăliței, Dragoș ; Muller, Jessye; Contreras, Ricardo Rodriguez;Zitatform
Eiffe, Franz Ferdinand, Dragoș Adăscăliței, Karel Fric, Jessye Muller, Ricardo Rodriguez Contreras & Tina Weber (2025): Keeping older workers in the labour force. (Eurofound research report / European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions), Dublin, 77 S. DOI:10.2806/4361116
Abstract
"Europe’s population is ageing and has experienced natural decline since 2014, cushioned only by net migration. The working-age population is shrinking as the number of older individuals grows, a trend expected to continue with the retirement of the baby boom generation. This shift presents challenges for policymakers in relation to employment, living standards and welfare sustainability across EU Member States. This report aims to answer the question of how to keep older workers in employment as long as possible. It provides a comprehensive analysis of employment developments. It examines job quality differences across various age groups and analyses differences in job quality within the group of older workers. The report also explores the push and pull factors influencing employment trends across Europe and delves into the policies and practices implemented by Member States to keep older workers in the workforce. It highlights the critical role of social partners in shaping these outcomes and, finally, provides general pointers for policymakers to consider." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
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Can Information About Negative Age-Related Stereotypes Improve the Employment Chances of Older Unemployed Workers? (2025)
Zitatform
Homrighausen, Pia & Julia Lang (2025): Can Information About Negative Age-Related Stereotypes Improve the Employment Chances of Older Unemployed Workers? In: Journal of Aging & Social Policy, Jg. 37, H. 6, S. 1105-1124., 2024-02-21. DOI:10.1080/08959420.2024.2384174
Abstract
"With increasing age, it becomes more difficult for unemployed workers to find a new job. Due to age-related negative stereotypes, employers typically prefer younger applicants. This study analyzes a marketing campaign of a local employment agency in Germany that drew attention to the problem of negative age-related stereotypes and highlighted the high value of older workers. The goal of the campaign was to increase the hiring rate of older unemployed. Using comprehensive register data and applying a difference-in-differences approach, we find that the information conveyed through the campaign (via banners, interviews, job fairs, and informational brochures) did indeed change firms’ hiring behavior. The intervention increased the employment rate of workers aged 50 to 59 with unemployment experience by approximately 3 percentage points. The positive employment effects of the campaign appear to be somewhat more pronounced for women than for men. We conclude that an information campaign to overcome age-related negative stereotypes might be an appropriate measure to highlight the value of older workers and increase their employment chances. In the context of the demographic change, therefore, an information campaign might help to fight against a shrinking workforce and an impending shortage of skilled labor." (Author's abstract, IAB-Doku, © Taylor & Francis) ((en))
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Älterenbeschäftigungsquoten bis 2030 (2025)
Zitatform
Horvath, Thomas, Helmut Mahringer & Christine Mayrhuber (2025): Älterenbeschäftigungsquoten bis 2030. (WIFO Research Briefs 2025,11), Wien, 11 S.
Abstract
"Das Älterenbeschäftigungspaket der Bundesregierung zielt darauf ab, bis 2030 durch eine Erhöhung der Beschäftigungsquote älterer Erwerbspersonen maßgeblich zur Budgetkonsolidierung beizutragen. Die durchgeführten Simulationen mit microDEMS zeigen, dass sich der Anteil der aktiv Beschäftigten in der Altersgruppe der 60- bis 64-jährigen Frauen ohne die geplanten Maßnahmen nahezu verdoppelt und im Jahr 2030 bei 39,9% liegen würde. Bei den Männern dieser Altersgruppe sollte der Anstieg 2,5 Prozentpunkte auf 48,1% betragen. Die angestrebte Kostendämpfung im Pensionsbereich in Höhe von 2,7 Mrd. € bis 2030 setzt allerdings höhere Steigerungen der Beschäftigungsquoten in dieser Altersgruppe voraus als berechnet und erfordert eine konsequente Umsetzung der vorgesehenen arbeitsmarktpolitischen Maßnahmen." (Autorenreferat, IAB-Doku)
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Labor Force Transitions at Older Ages: Burnout, Recovery, and Reverse Retirement (2025)
Zitatform
Jacobs, Lindsay & Suphanit Piyapromdee (2025): Labor Force Transitions at Older Ages: Burnout, Recovery, and Reverse Retirement. (CEPR discussion paper / Centre for Economic Policy Research 20616), London, 54 S.
Abstract
"Partial and reverse retirement are two key behaviors characterizing labor force dynamics for individuals at older ages, with half working part-time and over a third leaving and later re-entering the labor force at some point. The high rate of exit and re-entry is especially puzzling when considering the flat and declining wage profiles observed at older ages and uncertainty about future re-employment. Using Health and Retirement Study (HRS) data, we document the timing and prevalence of these behaviors and show that reverse retirees resemble permanent retirees across many observables, but differ notably in reported job stress and polygenic scores linked to stress sensitivity. To understand what drives these behaviors, we develop and estimate a dynamic model of retirement that incorporates uncertainty in wages and health, along with a novel “burnout-recovery” process representing the accumulation and dissipation of work-related stress. The model replicates key patterns in the data, accounting for over two-thirds of reverse retirement and 40 percent of transitions to part-time work—patterns that cannot be explained by health or wealth shocks alone. Our findings suggest that reverse retirement is largely a predictable response to recoverable stress rather than a reaction to shocks. Policy simulations show that part-time subsidies and sabbaticals enhance labor force attachment and welfare by reducing burnout, while eliminating the Retirement Earnings Test raises re-entry but also increases stress exposure. Together, these findings highlight the central role of stress dynamics in shaping retirement behavior and inform the design of policies to support work at older ages." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
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Partial retirement opportunities and the labor supply of older individuals (2025)
Zitatform
Kantarcı, Tunga, Jim Been, Arthur van Soest & Daniël van Vuuren (2025): Partial retirement opportunities and the labor supply of older individuals. In: Labour Economics, Jg. 96. DOI:10.1016/j.labeco.2025.102739
Abstract
"We evaluate partial retirement options as an instrument to increase labor participation among older individuals. In a stated choice experiment, Dutch survey respondents were asked to choose among early, late and partial retirement scenarios purged from restrictions on part-time work and gradual retirement. Retirement scenario characteristics were randomized, generating rich variation in the choice options. The stated choices are validated using revealed preference data on (planned) retirement decisions. Using the stated choice data, we estimate a model that makes the trade-offs between leisure and income over the life cycle explicit, and use the estimated model for counterfactual policy simulations. We find that, as expected, higher (full) pension eligibility ages make actuarially fair (abrupt) early retirement more attractive and make late retirement less attractive, while about one in three respondents prefer partial retirement irrespective of the eligibility age. Early retirement becomes more attractive than late retirement when individuals do not have the partial retirement option. Moreover, the partial retirement decision is sensitive to financial incentives so that subsidizing partial retirement with higher wages or with more than actuarially fair pension increases for delaying retirement increases total labor supply. These findings demonstrate the potential of partial retirement as a policy instrument to stimulate labor participation, especially when pension eligibility is delayed." (Author's abstract, IAB-Doku, © 2025 The Authors. Published by Elsevier B.V.) ((en))
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For older and poorer: the implications of self-employment among individuals over 50 (2025)
Zitatform
Patel, Pankaj C. (2025): For older and poorer: the implications of self-employment among individuals over 50. In: Applied Economics, S. 1-19. DOI:10.1080/00036846.2025.2464818
Abstract
"Drawing on human capital theory and analysing data from the American Community Survey and Panel Study of Income Dynamics, we examine how economic policies influence late-career entrepreneurship. We find that older, economically vulnerable individuals are increasingly pushed into self-employment, often as a necessity rather than an opportunity. The association persists even when controlling for economic shocks and individual fixed effects. Notably, state-level policies such as minimum wage increases and Medicaid expansion show limited efficacy in altering these patterns or improving outcomes for this demographic. Our findings underscore the inadequacy of current broad-based economic policies in addressing the unique challenges faced by older workers in an evolving labour market." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
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Breaking the Implicit Contract: Using Pension Freezes to Study Lifetime Labor Supply (2025)
Patki, Dhiren;Zitatform
Patki, Dhiren (2025): Breaking the Implicit Contract: Using Pension Freezes to Study Lifetime Labor Supply. In: Journal of Political Economy Macroeconomics, Jg. 3, H. 3, S. 305-342. DOI:10.1086/736925
Abstract
"This paper studies the elimination of defined benefit pensions and subsequent adoption of 401(k) plans by U.S. employers. Using matched employer-employee data linked to thousands of firm-level retirement plan changes, it shows that unexpected losses in future compensation engendered by pensions plan transitions induce premature retirement for some workers and delayed retirement for others. Heterogeneity in retirement behavior stems from differences in the relative strength of substitution and wealth effects. Exploiting treatment effects as estimation targets, it fits a model of retirement and uses the model to quantify welfare costs and labor supply effects of changes in workplace penstion structure." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
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Altersdiskriminierung trotz Arbeitskräftemangel? (2025)
Zitatform
Schnabel, Claus & Juliane List (2025): Altersdiskriminierung trotz Arbeitskräftemangel? In: Wirtschaftsdienst, Jg. 105, H. 6, S. 444-448. DOI:10.2478/wd-2025-0113
Abstract
"Der zunehmende Arbeitskräftemangel in Deutschland rückt die Beschäftigung älterer Arbeitskräfte in den Fokus. Zwar ist deren Erwerbstätigkeit gestiegen, doch Ältere finden schwerer einen Arbeitsplatz und erfahren Diskriminierung bei der Arbeitsuche. In manchen Unternehmen scheint noch immer das überholte Stereotyp vorzuherrschen, Ältere seien weniger leistungsfähig. Andererseits berichten Betriebe überwiegend von positiven Erfahrungen mit neu eingestellten älteren Arbeitskräften. Um die Arbeitsmarktchancen Älterer zu erhöhen, ist der Staat im Rahmen seiner Arbeitsmarkt- und Antidiskriminierungspolitik gefordert, und Betriebe wie Arbeitsuchende müssen ihr Verhalten anpassen." (Autorenreferat, IAB-Doku)
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Arbeitslosenversicherung: Einheitliche Bezugsdauer spart Milliarden (2025)
Schäfer, Holger; Seele, Stefanie;Zitatform
Schäfer, Holger & Stefanie Seele (2025): Arbeitslosenversicherung: Einheitliche Bezugsdauer spart Milliarden. (IW-Kurzberichte / Institut der Deutschen Wirtschaft Köln 2025,63), Köln, 3 S.
Abstract
"Die verlängerte Bezugsdauer von Arbeitslosengeld für Ältere führt zu einer längeren Dauer der Arbeitslosigkeit. Eine Vereinheitlichung auf 12 Monate ist gerecht, könnte den Haushalt der Bundesagentur für Arbeit um über 2 Milliarden Euro entlasten und schafft einen Anreiz, bis zur Regelaltersgrenze am Arbeitsmarkt aktiv zu bleiben." (Autorenreferat, IAB-Doku)
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Empowering older workers through self-regulation: how job crafting and leisure crafting enhance mindfulness and well-being at work (2025)
Zitatform
Xin, Xun, Lili Gao & Yuting He (2025): Empowering older workers through self-regulation: how job crafting and leisure crafting enhance mindfulness and well-being at work. In: Work, Aging and Retirement, Jg. 11, H. 3, S. 266-281. DOI:10.1093/workar/waae017
Abstract
"The capacity for self-regulation is crucial for older workers to maintain adaptability and well-being under aging-related challenges. Building on recent research suggesting that practices of self-regulation can enhance self-regulatory capacity, our study employs self-regulation theory to investigate how two distinct self-regulatory practices—job crafting (JC) and leisure crafting (LC)—support older workers in enhancing their work well-being through the lens of self-regulatory capacity, specifically mindfulness. Within this theoretical framework, we further explore the combined effects of JC and LC on adaptation to the aging process. A three-wave time-lagged survey was conducted among 227 older Chinese workers from science and technology enterprises. The results from latent structural equation modeling indicate that mindfulness at work mediates the relationship between crafting practices (both JC and LC) and work well-being. Moreover, JC and LC exhibit a compensatory relationship in facilitating mindfulness at work, which in turn promotes the work well-being of older workers. These findings offer a novel perspective grounded in self-regulation theory, highlighting how JC and LC contribute to successful aging by strengthening mindfulness capacity." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
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Assessing the Labour Supply Effect of Harmonising Regular Retirement Age in Austria (2024)
Bittschi, Benjamin ; Warum, Philipp ; Mayrhuber, Christine; Spielauer, Martin ; Horvath, Thomas ; Mahringer, Helmut;Zitatform
Bittschi, Benjamin, Thomas Horvath, Helmut Mahringer, Christine Mayrhuber, Martin Spielauer & Philipp Warum (2024): Assessing the Labour Supply Effect of Harmonising Regular Retirement Age in Austria. (WIFO working papers 673), Wien, 26 S.
Abstract
"The aim of this study is to assess the impact of the ongoing harmonization of the retirement age for women with that for men on women's labor supply in Austria. According to the current legal framework, the standard retirement age for women will be gradually raised from 60 to 65 years from 2024 onwards, with the retirement age being raised by 6 months each year. The impact of the pension reform on women's labor supply is quantified using the dynamic microsimulation model microDEMS. This model integrates demographic changes in line with official population projections and detailed labor market modelling. According to our projections, the labour supply of women aged 60 to 64 increases by 87,000 in 2040 compared to a scenario in which the retirement age remains unchanged. We compare our results with two alternative approaches: the more stylised microWELT simulation model and a purely data-driven approach. While all methods produce very similar results in the long run, the detailed modelling in microDEMS provides more plausible results during the transition period when the reform is gradually implemented. This is because it allows for a realistic representation of pension paths, taking into account all relevant pension types and the corresponding eligibility criteria, such as sufficient accumulated insurance periods. In contrast to a purely data-driven approach, microDEMS modelling also has the advantage of explicitly representing and quantifying the components of the change in labour supply." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
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Pay-as-they-get-in: attitudes toward migrants and pension systems (2024)
Zitatform
Boeri, Tito, Matteo Gamalerio, Massimo Morelli & Margherita Negri (2024): Pay-as-they-get-in: attitudes toward migrants and pension systems. In: Journal of economic geography, Jg. 24, H. 1, S. 63-78. DOI:10.1093/jeg/lbad036
Abstract
"We study whether a better knowledge of the functioning of pay-as-you-go (PAYG) pension systems and recent demographic trends affects natives’ attitudes toward immigration. In two online experiments conducted in Italy and Spain, we randomly treated participants with a video explaining how, in PAYG systems, the payment of current pensions depends on the contributions paid by current workers. The video also informs participants about population aging trends in their countries. The treatment increases knowledge of PAYG systems and future demographic trends for all participants. However, it improves attitudes toward migrants only for treated participants who do not support populist and anti-immigrant parties." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
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Alternde Belegschaften in der Chemieindustrie vor und während der Corona-Krise. Chancen der Beschäftigung Älterer im disruptiven Arbeitsmarkt (2024)
Brandl, Sebastian; Mayerböck, Astrid; Engin-Stock, Tülin; Matuschek, Ingo; Leber, Ute;Zitatform
Brandl, Sebastian, Tülin Engin-Stock, Ute Leber, Ingo Matuschek & Astrid Mayerböck (2024): Alternde Belegschaften in der Chemieindustrie vor und während der Corona-Krise. Chancen der Beschäftigung Älterer im disruptiven Arbeitsmarkt. (IAB-Forschungsbericht 11/2024), Nürnberg, 57 S. DOI:10.48720/IAB.FB.2411
Abstract
"Die Erwerbsquote älterer Beschäftigter hat in Deutschland in den letzten Jahren deutlich zugenommen. Dies ist sowohl auf die steigende Erwerbsneigung Älterer als auch auf das seit 2012 sukzessiv erhöhte Renteneintrittsalter zurückzuführen. Zudem ist ein Anstieg der Erwerbstätigkeit nach Renteneintritt zu beobachten. Was für die Beschäftigten wirtschaftliche Notwendigkeit oder eine wunschgemäß verlängerte aktive Erwerbsphase sein kann, stellt sich für die Betriebe als wichtiges Mittel zur Sicherung des Fachkräftebedarfs dar. Zugleich ist die Beschäftigung Älterer für die Betriebe aber auch mit spezifischen Herausforderungen verbunden, denen mit einer alters- und alternsspezifischen Ausgestaltung der Personalpolitik zu begegnen ist. Bereits im Jahr 2016 haben die Hochschule der BA (HdBA) und das IAB in einer Online-Befragung von kleinen und mittelgroßen Betrieben der Chemischen Industrie (exemplarisch für das Verarbeitende Gewerbe in Deutschland) die Chancen und Risiken des demografischen Wandels für die Betriebe sowie deren Umgang mit älteren Beschäftigten untersucht. Damals deuteten die Befunde auf eine eher einzelfallbezogene Problemorientierung hin als auf ein systematisches Alter(n)s-Management. Um zu untersuchen, wie sich die Betriebe den fortschreitenden Herausforderungen des demografischen Wandels und des Fachkräftemangels stellen und durch welche personalpolitischen Maßnahmen sie diesen begegnen, wurde im Jahr 2022 erneut eine Online-Befragung in der Chemiebranche durchgeführt. Ein besonderer Fokus lag dabei auch auf der spezifischen Situation älterer Beschäftigter während der Corona-Krise. Die Erhebung wurde, wie bereits die Branchenbefragung 2016, durch das Umfragezentrum Bonn (uzbonn) im Auftrag der HdBA durchgeführt. Wie die Ergebnisse unserer Erhebung zeigen, hat sich der Trend einer steigender Erwerbsbeteiligung Älterer – trotz Corona-Krise – fortgesetzt. Ältere waren nicht überdurchschnittlich häufig von einem coronabedingten Personalabbau betroffen. Der Anteil Älterer in der Chemischen Industrie ist insbesondere in mittelgroßen sowie in bereits länger existierenden Betrieben hoch – und hier vor allem im Bereich der Produktion. Die Erhebung deutet aber auch darauf hin, dass spezifische Maßnahmen für die Beschäftigung Älterer noch immer häufig das Resultat von Einzelfalllösungen zu sein scheinen und vergleichsweise selten auf betrieblich unterstützten, systematischen Ansätzen basieren. Dennoch zeigt die Erhebung, dass die demografische Entwicklung den Handlungsdruck für die Betriebe tendenziell erhöht: So ist der Einsatz von Maßnahmen zur Erhaltung der Beschäftigungsfähigkeit Älterer verglichen mit der Branchenbefragung 2016 teilweise deutlich gestiegen. Einen erheblichen Zuwachs verzeichnen dabei insbesondere Angebote, nach Renteneintritt weiter für den Betrieb tätig zu bleiben. Zudem gewinnen Weiterbildungsangebote für (ältere) Beschäftigte an Bedeutung, die sich mit der fortschreitenden Technisierung der Arbeitswelt befassen. Dabei ist auffällig, dass Betriebe nur selten auf spezielle Weiterbildungsmaßnahmen für Ältere setzen, sondern ihre Weiterbildungsaktivitäten vielmehr unabhängig vom Alter der Beschäftigten ausrichten. Zudem scheinen die Betriebe die Notwendigkeit der Übergabe von Erfahrungswissen an (jüngere) Mitarbeitende tendenziell höher zu gewichten als den potenziellen Erhalt der Beschäftigungsfähigkeit Älterer. So spielen Personalmaßnahmen wie die Flexibilisierung von Arbeitszeiten oder die Gestaltung alternsgerechter Arbeitsplätze, die auf den Beschäftigungserhalt Älterer abzielen, in der vorliegenden Branchenbefragung eine eher nachgeordnete Rolle für die Betriebe. Demgegenüber schreiben die Befragten Maßnahmen wie altersgemischten Arbeitsgruppen eine vergleichsweise große Bedeutung zu." (Autorenreferat, IAB-Doku)
Beteiligte aus dem IAB
Leber, Ute; -
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Arbeitsbedingte Belastungen, technologischer Wandel und die Wirkung von rentenrechtlichen Änderungen auf den Renteneintritt (2024)
Zitatform
Broockmann, Bernhard, Natalie Herdegen & Martin Kroczek (2024): Arbeitsbedingte Belastungen, technologischer Wandel und die Wirkung von rentenrechtlichen Änderungen auf den Renteneintritt. In: Deutsche Rentenversicherung, Jg. 79, H. 2, S. 71-93.
Abstract
"In diesem Beitrag untersuchen wir, inwiefern Rentenreformen unterschiedliche Effekte auf Versicherte haben, deren Berufe sich hinsichtlich arbeitsbedingter Belastungen und der Anpassung an den technologischen Wandel unterscheiden. Wir finden signifikante Unterschiede in den Effekten hinsichtlich der untersuchten Berufscharakteristika. Versicherte in belastenden Berufen weiten ihre Erwerbstätigkeit beim Wegfall einer Frühverrentungsoption weniger stark aus und stehen eher in der Gefahr, arbeitslos zu werden. Ermöglicht eine Reform einen vorzeitigen Renteneintritt, nehmen dies eher Versicherte in belastenden Berufen wahr. Versicherte in Berufen, in denen neue Technologien intensiver verwendet werden, gelingt es besser, beim Wegfall einer Frühverrentungsoption erwerbstätig zu bleiben und ihr Arbeitslosigkeitsrisiko ist geringer. Die Ergebnisse zeigen, dass eine verlängerte Erwerbsbeteiligung nicht für alle Versicherten gleichermaßen möglich ist." (Autorenreferat, IAB-Doku)
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Literaturhinweis
Die Förderung von älteren Arbeitslosen verbessert deren Beschäftigungschancen (2024)
Zitatform
Büttner, Thomas, Torben Schewe & Gesine Stephan (2024): Die Förderung von älteren Arbeitslosen verbessert deren Beschäftigungschancen. In: IAB-Forum H. 15.07.2024. DOI:10.48720/IAB.FOO.20240715.01
Abstract
"Gemessen an den Zugängen in Arbeitslosigkeit erhalten ältere Arbeitslose anteilig seltener eine Förderung als jüngere Arbeitslose. Die Förderung mit arbeitsmarktpolitischen Instrumenten im Rechtskreis SGB III kann jedoch dazu beitragen, ihre Beschäftigungschancen deutlich zu verbessern. Eine Wirkungsanalyse zeigt, dass der Anteil der älteren Geförderten, die sich anderthalb Jahre nach Förderbeginn in ungeförderter Beschäftigung befinden, deutlich höher ausfällt als für vergleichbare ungeförderte Arbeitslose." (Autorenreferat, IAB-Doku)
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Literaturhinweis
Does Bridge Employment Mitigate or Exacerbate Inequalities Later in Life? (2024)
Cahill, Kevin E.; Giandrea, Michael D.; Quinn, Joseph F. ; Platts, Loretta G. ; Sacco, Lawrence B. ;Zitatform
Cahill, Kevin E., Michael D. Giandrea, Joseph F. Quinn, Lawrence B. Sacco & Loretta G. Platts (2024): Does Bridge Employment Mitigate or Exacerbate Inequalities Later in Life? In: Work, Aging and Retirement, Jg. 10, H. 2, S. 77-99. DOI:10.1093/workar/waac020
Abstract
"Most older Americans with career employment change jobs at least once before retiring from the labor market. Much is known about the prevalence and determinants of these bridge jobs, yet relatively little is known about the implications of such job changes—compared to direct exits from a career job —upon economic disparities in later life. In this article, we use 26 years of longitudinal data from the Health and Retirement Study to document the various pathways that older Americans take when exiting the labor force, and examine how bridge employment affects nonhousing wealth and total wealth, including the present discounted value of Social Security benefits. We find that gradual retirement in the form of bridge employment neither exacerbates nor mitigates wealth inequalities among Americans who hold career jobs later in life. That said, we do find some evidence that wealth inequalities grow among the subset of older career workers who transition from career employment to bridge employment at older ages. One policy implication of our article is that it provides evidence that might allay concerns about the potential for disparate financial impacts associated with the gradual retirement process." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
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The subsidy trap: Explaining the unsatisfactory effectiveness of hiring subsidies for the senior unemployed (2024)
Zitatform
Dalle, Axana, Elsy Verhofstadt & Stijn Baert (2024): The subsidy trap: Explaining the unsatisfactory effectiveness of hiring subsidies for the senior unemployed. (Working paper / Ghent University. Faculty of Economics and Business Administration 2024/1082), Gent, 36 S.
Abstract
"To extend the labor market participation of seniors, numerous countries provide subsidies to incentivise their recruitment or employment. Prior research demonstrates that the effectiveness of such subsidies is rather unsatisfactory, although the reasons for this inadequacy remain unclear. Therefore, we examined negative employer perceptions triggered by eligibility for such subsidies that might explain this disappointing effectiveness. To this end, we set up a vignette experiment in which 292 genuine recruiters assessed fictitious candidates on their hireability and underlying productivity estimations. These candidates differed experimentally in their eligibility for a hiring subsidy targeted at the unemployed aged 58 or over. Our results indicate that the subsidy has a negative effect on their hiring outcomes. This adverse effect is explained by negative perceptions that counteract the financial incentive. Specifically, the subsidized candidates signal lower physical and technological skills along with an augmented difficulty in hiring and labor inspection." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
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The subsidy trap: Explaining the unsatisfactory effectiveness of hiring subsidies for the senior unemployed (2024)
Zitatform
Dalle, Axana, Elsy Verhofstadt & Stijn Baert (2024): The subsidy trap: Explaining the unsatisfactory effectiveness of hiring subsidies for the senior unemployed. In: Journal of Economic Behavior & Organization, Jg. 227. DOI:10.1016/j.jebo.2024.106713
Abstract
"To extend the labour market participation of seniors, numerous countries provide subsidies to incentivise their recruitment or employment. Prior research demonstrates that the effectiveness of such subsidies is rather unsatisfactory, although the reasons for this inadequacy remain unclear. Therefore, we examined negative employer perceptions triggered by eligibility for such subsidies that might explain this disappointing effectiveness. To this end, we set up a vignette experiment in which 292 genuine recruiters assessed fictitious candidates on their hireability and underlying productivity estimations. These candidates differed experimentally in their eligibility for a hiring subsidy targeted at the unemployed aged 58 or over. Our results indicate that the subsidy has a negative effect on their hiring outcomes. This adverse effect is explained by negative perceptions that counteract the financial incentive. Specifically, the subsidised candidates signal lower physical and technological skills along with an augmented difficulty in hiring and labour inspection." (Author's abstract, IAB-Doku, © 2024 Elsevier) ((en))
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Arbeitsmarkt- und beschäftigungspolitische Maßnahmen
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- Vermittlung und Beratung, Coaching
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- Lohnersatzleistungen, Bürgergeld, Arbeitslosengeld I und II
- Berufsausstieg, Übergang in Rente
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