Funktion am IAB
- Forschungsbereichsleiterin - Bereich Bildung, Qualifizierung und Erwerbsverläufe (BQE)
- Mitglied - Arbeitsgruppe Weiterbildung
- Mitglied - Arbeitsgruppe Mindestlohn
- Mitglied - Arbeitsgruppe Digitale und ökologische Transformation
- Mitglied - Arbeitsgruppe Ausbildung
- Mitglied - Arbeitsgruppe Berufe
Beruflicher Werdegang
Silke Anger leitet seit 2013 den Forschungsbereich "Bildung, Qualifizierung und Erwerbsverläufe" am Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung (IAB). Seit 2016 teilt sie sich die Forschungsbereichsleitung in einem Führungs-Tandem mit Ute Leber. Seit 2013 ist Silke Anger Professorin für Volkswirtschaftslehre, insb. Bildungsökonomik, an der Otto-Friedrich-Universität Bamberg. Sie studierte von 1995 bis 2001 Europäische Wirtschaft an der Universität Bamberg und Volkswirtschaftslehre an der University of South Carolina, Columbia. Im Anschluss war sie wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Humboldt-Universität zu Berlin, wo sie 2005 promovierte. Von 2005 bis 2013 war sie wissenschaftliche Mitarbeiterin am Deutschen Institut für Wirtschaftsforschung und habilitierte sich 2013 an der Humboldt-Universität zu Berlin. Während ihrer Promotion und Habilitation absolvierte sie längere Forschungsaufenthalte an der Universitat Pompeu Fabra in Barcelona, an der University of Stirling und an der University of California, Santa Barbara.
Silke Anger ist seit 2011 Research Fellow des Forschungsinstituts zur Zukunft der Arbeit (IZA), seit 2015 Mitglied des Bildungsökonomischen Ausschusses des Vereins für Socialpolitik und seit 2017 Research Fellow des Research Centre for Education and the Labour Market (ROA) der Universität Maastricht.
Sie ist Mitglied verschiedener wissenschaftlicher Gremien, unter anderem des Wissenschaftlichen Beirats des Deutschen Zentrums für Hochschul- und Wissenschaftsforschung (DZHW). Zudem ist sie gemeinsam mit Prof. Jutta Allmendinger die wissenschaftliche Leitung der Teilstudie „Bildung im Erwachsenenalter und lebenslanges Lernen“ des Nationalen Bildungspanels (NEPS).
Aktivitäten
Projekte
laufende Projekte
- Machbarkeitsstudie zur Selektion von Jugendlichen in eine betriebliche Ausbildung
- Nationales Bildungspanel (NEPS) Etappe 8: Bildung im Erwachsenenalter und lebenslanges Lernen
- Bildungserwerb benachteiligter Kinder und Jugendlicher (BildMob)
- Berufliche Orientierung: Studien- und Berufswahl - Eine Wirkungsanalyse intensivierter Berufsberatung an Gymnasien
- Die Anerkennung ausländischer Abschlüsse
abgeschlossene Projekte
- Hürden der Weiterbildungsbeteiligung
- Tracking Youth Joblessness Through the Covid19 Crisis
- Employment-Related Further Training in a Dynamic Labor Market: The Role of Business Cycles and Technological Change
- Erwerbsarbeit 60plus
- Anbahnung der Mitgliedschaft im Leibniz-Forschungsverbund Bildungspotenziale (LERN)
- Unterwertige Beschäftigung von Migranten
- Re-examining the causal effect of education on labour market outcomes and social mobility: lessons from the UK and Germany
- Globalised Labour Mobility (GLOMO)
- Aufstockung der Stichprobe des Nationalen Bildungspanels (NEPS) für die Bildungsetappe 6 "Befragung von Förderschülern im NEPS"
- Family Background, Education, and Cognitive and Non-Cognitive Skills: Evidence from Sibling Correlations
- The Impact of Education on Personality - Evidence from a German High School Reform
Publikationen
-
Der russische Angriff auf die Ukraine verringerte Vertrauen und Wohlbefinden von Jugendlichen in Deutschland
Anger, Silke, Bernhard Christoph, Agata Danuta Galkiewicz & Malte Sandner (2024): Der russische Angriff auf die Ukraine verringerte Vertrauen und Wohlbefinden von Jugendlichen in Deutschland. In: IAB-Forum – Grafik aktuell H. 10.10.2024. DOI:10.48720/IAB.FOO.GA.20241010.01
-
Welche Erwartungen Abiturient*innen mit einem Studium oder einer Berufsausbildung verbinden (Serie "Berufsorientierung Jugendlicher")
Anger, Silke, Sarah Bernhard, Hans Dietrich, Felix Knau, Adrian Lerche, Alexander Patzina, Malte Sandner & Carina Toussaint (2024): Welche Erwartungen Abiturient*innen mit einem Studium oder einer Berufsausbildung verbinden (Serie "Berufsorientierung Jugendlicher"). In: IAB-Forum H. 03.09.2024. DOI:10.48720/IAB.FOO.20240903.01
-
Chancengleichheit und berufliche Bildung
Anger, Silke, Laura Goßner, Pascal Heß, Philipp Jaschke, Ute Leber, Brigitte Schels, Franziska Schreyer & Carina Toussaint (2024): Chancengleichheit und berufliche Bildung. Stellungnahme des IAB zur Anhörung der Enquetekommission I „Chancengleichheit in der Bildung“ des Landtags Nordrhein-Westfalen am 28.6.2024. (IAB-Stellungnahme 02/2024), Nürnberg, 27 S. DOI:10.48720/IAB.SN.2402
-
Zum Entwurf des SGB-III-Modernisierungsgesetzes
Anger, Silke, Sarah Bernhard, Simon Janssen, Ute Leber, Adrian Lerche, Michael Oberfichtner, Nancy Reims, Malte Sandner, Brigitte Schels, Monika Senghaas, Gesine Stephan, Carina Toussaint & Stefan Tübbicke (2024): Zum Entwurf des SGB-III-Modernisierungsgesetzes. Stellungnahme des IAB zum Referentenentwurf eines Gesetzes zur Modernisierung der Arbeitslosenversicherung und Arbeitsförderung am 24.7.2024. (IAB-Stellungnahme 01/2024), Nürnberg, 19 S. DOI:10.48720/IAB.SN.2401
-
Jünger und weniger zufrieden? Die Lebenszufriedenheit junger Beschäftigter während der Covid-19-Pandemie
Achatz, Juliane, Silke Anger & Bernhard Christoph (2024): Jünger und weniger zufrieden? Die Lebenszufriedenheit junger Beschäftigter während der Covid-19-Pandemie. In: IAB-Forum H. 16.02.2024. DOI:10.48720/IAB.FOO.20240216.01
-
Younger and less satisfied? Young workers life satisfaction during the Covid-19 pandemic in Germany
Achatz, Juliane, Bernhard Christoph & Silke Anger (2023): Younger and less satisfied? Young workers life satisfaction during the Covid-19 pandemic in Germany. In: IAB-Forum H. 29.12.2023. DOI:10.48720/IAB.FOO.20231229.01
-
Berufsorientierung und Berufsberatung am Gymnasium
Anger, Silke, Adrian Lerche & Malte Sandner (2023): Berufsorientierung und Berufsberatung am Gymnasium. In: Ifo-Schnelldienst, Jg. 76, H. 12, S. 20-24.
-
Einschätzung zu Reformen bei Bürgergeld und Midijobs sowie zur Grundrente und zur Einführung der Kindergrundsicherung
Anger, Silke, Kerstin Bruckmeier, Herbert Brücker, Jan Gellermann, Markus Promberger, Philipp Ramos Lobato, Malte Sandner, Annette Trahms, Jürgen Wiemers & Joachim Wolff (2023): Einschätzung zu Reformen bei Bürgergeld und Midijobs sowie zur Grundrente und zur Einführung der Kindergrundsicherung. Stellungnahme des IAB zur Anhörung beim Sachverständigenrat zur Begutachtung der gesamtwirtschaftlichen Entwicklung am 13.10.2023. (IAB-Stellungnahme 08/2023), Nürnberg, 17 S. DOI:10.48720/IAB.SN.2308
-
Einführung einer Kindergrundsicherung: Forschungsdaten und Evaluation
Anger, Silke, Kerstin Bruckmeier, Hans Dietrich, Andreas Filser, Dana Müller, Philipp Ramos Lobato, Ulrich Thomsen & Joachim Wolff (2023): Einführung einer Kindergrundsicherung: Forschungsdaten und Evaluation. Nürnberg, 6 S.
-
Berufsberatung: In der Corona-Krise konnten nicht alle Themenwünsche junger Menschen ausreichend besprochen werden
Anger, Silke, Sarah Bernhard, Hans Dietrich, Adrian Lerche, Alexander Patzina, Malte Sandner, Stefanie Singer, Carina Toussaint & Verena Malfertheiner (2023): Berufsberatung: In der Corona-Krise konnten nicht alle Themenwünsche junger Menschen ausreichend besprochen werden. In: IAB-Forum H. 23.08.2023. DOI:10.48720/IAB.FOO.20230823.01
-
Employment-Related Further Training in a Dynamic Labour Market
Anger, Silke, Pascal Heß, Simon Janssen & Ute Leber (2023): Employment-Related Further Training in a Dynamic Labour Market. In: S. Weinert, G. J. Blossfeld & H.-P. Blossfeld (Hrsg.) (2023): Education, Competence Development and Career Trajectories, S. 319-336. DOI:10.1007/978-3-031-27007-9_14
-
Vocational training in Ukraine – an overview (Series "The Effects of the Ukraine War on the German Labour Market")
Schreyer, Franziska, Silke Anger, Tim-Felix Grabert & Olena Martyniuk (2022): Vocational training in Ukraine – an overview (Series "The Effects of the Ukraine War on the German Labour Market"). In: IAB-Forum H. 01.12.2022 Nürnberg. DOI:10.48720/IAB.FOO.20221201.01
-
Attracting Skills and Talent to the EU
Anger, Silke, Jakub Bijak, Peter Bosch, Mathias Czaika, David de Groot, María Miyar Busto & Jackline Wahba (2022): Attracting Skills and Talent to the EU. What should we focus on? (Population & policy compact : policy brief / Population Europe 37), Berlin: Population Europe, 4 S.
-
The COVID-19 pandemic, well-being, and transitions to post-secondary education
Patzina, Alexander, Malte Sandner, Silke Anger, Sarah Bernhard & Hans Dietrich (2023): The COVID-19 pandemic, well-being, and transitions to post-secondary education. In: Review of Economics of the Household, Jg. 21, H. 2, S. 461-483. DOI:10.1007/s11150-022-09623-9
-
Berufliche Bildung in der Ukraine – ein Überblick (Serie „Auswirkungen des Ukraine-Kriegs auf den deutschen Arbeitsmarkt“)
Schreyer, Franziska, Silke Anger, Tim-Felix Grabert & Olena Martyniuk (2022): Berufliche Bildung in der Ukraine – ein Überblick (Serie „Auswirkungen des Ukraine-Kriegs auf den deutschen Arbeitsmarkt“). In: IAB-Forum H. 15.07.2022 Nürnberg. DOI:10.48720/IAB.FOO.20220715.01
-
Making Integration Work? Facilitating Access to Occupational Recognition and Immigrants’ Labor Market Performance
Anger, Silke, Jacopo Bassetto & Malte Sandner (2022): Making Integration Work? Facilitating Access to Occupational Recognition and Immigrants’ Labor Market Performance. (IAB-Discussion Paper 11/2022), Nürnberg, 72 S. DOI:10.48720/IAB.DP.2211
-
Aufteilung der Sorge- und Erwerbsarbeit zwischen Frauen und Männern: In der Pandemie ändern sich Geschlechterrollen kaum
Globisch, Claudia, Dana Müller, Michaela Fuchs, Bernhard Christoph, Viktoria Danneck, Sandra Dummert, Marieke Volkert, Anja Abendroth, Silke Anger, Christina Boll, Tanja Carstensen, Lukas Fervers, Lena Hipp, Marita Jacob, Veronika Knize, Michaela Kreyenfeld, Yvonne Lott, Tabea Naujoks, Armin Sauermann, Simone Schüller & Lina Tobler (2022): Aufteilung der Sorge- und Erwerbsarbeit zwischen Frauen und Männern: In der Pandemie ändern sich Geschlechterrollen kaum. (IAB-Kurzbericht 05/2022), Nürnberg, 12 S. DOI:10.48720/IAB.KB.2205
-
Schwieriger Übergang in Ausbildung und Arbeitsmarkt
Menze, Laura, Malte Sandner, Silke Anger, Reinhard Pollak & Heike Solga (2022): Schwieriger Übergang in Ausbildung und Arbeitsmarkt. IAB-Kurzbericht zu Jugendlichen aus Förderschulen. In: Sozialrecht + Praxis, Jg. 32, H. 2, S. 71-87.
-
The COVID-19 pandemic, well-being, and transitions to post-secondary education
Sandner, Malte, Alexander Patzina, Silke Anger, Sarah Bernhard & Hans Dietrich (2021): The COVID-19 pandemic, well-being, and transitions to post-secondary education. (IAB-Discussion Paper 18/2021), Nürnberg, 33 S.
-
Distanzunterricht in der Covid-19-Pandemie: Wer häufig Kontakt zu seiner Lehrkraft hat, lernt mehr für die Schule
Anger, Silke, Bernhard Christoph, Tobias Hörl, Lisa Leschnig, Shushanik Margaryan, Frauke Peter, Malte Sandner, Andreas Schubert & Thomas Siedler (2021): Distanzunterricht in der Covid-19-Pandemie: Wer häufig Kontakt zu seiner Lehrkraft hat, lernt mehr für die Schule. In: IAB-Forum H. 08.12.2021 Nürnberg, o. Sz.
-
The COVID-19 Pandemic, Well-Being, and Transitions to Post-secondary Education
Sandner, Malte, Alexander Patzina, Silke Anger, Sarah Bernhard & Hans Dietrich (2021): The COVID-19 Pandemic, Well-Being, and Transitions to Post-secondary Education. (IZA discussion paper 14797), Bonn, 37 S.
-
Jugendliche aus Förderschulen mit Schwerpunkt "Lernen": Schwieriger Übergang in Ausbildung und Arbeitsmarkt
Menze, Laura, Malte Sandner, Silke Anger, Reinhard Pollak & Heike Solga (2021): Jugendliche aus Förderschulen mit Schwerpunkt "Lernen": Schwieriger Übergang in Ausbildung und Arbeitsmarkt. (IAB-Kurzbericht 22/2021), Nürnberg, 12 S.
-
Abiturjahrgang 2020: Ohne Abiball zum Studium - allein am Bildschirm bricht die Lebenszufriedenheit ein
Anger, Silke, Sarah Bernhard, Hans Dietrich, Adrian Lerche, Alexander Patzina, Malte Sandner & Carina Toussaint (2021): Abiturjahrgang 2020: Ohne Abiball zum Studium - allein am Bildschirm bricht die Lebenszufriedenheit ein. (IAB-Kurzbericht 19/2021), Nürnberg, 8 S.
-
Lebenslanges Lernen ist eine Frage der Persönlichkeit
Laible, Marie-Christine, Silke Anger, Martina Baumann & Luisa Braunschweig (2021): Lebenslanges Lernen ist eine Frage der Persönlichkeit. In: IAB-Forum H. 05.08.2021 Nürnberg, o. Sz.
-
Youth unemployment in Germany and the United Kingdom in times of Covid-19 (Series "Tracking youth joblessness during the Covid-19 crisis")
Dietrich, Hans, Golo Henseke, Juliane Achatz, Silke Anger, Bernhard Christoph & Alexander Patzina (2021): Youth unemployment in Germany and the United Kingdom in times of Covid-19 (Series "Tracking youth joblessness during the Covid-19 crisis"). In: IAB-Forum H. 04.08.2021 Nürnberg, o. Sz.
-
Covid-19: how youth unemployment is taking on worrying new patterns
Dietrich, Hans, Golo Henseke, Juliane Achatz, Silke Anger, Bernhard Christoph & Alexander Patzina (2021): Covid-19: how youth unemployment is taking on worrying new patterns. In: IOE blog / University College London. Institute of Education H. 05.08.2021 London, o. Sz.
-
Der Abiturjahrgang 2021 in Zeiten von Corona: Zukunftssorgen und psychische Belastungen nehmen zu (Serie "Corona-Krise: Folgen für den Arbeitsmarkt")
Anger, Silke, Sarah Bernhard, Hans Dietrich, Adrian Lerche, Alexander Patzina, Malte Sandner & Carina Toussaint (2021): Der Abiturjahrgang 2021 in Zeiten von Corona: Zukunftssorgen und psychische Belastungen nehmen zu (Serie "Corona-Krise: Folgen für den Arbeitsmarkt"). In: IAB-Forum H. 18.03.2021 Nürnberg, o. Sz.
-
Personality Traits and Further Training
Laible, Marie-Christine, Silke Anger & Martina Baumann (2020): Personality Traits and Further Training. In: Frontiers in psychology, Jg. 11, akzeptiert am 22.09.2020. DOI:10.3389/fpsyg.2020.510537
-
Personality Traits and Further Training
Laible, Marie-Christine, Silke Anger & Martina Baumann (2020): Personality Traits and Further Training. (IAB-Discussion Paper 34/2020), Nürnberg, 47 S.
-
Berufsorientierung durch Schulen und Arbeitsagenturen ist für Jugendliche mit Migrationshintergrund besonders wichtig
Lisa, Schwarz, Silke Anger & Ute Leber (2020): Berufsorientierung durch Schulen und Arbeitsagenturen ist für Jugendliche mit Migrationshintergrund besonders wichtig. In: IAB-Forum H. 30.09.2020 Nürnberg, o. Sz.
-
Die Auswirkungen der Coronakrise auf die Arbeitsmarktchancen der Corona-Abiturjahrgänge
Anger, Silke & Malte Sandner (2020): Die Auswirkungen der Coronakrise auf die Arbeitsmarktchancen der Corona-Abiturjahrgänge. In: Ifo-Schnelldienst, Jg. 73, H. 9, S. 3-7.
-
Befunde der IAB-Forschung zur Corona-Krise - Zwischenbilanz und Ausblick
Anger, Silke, Anja Bauer, Mario Bossler, Kerstin Bruckmeier, Herbert Brücker, Martin Dietz, Sandra Dummert, Johann Fuchs, Britta Gehrke, Philipp Grunau, Lidwina Gundacker, Nicole Gürtzgen, Anette Haas, Tobias Hartl, Andreas Hauptmann, Karl Heinz Hausner, Christian Hutter, Philipp Jaschke, Yuliya Kosyakova, Thomas Kruppe, Benjamin Küfner, Alexander Kubis, Julia Lang, Ute Leber, Lisa Leschnig, Brigitte Weber, Christian Westermeier, Susanne Wanger, Philipp Vom Berge, Annette Trahms, Gesine Stephan, Jens Stegmaier, Christian Schneemann, Nancy Reims, Christopher Osiander, Dana Müller, Gerd Zika, Ulrich Walwei, Holk Stobbe, Malte Sandner, Michael Oberfichtner, Enzo Weber, Anne Müller, Angela Rauch & Ehsan Vallizadeh (2020): Befunde der IAB-Forschung zur Corona-Krise - Zwischenbilanz und Ausblick. Nürnberg, 18 S.
-
Die Erwerbstätigkeit von Rentnerinnen und Rentnern zwischen Wunsch und Wirklichkeit (Serie "Corona-Krise: Folgen für den Arbeitsmarkt")
Anger, Silke, Annette Trahms & Christian Westermeier (2020): Die Erwerbstätigkeit von Rentnerinnen und Rentnern zwischen Wunsch und Wirklichkeit (Serie "Corona-Krise: Folgen für den Arbeitsmarkt"). In: IAB-Forum H. 31.07.2020 Nürnberg, o. Sz.
-
School closings during the COVID-19 pandemic: findings from German high school students
Anger, Silke, Sarah Bernhard, Hans Dietrich, Adrian Lerche, Alexander Patzina, Malte Sandner & Carina Toussaint (2020): School closings during the COVID-19 pandemic: findings from German high school students. (Series "COVID-19 Crisis: Consequences for the Labour Market"). In: IAB-Forum H. 15.05.2020, o. Sz.
-
Schulschließungen wegen Corona: Regelmäßiger Kontakt zur Schule kann die schulischen Aktivitäten der Jugendlichen erhöhen (Serie "Corona-Krise: Folgen für den Arbeitsmarkt")
Anger, Silke, Sarah Bernhard, Hans Dietrich, Adrian Lerche, Alexander Patzina, Malte Sandner & Carina Toussaint (2020): Schulschließungen wegen Corona: Regelmäßiger Kontakt zur Schule kann die schulischen Aktivitäten der Jugendlichen erhöhen (Serie "Corona-Krise: Folgen für den Arbeitsmarkt"). In: IAB-Forum H. 23.04.2020, o. Sz.
-
Socioemotional skills in education and beyond
Lechner, Clemens M., Silke Anger & Beatrice Rammstedt (2019): Socioemotional skills in education and beyond. Recent evidence and future research avenues. In: R. Becker (Hrsg.) (2019): Research handbook on sociology of education, S. 427-453. DOI:10.4337/9781788110426.00034
-
Surveying lifelong learning in the German National Educational Panel Study (NEPS)
Anger, Silke, Marie-Christine Laible, Annette Trahms & Basha Vicari (2019): Surveying lifelong learning in the German National Educational Panel Study (NEPS). In: The Australian economic review, Jg. 52, H. 3, S. 353-362. DOI:10.1111/1467-8462.12332
-
Erwerbsarbeit nach Renteneintritt
Anger, Silke, Annette Trahms & Christian Westermeier (2018): Erwerbsarbeit nach Renteneintritt. In: Wirtschaftsdienst, Jg. 98, H. 12, S. 904-906. DOI:10.1007/s10273-018-2385-5
-
Erwerbstätigkeit nach dem Übergang in Altersrente: Soziale Motive überwiegen, aber auch Geld ist wichtig
Anger, Silke, Annette Trahms & Christian Westermeier (2018): Erwerbstätigkeit nach dem Übergang in Altersrente: Soziale Motive überwiegen, aber auch Geld ist wichtig. (IAB-Kurzbericht 24/2018), Nürnberg, 12 S.
-
Die Notwendigkeit ökonomischer Politikberatung für eine evidenzbasierte Bildungspolitik
Thomsen, Stephan L. & Silke Anger (2018): Die Notwendigkeit ökonomischer Politikberatung für eine evidenzbasierte Bildungspolitik. Verkürzung und Verlängerung der Schulzeit am Gymnasium. In: Perspektiven der Wirtschaftspolitik, Jg. 19, H. 3, S. 167-184. DOI:10.1515/pwp-2018-0026
-
Cross-fertilizing gains or crowding out? Schooling intensity and noncognitive skills
Dahmann, Sarah C. & Silke Anger (2018): Cross-fertilizing gains or crowding out? Schooling intensity and noncognitive skills. (HCEO working paper / Human capital and economic opportunity global working group 2018,065), Chicago, 49 S.
-
Zentrale Befunde zu aktuellen Arbeitsmarktthemen
Althoff, Jörg, Silke Anger, Frank Bauer, Mario Bossler, Kerstin Bruckmeier, Herbert Brücker, Hans Dietrich, Sandra Dummert, Johann Fuchs, Nicole Gürtzgen, Peter Haller, Christian Hohendanner, Elke Jahn, Klara Kaufmann, Regina Konle-Seidl, Thomas Kruppe, Alexander Kubis, Peter Kupka, Torsten Lietzmann, Philipp Ramos Lobato, Oliver Ludewig, Britta Matthes, Andreas Moczall, Joachim Möller, Christopher Osiander, Angela Rauch, Malte Reichelt, Nancy Reims, Thomas Rhein, Thomas Rothe, Barbara Schwengler, Holger Seibert, Steffen Sirries, Carina Sperber, Heiko Stüber, Uwe Sujata, Ehsan Vallizadeh, Basha Vicari, Ulrich Walwei, Enzo Weber, Gerd Zika & Joachim Wolff (2018): Zentrale Befunde zu aktuellen Arbeitsmarktthemen. Nürnberg, 43 S.
-
Zur Änderung des Schulgesetzes in Nordrhein-Westfalen
Anger, Silke & Stephan Thomsen (2018): Zur Änderung des Schulgesetzes in Nordrhein-Westfalen. Anhörung des Ausschusses für Schule und Bildung des Landtags Nordrhein-Westfalen am 12. Mai 2018. (IAB-Stellungnahme 03/2018), Nürnberg, 14 S.
-
Die Schulzeitverkürzung am Gymnasium
Anger, Silke & Stephan Thomsen (2018): Die Schulzeitverkürzung am Gymnasium. Fakten und Ergebnisse im Spiegel politischer Entscheidungen. In: Journal für LehrerInnenbildung H. 2, S. 37-44.
-
Anerkennung ausländischer Abschlüsse: Bürokratieabbau und bessere Information könnten die Antragsquote erhöhen
Anger, Silke, Jacopo Bassetto & Malte Sandner (2018): Anerkennung ausländischer Abschlüsse: Bürokratieabbau und bessere Information könnten die Antragsquote erhöhen. In: IAB-Forum H. 14.03.2018, o. Sz.
-
Zur Änderung des Schulgesetzes in Schleswig-Holstein
Anger, Silke & Stephan L. Thomsen (2017): Zur Änderung des Schulgesetzes in Schleswig-Holstein. Mündliche Anhörung des Bildungsausschusses des Schleswig-Holsteinischen Landtags am 30. November 2017. (IAB-Stellungnahme 08/2017), Nürnberg, 13 S.
-
Wandler zwischen den Welten - Ökonomieprofessor und Staatssekretär a. D. Pedro S. Martins
Schludi, Martin, Pedro Martins & Silke Anger (2017): Wandler zwischen den Welten - Ökonomieprofessor und Staatssekretär a. D. Pedro S. Martins. In: IAB-Forum H. 19.10.2017, o. Sz.
-
Walking between the worlds - labour market economist and former Secretary of State Pedro S. Martins
Schludi, Martin, Pedro Martins & Silke Anger (2017): Walking between the worlds - labour market economist and former Secretary of State Pedro S. Martins. In: IAB-Forum H. 19.10.2017, o. Sz.
-
Jobsharing unter Führungskräften: Kann das gutgehen?
Anger, Silke & Ute Leber (2017): Jobsharing unter Führungskräften: Kann das gutgehen? Ein Erfahrungsbericht aus dem IAB. In: IAB-Forum H. 23.08.2017, o. Sz.
-
Führen in Teilzeit
Anger, Silke & Ute Leber (2017): Führen in Teilzeit. Erfahrungsbericht. In: Bundesagentur für Arbeit ┐ Führungsakademie. Akademiebrief H. 30, S. 4-5.
-
Aus Angst vor Trump: Junge Akademiker wollen plötzlich mehr Sicherheit im Beruf
Anger, Silke (2017): Aus Angst vor Trump: Junge Akademiker wollen plötzlich mehr Sicherheit im Beruf. Nachgefragt. In: Zeit-Campus : studieren, arbeiten, leben H. 3, S. 77.
-
Entwicklung des Bildungsniveaus
Anger, Silke & Alexander Patzina (2017): Entwicklung des Bildungsniveaus. In: J. Möller & U. Walwei (Hrsg.) (2017): Arbeitsmarkt kompakt : Analysen, Daten, Fakten (IAB-Bibliothek, 363), S. 92-93.
-
Die Bedeutung von Persönlichkeitseigenschaften für den individuellen Arbeitsmarkterfolg
Anger, Silke, Marie-Christine Laible & Gerrit Müller (2017): Die Bedeutung von Persönlichkeitseigenschaften für den individuellen Arbeitsmarkterfolg. In: J. Möller & U. Walwei (Hrsg.) (2017): Arbeitsmarkt kompakt : Analysen, Daten, Fakten (IAB-Bibliothek, 363), S. 104-105.
-
Das achtjährige Gymnasium verdient eine Chance
Anger, Silke (2017): Das achtjährige Gymnasium verdient eine Chance. In: Süddeutsche Zeitung H. 15.03.2017, S. 1-2.
-
Involuntary job loss and changes in personality traits
Anger, Silke, Georg Camehl & Frauke Peter (2017): Involuntary job loss and changes in personality traits. In: Journal of economic psychology, Jg. 60, H. June, S. 71-91. DOI:10.1016/j.joep.2017.01.007
-
Involuntary job loss and changes in personality traits
Anger, Silke, Georg Camehl & Frauke Peter (2017): Involuntary job loss and changes in personality traits. (IZA discussion paper 10561), Bonn, 43 S.
-
Cognitive skills, non-cognitive skills, and family background
Anger, Silke & Daniel D. Schnitzlein (2017): Cognitive skills, non-cognitive skills, and family background. Evidence from sibling correlations. In: Journal of population economics, Jg. 30, H. 2, S. 591-620. DOI:10.1007/s00148-016-0625-9
-
Cognitive skills, non-cognitive skills, and family background: evidence from sibling correlations
Anger, Silke & Daniel D. Schnitzlein (2016): Cognitive skills, non-cognitive skills, and family background: evidence from sibling correlations. (IAB-Discussion Paper 30/2016), Nürnberg, 38 S.
-
Bildungsinvestitionen - wirksames Heilmittel gegen soziale Ungleichheit?
Spieß, C. Katharina, Vaishali Zambre, Christina Anger, Axel Plünnecke, Silke Anger, Thomas Kruppe, Friedhelm Pfeiffer & Klaus Schömann (2016): Bildungsinvestitionen - wirksames Heilmittel gegen soziale Ungleichheit? Zeitgespräch. In: Wirtschaftsdienst, Jg. 96, H. 7, S. 455-473. DOI:10.1007/s10273-016-2000-6
-
Absolventen allgemeinbildender und beruflicher Bildungsgänge in Europa: Der Start ins Berufsleben ist in einigen Ländern besonders schwierig
Anger, Silke, Ute Leber & Margarida Rodrigues (2016): Absolventen allgemeinbildender und beruflicher Bildungsgänge in Europa: Der Start ins Berufsleben ist in einigen Ländern besonders schwierig. (IAB-Kurzbericht 11/2016), Nürnberg, 8 S.
-
Cognitive skills, non-cognitive skills, and family background
Anger, Silke & Daniel D. Schnitzlein (2016): Cognitive skills, non-cognitive skills, and family background. Evidence from sibling correlations. (BERG working paper series 110), Bamberg, 44 S.
-
Cognitive skills, non-cognitive skills, and family background
Anger, Silke & Daniel D. Schnitzlein (2016): Cognitive skills, non-cognitive skills, and family background. Evidence from sibling correlations. (IZA discussion paper 9918), Bonn, 39 S.
-
Cognitive skills, non-cognitive skills, and family background
Anger, Silke & Daniel D. Schnitzlein (2016): Cognitive skills, non-cognitive skills, and family background. Evidence from sibling correlations. (SOEPpapers on multidisciplinary panel data research at DIW Berlin 834), Berlin, 39 S.
-
The impact of education on personality
Dahmann, Sarah & Silke Anger (2014): The impact of education on personality. Evidence from a German high school reform. (IAB-Discussion Paper 29/2014), Nürnberg, 47 S.
-
The impact of education on personality
Dahmann, Sarah & Silke Anger (2014): The impact of education on personality. Evidence from a German high school reform. (SOEPpapers on multidisciplinary panel data research at DIW Berlin 658), Berlin, 51 S.
-
The impact of education on personality
Dahmann, Sarah & Silke Anger (2014): The impact of education on personality. Evidence from a German high school reform. (IZA discussion paper 8139), Bonn, 51 S.
-
Die Weitergabe von Persönlichkeitseigenschaften und intellektuellen Fähigkeiten von Eltern an ihre Kinder
Anger, Silke (2012): Die Weitergabe von Persönlichkeitseigenschaften und intellektuellen Fähigkeiten von Eltern an ihre Kinder. In: DIW-Wochenbericht, Jg. 79, H. 29, S. 3-12.
-
The intergenerational transmission of cognitive and non-cognitive skills during adolescence and young adulthood
Anger, Silke (2012): The intergenerational transmission of cognitive and non-cognitive skills during adolescence and young adulthood. (SOEPpapers on multidisciplinary panel data research at DIW Berlin 473), Berlin, 39 S.
-
Introduction: Cognitive and non-cognitive skill formation and labor market outcomes
Anger, Silke (2012): Introduction: Cognitive and non-cognitive skill formation and labor market outcomes. Berlin, 10 S.
-
The cyclicality of effective wages within employer-employee matches in a rigid labor market
Anger, Silke (2011): The cyclicality of effective wages within employer-employee matches in a rigid labor market. In: Labour economics, Jg. 18, H. 6, S. 786-797. DOI:10.1016/j.labeco.2011.06.002
-
The cyclicality of effective wages within employer-employee matches in a rigid labor market
Anger, Silke (2011): The cyclicality of effective wages within employer-employee matches in a rigid labor market. (IZA discussion paper 5489), Bonn, 42 S.
-
The intergenerational transmission of cognitive and non-cognitive skills during adolescence and young adulthood
Anger, Silke (2011): The intergenerational transmission of cognitive and non-cognitive skills during adolescence and young adulthood. (IZA discussion paper 5749), Bonn, 39 S.
-
One last puff? Public smoking bans and smoking behavior
Anger, Silke, Michael Kvasnicka & Thomas Siedler (2011): One last puff? Public smoking bans and smoking behavior. In: Journal of Health Economics, Jg. 30, H. 3, S. 591-601. DOI:10.1016/j.jhealeco.2011.03.003
-
One last puff? Public smoking bans and smoking behavior
Anger, Silke, Michael Kvasnicka & Thomas Siedler (2010): One last puff? Public smoking bans and smoking behavior. (Ruhr economic papers 180), Essen, 37 S.
-
Does smoking really harm your earnings so much? Biases in current estimates of the smoking wage penalty
Anger, Silke & Michael Kvasnicka (2010): Does smoking really harm your earnings so much? Biases in current estimates of the smoking wage penalty. In: Applied Economics Letters, Jg. 17, H. 6, S. 561-564. DOI:10.1080/13504850802260846
-
One last puff? Public smoking bans and smoking behavior
Anger, Silke, Michael Kvasnicka & Thomas Siedler (2010): One last puff? Public smoking bans and smoking behavior. (DIW-Diskussionspapiere 992), Berlin, 35 S.
-
One last puff? Public smoking bans and smoking behavior
Anger, Silke, Michael Kvasnicka & Thomas Siedler (2010): One last puff? Public smoking bans and smoking behavior. (SOEPpapers on multidisciplinary panel data research at DIW Berlin 289), Berlin, 35 S.
-
Self-rated health and changes in self-rated health as predictors of mortality
Schwarze, Johannes, Hanfried H. Andersen & Silke Anger (2000): Self-rated health and changes in self-rated health as predictors of mortality. First evidence from German panel data. (DIW-Diskussionspapiere 203), Berlin, 13 S.
-
Mehr Hausarbeit, weniger Verdienst
Anger, Silke & Anita Kottwitz (2009): Mehr Hausarbeit, weniger Verdienst. In: DIW-Wochenbericht, Jg. 76, H. 6, S. 102-111.
-
Do smart parents raise smart children?
Anger, Silke & Guido Heineck (2009): Do smart parents raise smart children? The intergenerational transmission of cognitive abilities. (SOEPpapers on multidisciplinary panel data research at DIW Berlin 156), Berlin, 37 S.
-
Returns to human capital in Germany post-unification
Lupo, Katie & Silke Anger (2009): Returns to human capital in Germany post-unification. In: C. Wey & K. F. Zimmermann (Hrsg.) (2009): Twenty years of economic reconstruction in East Germany (Applied economics quarterly supplement, 60), S. 83-110.
-
Developing SOEPsurvey and SOEPservice
Anger, Silke, Joachim R. Frick, Jan Goebel, Markus M. Grabka, Olaf Groh-Samberg, Hansjoerg Haas, Elke Holst, Peter Krause, Martin Kroh, Henning Lohmann, Jürgen Schupp, Ingo Sieber, Thomas Siedler, Christian Schmitt, C. Katharina Spieß, Ingrid Tucci & Gert G. Wagner (2009): Developing SOEPsurvey and SOEPservice. The (near) future of the German Socio-Economic Panel Study (SOEP). (SOEPpapers on multidisciplinary panel data research at DIW Berlin 155), Berlin, 35 S.
-
Do smart parents raise smart children?
Anger, Silke & Guido Heineck (2010): Do smart parents raise smart children? The intergenerational transmission of cognitive abilities. In: Journal of population economics, Jg. 23, H. 3, S. 1255-1282. DOI:10.1007/s00148-009-0298-8
-
The returns to cognitive abilities and personality traits in Germany
Heineck, Guido & Silke Anger (2010): The returns to cognitive abilities and personality traits in Germany. In: Labour economics, Jg. 17, H. 3, S. 535-546. DOI:10.1016/j.labeco.2009.06.001
-
Overtime work as a signaling device
Anger, Silke (2008): Overtime work as a signaling device. In: Scottish Journal of Political Economy, Jg. 55, H. 2, S. 167-189. DOI:10.1111/j.1467-9485.2008.00449.x
-
Returns to education: not until 2005 did East German men do as well as Westerners, but Eastern women did better
Lupo, Katie & Silke Anger (2008): Returns to education: not until 2005 did East German men do as well as Westerners, but Eastern women did better. In: B. Headey & E. Holst (Hrsg.) (2008): A quarter century of change : results from the German Socio-Economic Panel (SOEP) (SOEP Wave report, 1-2008), S. 63-68.
-
25 Wellen Sozio-oekonomisches Panel
Anger, Silke, Deborah A. Bowen, Michaela Engelmann, Joachim R. Frick, Jan Goebel, Markus M. Grabka, Olaf Groh-Samberg, Hansjörg Haas, Bruce Headey, Elke Holst, Peter Krause, Martin Kroh, Christine Kurka, Henning Lohmann, Rainer Pischner, Uta Rahmann, Christian Schmitt, Jörg-Peter Schräpler, Jürgen Schupp, Ingo Sieber, Thomas Siedler, C. Katharina Spieß, Martin Spieß, Ingrid Tucci & Gert G. Wagner (2008): 25 Wellen Sozio-oekonomisches Panel. In: Vierteljahrshefte zur Wirtschaftsforschung, Jg. 77, H. 3, S. 9-14.
-
The returns to cognitive abilities and personality traits in Germany
Heineck, Guido & Silke Anger (2008): The returns to cognitive abilities and personality traits in Germany. (DIW-Diskussionspapiere 836), Berlin, 49 S.
-
The SOEP user support and information system
Anger, Silke, Deborah A. Bowen, Michaela Engelmann, Joachim R. Frick, Jan Goebel, Markus M. Grabka, Olaf Groh-Samberg, Hansjörg Haas, Elke Holst, Peter Krause, Martin Kroh, Christine Kurka, Henning Lohmann, Rainer Pischner, Uta Rahmann, Christian Schmitt, Jörg-Peter Schräpler, Jürgen Schupp, Ingo Sieber, Thomas Siedler, C. Katharina Spieß, Martin Spieß, Ingrid Tucci & Gert G. Wagner (2008): The SOEP user support and information system. In: B. Headey & E. Holst (Hrsg.) (2008): A quarter century of change : results from the German Socio-Economic Panel (SOEP) (SOEP Wave report, 1-2008), S. 114-119.
-
Zur Weiterentwicklung von SOEPsurvey und SOEPservice
Anger, Silke, Deborah A. Bowen, Michaela Engelmann, Joachim R. Frick, Jan Goebel, Markus M. Grabka, Olaf Groh-Samberg, Hansjörg Haas, Bruce Headey, Elke Holst, Peter Krause, Martin Kroh, Christine Kurka, Henning Lohmann, Rainer Pischner, Uta Rahmann, Christian Schmitt, Jörg-Peter Schräpler, Jürgen Schupp, Ingo Sieber, Thomas Siedler, C. Katharina Spieß, Martin Spieß, Ingrid Tucci & Gert G. Wagner (2008): Zur Weiterentwicklung von SOEPsurvey und SOEPservice. In: Vierteljahrshefte zur Wirtschaftsforschung, Jg. 77, H. 3, S. 157-177.
-
Cognitive abilities and earnings
Anger, Silke & Guido Heineck (2010): Cognitive abilities and earnings. First evidence for Germany. In: Applied Economics Letters, Jg. 17, H. 7, S. 699-702. DOI:10.1080/13504850802297855
-
The cyclicality of effective wages within employer-employee matches
Anger, Silke (2007): The cyclicality of effective wages within employer-employee matches. Evidence from German Panel Data. (SOEPpapers on multidisciplinary panel data research at DIW Berlin 34), Berlin, 27 S.
-
Bildungsrenditen von Vollzeitbeschäftigten in Deutschland
Anger, Silke & Katie Lupo (2007): Bildungsrenditen von Vollzeitbeschäftigten in Deutschland. Der Osten hat aufgeholt. In: DIW-Wochenbericht, Jg. 74, H. 10, S. 149-157.
-
The cyclicality of effective wages within employer-employee matches
Anger, Silke (2007): The cyclicality of effective wages within employer-employee matches. Evidence from German Panel Data. (DIW-Diskussionspapiere 719), Berlin, 36 S.
-
Editorial - SOEP after 25 Years: 8th International Socio-Economic Panel User Conference
Anger, Silke, Olaf Groh-Samberg, Bruce Headey & Gisela Trommsdorff (2009): Editorial - SOEP after 25 Years: 8th International Socio-Economic Panel User Conference. In: Schmollers Jahrbuch, Jg. 129, H. 2, S. 149-154.
-
Cognitive abilities and labour market outcomes
Anger, Silke & Guido Heineck (2006): Cognitive abilities and labour market outcomes. (DIW-Diskussionspapiere 655), Berlin, 23 S.
-
Zur Vergütung von Überstunden in Deutschland
Anger, Silke (2006): Zur Vergütung von Überstunden in Deutschland. Unbezahlte Mehrarbeit auf dem Vormarsch. In: DIW-Wochenbericht, Jg. 73, H. 15/16, S. 189-196.
-
Overtime work in Germany
Anger, Silke (2006): Overtime work in Germany. The investment character of unpaid hours. (Berichte aus der Volkswirtschaft), Aachen: Shaker, 297 S.
-
Biases in estimates of the smoking wage penalty
Anger, Silke & Michael Kvasnicka (2006): Biases in estimates of the smoking wage penalty. (DIW-Diskussionspapiere 654), Berlin, 11 S.
-
Working time as an investment?
Anger, Silke (2005): Working time as an investment? The effects of unpaid overtime on wages, promotions, and layoffs. (DIW-Diskussionspapiere 535), Berlin, 48 S.
-
Unbezahlte Überstunden und regionale Arbeitslosigkeit
Anger, Silke (2005): Unbezahlte Überstunden und regionale Arbeitslosigkeit. In: G. Grözinger & W. Matiaske (Hrsg.) (2005): Deutschland regional : sozialwissenschaftliche Daten im Forschungsverbund, S. 227-241.
-
Unpaid overtime in Germany
Anger, Silke (2005): Unpaid overtime in Germany. Differences between east und west. In: Schmollers Jahrbuch, Jg. 125, H. 1, S. 17-27.
-
Does future PC use determine our wages today?
Anger, Silke & Johannes Schwarze (2003): Does future PC use determine our wages today? Evidence from German panel data. In: Labour, Jg. 17, H. 3, S. 337-360. DOI:10.1111/1467-9914.00243
-
Does future PC use determine our wages today?
Anger, Silke & Johannes Schwarze (2002): Does future PC use determine our wages today? Evidence from German panel data. (IZA discussion paper 429), Bonn, 16 S.