Pendlerinnen und Pendler am Arbeitsmarkt
Der Anteil der Pendlerinnen und Pendler an den sozialversicherungspflichtig Vollbeschäftigten wächst. Während im Jahr 1995 erst 31 Prozent zur Arbeit pendelten, waren es 2016 bereits 45 Prozent, die einen Arbeitsweg von mehr als 10 km hatten - bei weiter steigender Tendenz. Die IAB-Infoplattform erschließt Informationen zu Pendlerströmen in Ballungsräumen, zwischen Ost- und Westdeutschland und in Grenzregionen.
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Literaturhinweis
Auswirkungen des Strukturwandels auf die Arbeitsmarktregionen und Bundesländer in der langen Frist – Qualifikations- und Berufsprojektion bis 2040 (2025)
Schneemann, Christian; Maier, Tobias ; Bernardt, Florian; Zika, Gerd; Wolter, Marc Ingo; Kalinowski, Michael;Zitatform
Schneemann, Christian, Florian Bernardt, Michael Kalinowski, Tobias Maier, Gerd Zika & Marc Ingo Wolter (2025): Auswirkungen des Strukturwandels auf die Arbeitsmarktregionen und Bundesländer in der langen Frist – Qualifikations- und Berufsprojektion bis 2040. (IAB-Forschungsbericht 03/2025), Nürnberg, 46 S. DOI:10.48720/IAB.FB.2503
Abstract
"Die Bundesländer und die Arbeitsmarktregionen in Deutschland unterscheiden sich in ihrer Bevölkerungs- und Wirtschaftsstruktur, weshalb sie auch unterschiedliche Arbeitskräfteengpässe und -überhänge aufweisen. Aufgrund ihrer verschiedenartigen Entwicklungen werden auch künftig Unterschiede im Arbeitsmarktgeschehen bestehen. Mit Hilfe des sogenannten QuBe-Modellverbundes (8. Welle der QuBe-Basisprojektion) werden langfristige immanente Megatrends wie die demografische Entwicklung, der wirtschaftliche Strukturwandel und die Digitalisierung im Modell selbst erfasst und die Auswirkungen auf Wirtschaft und Arbeitsmarkt sichtbar gemacht. Die Analyse zeigt, dass sich die wirtschaftliche Lage in Deutschland nicht wie in der Vergangenheit durch positive Entwicklungen im Außenhandel erholen wird. Das zukünftige Handeln der USA, China und Russlands ist schwer abzuschätzen und erhöht die Unsicherheit auf dem Weltmarkt. Zudem wird das künftige Arbeitsmarktgeschehen zu einem großen Teil von der demografischen Entwicklung, dem stetigen strukturellen Wandel (z.B. Digitalisierung im Handel) und der schwächeren Nachfrage im Baugewerbe geprägt. So wird das Arbeitskräfteangebot infolge des Bevölkerungsrückgangs in vielen Bundesländern und Arbeitsmarktregionen bis zum Jahr 2040 sinken. Zwar können einige Arbeitsmarktregionen noch Bevölkerung aufbauen, aber die Bevölkerung im erwerbsfähigen Alter wird in allen abnehmen. Infolgedessen wird auch der Arbeitskräftebedarf fast überall sinken. Insgesamt wird in vielen Bundesländern und Arbeitsmarktregionen die Erwerbslosenquote sinken oder nahezu stabil bleiben, so dass dort trotz der schlechteren konjunkturellen Entwicklung weiterhin mit Engpässen in verschiedenen Wirtschaftsbereichen und Berufen zu rechnen ist. Die Rekrutierung von Arbeitskräften dürfte somit in vielen Wirtschaftsbereichen und Regionen langfristig zunehmend schwieriger werden. Der Bedarf an qualifiziertem Personal im Wirtschaftszweig „Heime und Sozialwesen“ oder im Bereich der IT-Dienstleistungen wächst kontinuierlich. Dies alles geschieht vor dem Hintergrund eines wohl eher noch beschleunigten Strukturwandels, der gerade die Bundesländer und Arbeitsmarktregionen schon jetzt vor große Herausforderungen stellt, in denen das Verarbeitende Gewerbe zum Beispiel die Automobilindustrie nach wie vor überdurchschnittlich. Die fortschreitende Digitalisierung und Dekarbonisierung erfordern eine permanente Modernisierung und Innovationsfähigkeit der deutschen Wirtschaft. Gerade die ökologische Transformation ist stark auf Erwerbstätige im Baugewerbe angewiesen. Eine Qualifizierung in diesem Bereich bleibt deshalb wichtig, weil die Rekrutierungssituation für Unternehmen trotz der langfristig vermutlich zurückgehenden Erwerbstätigkeit im Vergleich zu anderen Berufen auch in Zukunft schwierig sein wird. Die Umsetzung zusätzlich notwendiger Investitionen im Zuge dieser Transformation sollte nicht an fehlenden Fachkräften scheitern." (Autorenreferat, IAB-Doku)
Weiterführende Informationen
Lesen Sie dazu ein Interview mit Autoren im Online-Magazin IAB-Forum -
Literaturhinweis
Do Commuting Subsidies Drive Workers to Better Firms? (2024)
Zitatform
Agrawal, David, Elke Jutta Jahn & Eckhard Janeba (2024): Do Commuting Subsidies Drive Workers to Better Firms? (Beiträge zur Jahrestagung des Vereins für Socialpolitik 2024: Upcoming Labor Market Challenges 302425), Berlin, 55 S.
Abstract
"An unappreciated potential benefit of commuting subsidies is that they can expand the choice set of feasible job opportunities in a way that facilitates a better job match quality. Variations in wages and initial commuting distances, combined with major reforms of the commuting subsidy formula in Germany, generate worker-specific variation in commuting subsidy changes. We study the effect of changes in these subsidies on a worker's position in the wage distribution. Increases in the generosity of commuting subsidies induce workers to switch to higher-paying jobs with longer commutes. Although increases in commuting subsidies generally induce workers to switch to employers that pay higher wages, commuting subsidies also enhance positive assortativity in the labor market by better matching high-ability workers to higher-productivity plants. Greater assortativity induced by commuting subsidies corresponds to greater earnings inequality. (This abstract was borrowed from another version of this item.)" (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
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Literaturhinweis
Do Commuting Subsidies Drive Workers to Better Firms? (2024)
Zitatform
Agrawal, David R., Elke Jutta Jahn & Eckhard Janeba (2024): Do Commuting Subsidies Drive Workers to Better Firms? (LASER discussion papers 149), Erlangen, 55 S.
Abstract
"An unappreciated possible benefit of commuting subsidies is that they can expand the choice set of feasible jobs for workers in a way that facilitates better job match quality. Variation in wages and initial commuting distances, combined with major reforms to the commuting subsidy formula in Germany, generates worker-specific variation in commuting subsidy changes. We study the effect of changes in these subsidies on a worker’s position in the wage distribution. Increases in the generosity of commuting subsidies induce longer commutes and workers to switch to higherpaying jobs. Although increases in commuting subsidies generally induce workers to switch to employers that pay higher wages, commuting subsidies also enhance positive assortativity in the labor market by better matching high-ability workers to higher-productivity plants. Greater assortativity induced by commuting subsidies corresponds to greater earnings inequality." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
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Literaturhinweis
There and Back Again: Women's Marginal Commuting Costs (2024)
Zitatform
Bergemann, Annette, Stephan Brunow & Isabel Stockton (2024): There and Back Again: Women's Marginal Commuting Costs. (IZA discussion paper / Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit 16890), Bonn, 67 S.
Abstract
"We estimate female and male workers' marginal willingness to pay to reduce commuting distance in Germany, using a partial-equilibrium model of job search with non-wage job attributes. Commuting costs have implications not just for congestion policy, spatial planning and transport infrastructure provision, but are also relevant to our understanding of gender differences in labour market biographies. For estimation, we use a stratified partial likelihood model on a large administrative dataset for West Germany to flexibly account for both unobserved individual heterogeneity and changes dependent on wages and children. We find that an average female childless worker is willing to give up daily €0.27 per kilometre (0.4% of the daily wage) to reduce commuting distance at the margin. The average men's marginal willingness to pay is similar to childless women's over a large range of wages. However, women's marginal willingness to pay more than doubles after the birth of a child contributing substantially to the motherhood wage gap. A married mixed-sex couple's sample indicates that husbands try to avoid commuting shorter distances than their wives." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
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Working from home and commuter travel in Germany – panel data analysis of long-term effects (2024)
Zitatform
Böhnen, Carina & Tobias Kuhnimhof (2024): Working from home and commuter travel in Germany – panel data analysis of long-term effects. In: Transportation Research Part A: Policy and Practice, Jg. 190. DOI:10.1016/j.tra.2024.104257
Abstract
"Working from home (WFH) is expected to be part of the ‘new normal’ in a post-pandemic future. WFH is often discussed as a contribution to climate protection, as WFH has the potential to reduce travel and emissions. However, there are also long-term rebound effects, which are under-investigated. These long-term effects are relevant for assessing the potential of new hybrid work concepts as a measure to improve sustainability. This paper aims to examine (1) the relationship between WFH, commuting distance and long-term effects by, (2a) the impact of WFH on the changes in commuting distance between 2011 and 2013, and (2b) the impact of commuting distance on the changes in WFH between 2011 and 2013. We used panel data from the ‘Families in Germany’ study (FiD) 2013 with changes to 2011. In this dataset, workers who WFH at least once per week had 29 % longer commuting distances than those who did not WFH. We found that the effects of WFH only show up years later when a change in commuting distance is pending, e.g., due to relocation. The change in commuting distances between 2011 and 2013 was 8.5 km higher for workers with constantly high WFH levels from 2011 to 2013 and a shift in commuting distance. Moreover, workers with a long commuting distance throughout the period tended to increase WFH between 2011 and 2013." (Author's abstract, IAB-Doku, © 2024 The Authors. Published by Elsevier Ltd.) ((en))
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Working from Home Increases Work-Home Distances (2024)
Zitatform
Coskun, Sena, Wolfgang Dauth, Hermann Gartner & Michael Stops (2024): Working from Home Increases Work-Home Distances. (IZA discussion paper / Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit 16855), Bonn, 38 S.
Abstract
"This paper examines how the shift towards working from home during and after the Covid-19 pandemic shapes the way how labor market and locality choices interact. For our analysis, we combine large administrative data on employment biographies in Germany and a new working from home potential indicator based on comprehensive data on working conditions across occupations. We find that in the wake of the Covid-19 pandemic, the distance between workplace and residence has increased more strongly for workers in occupations that can be done from home: The association of working from home potential and work-home distance increased significantly since 2021 as compared to a stable pattern before. The effect is much larger for new jobs, suggesting that people match to jobs with high working from home potential that are further away than before the pandemic. Most of this effect stems from jobs in big cities, which indicates that working from home alleviates constraints by tight housing markets. We find no significant evidence that commuting patterns changed more strongly for women than for men." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
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Literaturhinweis
Working from Home Increases Work-Home Distances (2024)
Zitatform
Coskun, Sena, Wolfgang Dauth, Hermann Gartner, Michael Stops & Enzo Weber (2024): Working from Home Increases Work-Home Distances. (IAB-Discussion Paper 06/2024), Nürnberg, 39 S. DOI:10.48720/IAB.DP.2406
Abstract
"Wir untersuchen, wie die verstärkte Nutzung von Homeoffice während und nach der Covid-19-Pandemie die Art und Weise beeinflusst, wie der Arbeitsmarkt und die Wahl von Wohn- und Arbeitsort interagieren. Für unsere Analyse kombinieren wir Individualdaten zu Erwerbsbiografien in Deutschland und einen neuen Homeoffice-Potenzialindikator, der auf umfassenden Daten zu berufsspezifischen Arbeitsbedingungen basiert. Wir stellen fest, dass sich im Zuge der Covid-19-Pandemie Arbeitsplatz und Wohnort von Beschäftigten in Berufen, die von zu Hause aus ausgeübt werden können, weiter entfernt haben: Der Zusammenhang zwischen Homeoffice-Potenzial und Entfernung zwischen Arbeitsplatz und Wohnort hat seit 2021 stetig zugenommen. Zuvor war der Zusammenhang über einen längeren Zeitraum stabil. Der Effekt ist für neue Arbeitsplätze im Vergleich zu bestehenden Arbeitsplätzen sehr viel größer. Im Vergleich zur Zeit vor der Pandemie, sind Jobs mit hohem Homeoffice-Potenzial im Durchschnitt weiter entfernt von den Wohnorten der Beschäftigten, die in diese Jobs gewechselt haben. Der größere Teil dieses Effekts ist auf Arbeitsplätze in Großstädten zurückzuführen, was darauf hindeutet, dass die Arbeit von zu Hause aus die Einschränkungen durch angespannte Wohnungsmärkte mildert. Wir finden dabei keine signifikanten Hinweise darauf, dass sich Pendelgewohnheiten bei Frauen oder Männern stärker verändert haben." (Autorenreferat, IAB-Doku)
Beteiligte aus dem IAB
Coskun, Sena ; Weber, Enzo ; Dauth, Wolfgang ; Gartner, Hermann ; Stops, Michael ;Ähnliche Treffer
Weiterführende Informationen
Kurzfassung in: IZA world of labor, (2024), 16.04.2024, 1 S. -
Literaturhinweis
Working from Home Increases Work-Home Distances (2024)
Zitatform
Coskun, Sena, Wolfgang Dauth, Hermann Gartner, Michael Stops & Enzo Weber (2024): Working from Home Increases Work-Home Distances. (CEPR discussion paper / Centre for Economic Policy Research 18914), London, 38 S.
Abstract
"Wir untersuchen, wie die verstärkte Nutzung von Homeoffice während und nach der Covid-19-Pandemie die Art und Weise beeinflusst, wie der Arbeitsmarkt und die Wahl von Wohn- und Arbeitsort interagieren. Für unsere Analyse kombinieren wir Individualdaten zu Erwerbsbiografien in Deutschland und einen neuen Homeoffice-Potenzialindikator, der auf umfassenden Daten zu berufsspezifischen Arbeitsbedingungen basiert. Wir stellen fest, dass sich im Zuge der Covid-19-Pandemie Arbeitsplatz und Wohnort von Beschäftigten in Berufen, die von zu Hause aus ausgeübt werden können, weiter entfernt haben: Der Zusammenhang zwischen Homeoffice-Potenzial und Entfernung zwischen Arbeitsplatz und Wohnort hat seit 2021 stetig zugenommen. Zuvor war der Zusammenhang über einen längeren Zeitraum stabil. Der Effekt ist für neue Arbeitsplätze im Vergleich zu bestehenden Arbeitsplätzen sehr viel größer. Im Vergleich zur Zeit vor der Pandemie, sind Jobs mit hohem Homeoffice-Potenzial im Durchschnitt weiter entfernt von den Wohnorten der Beschäftigten, die in diese Jobs gewechselt haben. Der größere Teil dieses Effekts ist auf Arbeitsplätze in Großstädten zurückzuführen, was darauf hindeutet, dass die Arbeit von zu Hause aus die Einschränkungen durch angespannte Wohnungsmärkte mildert. Wir finden dabei keine signifikanten Hinweise darauf, dass sich Pendelgewohnheiten bei Frauen oder Männern stärker verändert haben." (Autorenreferat, IAB-Doku)
Beteiligte aus dem IAB
Coskun, Sena ; Gartner, Hermann ; Weber, Enzo ; Dauth, Wolfgang ; Stops, Michael ;Ähnliche Treffer
auch erschienen als: IAB-Discussion Paper, 6/2024 -
Literaturhinweis
Commuting in dual-earner households: international gender differences with time use surveys (2024)
Zitatform
Echeverría, Lucía, J. Ignacio Giménez-Nadal & José Alberto Molina (2024): Commuting in dual-earner households: international gender differences with time use surveys. In: Review of Economics of the Household, S. 1-23. DOI:10.1007/s11150-024-09726-5
Abstract
"Prior studies show men commute longer than women, often due to household responsibilities. However, research on commuting differences within couples is limited. This study examines gender gaps in commuting times and mode choices among dual-earner couples in Spain, Italy, South Korea, and the UK. Using Ordinary Least Squares regressions, we find that the presence of children significantly increases gender gaps in commuting times in Italy and the UK, supporting the household responsibility hypothesis. Conversely, no significant link between children and gender gaps is observed in Spain and Korea. Additionally, children’s presence affects commuting mode choices in Italy across all modes, and in Korea for public transit only, with Italian women showing the most changes in commuting mode when children are present." (Author's abstract, IAB-Doku, © Springer-Verlag) ((en))
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Literaturhinweis
Räumliche Mobilität der Beschäftigten in Deutschland: Frauen pendeln kürzer als Männer (2024)
Zitatform
Fuchs, Michaela, Ramona Jost & Antje Weyh (2024): Räumliche Mobilität der Beschäftigten in Deutschland: Frauen pendeln kürzer als Männer. (IAB-Kurzbericht 04/2024), Nürnberg, 8 S. DOI:10.48720/IAB.KB.2404
Abstract
"Für einen Großteil der Beschäftigten in Deutschland gehört das Pendeln zwischen Arbeitsort und Wohnort zum Arbeitsalltag. Dabei wenden Frauen weniger Zeit auf als Männer, um ihren Pendelweg zurückzulegen. Mithilfe der geografischen Koordinaten von Wohnort- und Arbeitsortadressen wird eine hypothetische Pendelzeit bestimmt, die Pendlerinnen und Pendler auf dem kürzesten Weg mit dem Auto benötigen. Die Autorinnen untersuchen das Pendelverhalten von sozialversicherungspflichtigen Vollzeitbeschäftigten und diskutieren verschiedene Aspekte, die in Zusammenhang mit der geringeren räumlichen Mobilität von Frauen stehen." (Autorenreferat, IAB-Doku)
Weiterführende Informationen
- Aktuelle Daten und Indikatoren: Regionale Unterschiede im Gender Pay Gap in Deutschland 2022
- Pendelzeit der vollzeitbeschäftigten Frauen, Frauenanteil und Pendellücke – nach 14 Berufssegmenten im Jahr 2017
- IAB-Forum-Beitrag: Der Equal Pay Day unter der Lupe
- Verteilung der Pendelzeiten von vollzeitbeschäftigten Frauen und Männern im Jahr 2017
- Pendelzeiten von vollzeitbeschäftigten Frauen und Männern zwischen städtischen und ländlichen Räumen sowie Pendellücke 2017
- Pendelzeiten von vollzeitbeschäftigten Frauen und Männern sowie Pendellücke 2000 bis 2017
- IAB-Forum-Interview: Regionaler Gender Pay Gap: Die Branchenstruktur vor Ort macht den Unterschied
- Pendelzeit und Tagesentgelt vollzeitbeschäftigter Frauen und Männer 2017
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Literaturhinweis
How many gaps are there? Investigating the regional dimension of the gender commuting gap (2024)
Zitatform
Fuchs, Michaela, Ramona Jost & Antje Weyh (2024): How many gaps are there? Investigating the regional dimension of the gender commuting gap. In: Papers in Regional Science, Jg. 103, H. 1, 2024-01-15. DOI:10.1016/j.pirs.2024.100005
Abstract
"This paper investigates the gender gap in commuting by differentiating between the place of residence and work in urban and rural regions. Using administrative geo-referenced data for Germany and applying decomposition techniques, we provide evidence for a triple gap in commuting to the disadvantage of women. Apart from the overall gap, the regional disaggregation uncovers a further gap among workers commuting between rather than within regions, with the highest gap among commuters between rural regions. Occupational segregation and establishment size are the most relevant factors for explaining the gender commuting gaps." (Author's abstract, IAB-Doku, © Elsevier) ((en))
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Literaturhinweis
Cross-border work in EU and EFTA countries (2024)
Gasperini, Michela; Geraci, Matthew;Zitatform
Gasperini, Michela & Matthew Geraci (2024): Cross-border work in EU and EFTA countries. Brussels, 39 S. DOI:10.2767/826498
Abstract
"Cross-border work is on the rise within the European Union. There were approximately 1.8 million cross-border workers reported in the EU and EFTA in 2022. This represents an increase of 8% compared to 2021 levels and a full recovery to pre-pandemic levels4. Using Eurostat data on employed persons aged 20-64, this report examines cross-border flows between NUTS-1 regions in the EU and EFTA. The analysis first identifies the main regions of destination for cross-border commuters as well as the key regions of origin for these workers. It then looks in more detail at the flows of workers between bordering and non-bordering regions in EU and EFTA countries. A comparison of these cross-border commuting hotspots with the geographical coverage of existing EURES cross-border partnerships highlights alignment and gaps in services for cross-border workers." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
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Persistence of commuting habits: context effects in Germany (2024)
Zitatform
Jost, Ramona (2024): Persistence of commuting habits: context effects in Germany. In: The Annals of Regional Science, Jg. 72, H. 3, S. 837-862., 2023-05-03. DOI:10.1007/s00168-023-01223-4
Abstract
"In this study, I investigate the commuting behavior of workers in Germany. Using comprehensive geo-referenced administrative employee and form data, I can calculate the exact commuting time and the distance between workers’ residence and workplace locations. Based on a behavioral economic approach (Simonson and Tveresky in J Mark Res 29:281–295, 1992), I show that individual commuting decisions are influenced by wages and individual heterogeneity as well as depending on the context individuals observed in the past. In particular, my results show that previously observed commutes have an impact on subsequent commuting behavior: workers choose longer commuting times in the region they recently moved to when the average commute in the region they left was longer. The results indicate that while selectivity and sorting do not influence the effect of the context, the inclusion of individual fixed effects is crucial." (Author's abstract, IAB-Doku, © Springer) ((en))
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Does temporary employment increase length of commuting? Longitudinal evidence from Australia and Germany (2024)
Zitatform
Laß, Inga, Thomas Skora, Heiko Rüger, Mark Wooden & Martin Bujard (2024): Does temporary employment increase length of commuting? Longitudinal evidence from Australia and Germany. In: Transportation, Jg. 51, H. 4, S. 1467-1491. DOI:10.1007/s11116-023-10374-4
Abstract
"On average, temporary jobs are far less stable than permanent jobs. This higher instability could potentially lower workers' incentives to relocate towards the workplace, thereby resulting in longer commutes. However, surprisingly few studies have investigated the link between temporary employment and commuting length. Building on the notion that individuals strive to optimize their utility when deciding where to work and live, we develop and test a theoretical framework that predicts commuting outcomes for different types of temporary workers – fixed-term, casual and temporary agency workers – and in different institutional contexts. We estimate fixed-effects regression models using 17 waves of data from the Household, Income and Labour Dynamics in Australia (HILDA) Survey and the German Socio-Economic Panel (SOEP). As expected, the results show that the link between temporary employment and commuting length varies by employment type and institutional context. Agency work is associated with longer commutes than permanent work in both countries, whereas this applies to fixed-term contracts for Germany only. For casual work, the findings suggest no commuting length differential to permanent employment. In terms of policy, our findings suggest lengthy commuting can be a side effect of flexible labour markets, with potentially negative implications for worker well-being, transportation management and the environment." (Author's abstract, IAB-Doku, © Springer-Verlag) ((en))
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The Long Haul Home: The Relationship between Commuting Distance, Work Hours, Work-to-Family Conflict, and Psychological Distress (2024)
Zitatform
Montazer, Shirin & Marisa Young (2024): The Long Haul Home: The Relationship between Commuting Distance, Work Hours, Work-to-Family Conflict, and Psychological Distress. In: Socius, Jg. 10. DOI:10.1177/23780231241258361
Abstract
"Our study reevaluates the impact of commuting on mental health, challenging the prevailing view of commuting solely as a job-related demand or stressor that leads to increased mental health problems. Using the 2011 Neighbourhood Effects on Health and Well-Being Study from Toronto, we explore the dual perspectives of commuting distance as a stressful demand versus a potentially beneficial resource among parents of minor children (n = 299). Multivariate results reveal that commuting distance alone is not significantly linked to mental health as measured by psychological distress. However, the nature of commuting—whether it is viewed as a demand or a resource—depends on other factors in parents’ lives. Specifically, our results indicate that an increase in commuting distance exacerbates the negative effects of work hours on psychological distress while simultaneously buffering against the impact of work-to-family conflict on this outcome irrespective of gender." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
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Literaturhinweis
Working from home, commuting, and gender (2024)
Zitatform
Nagler, Markus, Johannes Rincke & Erwin Winkler (2024): Working from home, commuting, and gender. In: Journal of Population Economics, Jg. 37. DOI:10.1007/s00148-024-01035-6
Abstract
"Work from home (WFH) arrangements may provide an opportunity to reduce gender gaps in labor market outcomes by reducing the gender differences in the willingness to commute. Using a stated-preference experiment among German employees, we estimate workers’ valuation of working from home and its impact on willingness-to-pay to avoid commuting by gender after the end of the COVID pandemic. We show that workers are willing to give up 7.7% of their earnings for full WFH and 5.4% for 2-day WFH on average. The willingness-to-pay for WFH steeply increases with commuting distance, in line with WFH reducing the need for long commutes for many workers. Importantly, we find that WFH reduces, but does not close, the gender gap in willingness-to-pay to avoid commuting. This result is unaffected by accounting for underage children in the household. This suggests that hopes of technology closing the gender wage gap are premature." (Author's abstract, IAB-Doku, © Springer-Verlag) ((en))
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Literaturhinweis
Immer mehr Menschen pendeln aus Osteuropa nach Deutschland (2024)
Seibert, Holger;Zitatform
Seibert, Holger (2024): Immer mehr Menschen pendeln aus Osteuropa nach Deutschland. In: IAB-Forum H. 15.04.2024 Nürnberg. DOI:10.48720/IAB.FOO.20240415.01
Abstract
"Menschen, die vom Ausland aus zum Arbeiten nach Deutschland pendeln, sind hierzulande eine kleine, aber wachsende Gruppe von Beschäftigten. Sie kamen bis 2011 hauptsächlich aus Westeuropa. Heute stammen sie dagegen überwiegend aus Osteuropa. Diese sogenannten Grenzpendler*innen unterscheiden sich mit Blick auf die ausgeübten Berufe und das Anforderungsniveau ihrer Tätigkeiten deutlich. Da sie häufig in Engpassberufen arbeiten, sind sie eine wichtige Ressource für den deutschen Arbeitsmarkt." (Autorenreferat, IAB-Doku)
Beteiligte aus dem IAB
Seibert, Holger; -
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Migration, daily commuting, or second residence? The role of location-specific capital and distance to workplace in regional mobility decisions (2024)
Zitatform
Skora, Thomas, Knut Petzold & Heiko Rüger (2024): Migration, daily commuting, or second residence? The role of location-specific capital and distance to workplace in regional mobility decisions. In: Demographic Research, Jg. 50, S. 967-1004. DOI:10.4054/demres.2024.50.33
Abstract
"Background: If a new job is located in a different region from the place of residence, individuals or households can choose between moving or commuting. However, so far mobility alternatives and their drivers remain under-researched from a comparative perspective. Objective: We investigate the determinants of the mobility choices of individuals who have taken a distant job (50 km or more), considering three options, (1) permanent migration, (2) daily commuting, (3) weekly commuting (i.e., a second residence), thereby focusing on the interplay between migration costs linked to different sources of location-specific capital (property ownership, working partner, school-age children) and transition costs linked to the distance travelled. Methods: We use longitudinal data from the German Socio-economic Panel (SOEP, 2001–2019) and estimate probit regression models with Heckman correction to account for sample selection. Results: We find that a large distance to the workplace favors the decision to migrate or to commute weekly, while a high endowment with location-specific capital favors daily or weekly commuting. Weekly commuting is particularly chosen when both migration and transition costs are very high. However, parents of school-age children are more inclined to commute daily, suggesting that they are often more willing to accept high transition costs than to be separated from their family during the week. Contribution: This study is one of the first to differentiate between daily and weekly commuting in a comparative analysis of mobility determinants. It complements previous findings by relying on a precise measure of spatial distance and examining real mobility behavior instead of self-reported mobility intentions." (Author's abstract, IAB-Doku, © Max-Planck-Institut für demographische Forschung) ((en))
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Literaturhinweis
'When the Daily Commute Stops': A Long-Distance Commuter's Reflections on Commuting and Telecommuting across the COVID-19 Pandemic (2024)
Zitatform
Trusson, Clive, Gwen K-W. Chen & John Bridger (2024): 'When the Daily Commute Stops': A Long-Distance Commuter's Reflections on Commuting and Telecommuting across the COVID-19 Pandemic. In: Work, Employment and Society, Jg. 38, H. 1, S. 279-290. DOI:10.1177/09500170231188660
Abstract
"This article foregrounds the working experience of a knowledge worker in the United Kingdom across three years (2019–2022) that included periods of ‘lockdown’ and other social restrictions resulting from the COVID-19 pandemic. Across seven separate interview extracts, it offers a longitudinal narrative on the lived experience of substituting a workday comprising a long-distance commute by car to work ‘standard’ hours for an extended workday telecommuting from home. Over time the worker paradoxically recognises that telecommuting entails added pressures of work intensification, extensification and greater domestic responsibility but this is preferable to returning to a long-distance dissatisfying commute. The reflexive narrative reveals how he embraces the pressures of telecommuting through job crafting to re-identify as an autonomous professional and more engaged care-giving parent. The article contributes to the literature on hybrid/flexible forms of work organisation emerging from the pandemic by indicating the importance of micro-level considerations and implications for gender equality." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
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Time Savings When Working from Home (2023)
Aksoy, Cevat Giray ; Barrero, José María; Bloom, Nicholas ; Dolls, Mathias ; Zarate, Pablo ; Davis, Steven J. ;Zitatform
Aksoy, Cevat Giray, José María Barrero, Nicholas Bloom, Steven J. Davis, Mathias Dolls & Pablo Zarate (2023): Time Savings When Working from Home. In: AEA papers and proceedings, Jg. 113, S. 597-603. DOI:10.1257/pandp.20231013
Abstract
"We quantify the commute time savings associated with work from home, drawing on data for 27 countries. The average daily time savings when working from home are 72 minutes in our sample. We estimate that work from home saved about two hours per week per worker in 2021 and 2022, and that it will save about one hour per week per worker after the pandemic ends. Workers allocate 40 percent of their time savings to their jobs and about 11 percent to caregiving activities. People living with children allocate more of their time savings to caregiving." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))