Dr. Alexander Patzina
Funktion am IAB
Beruflicher Werdegang
Alexander Patzina studierte von 2007 bis 2010 Bachelor Wirtschaftswissenschaften und Geografie (B.A.) an der Friedrich-Alexander-Universität (FAU) Erlangen-Nürnberg. Danach arbeitete er ein Jahr in der Ausbildungsabteilung der DATEV eG und absolvierte von 2011 bis 2014 den Masterstudiengang Sozialökonomik (M.Sc.) an der FAU. Seit Februar 2014 ist er Wissenschaftlicher Mitarbeiter im Forschungsbereich Bildung, Qualifizierung und Erwerbsverläufe. Im Juli 2019 schloss er seine Promotion an der FAU erfolgreich ab. In dem Zeitraum vom März 2018 bis September 2019 war Alexander Patzina Honorary Research Assistant am University College London (UCL). Seit Oktober 2019 ist er Honorary Research Fellow des Institute of Education der UCL.
Weiterführende Informationen finden Sie auf: https://sites.google.com/view/alexanderpatzina/home
Aktivitäten
Projekte
laufende Projekte
- Unemployment and Social Trust
- Does the Mode Really Matter? Mode Effects in Factorial Survey Experiments.
- Berücksichtigung von benachteiligten Jugendlichen bei der betrieblichen Ausbildung
- Stratified Scars: Soziale Ungleichheit in den Arbeitsmarktkonsequenzen von Ausbildungsabbrüchen
- Berufliche Orientierung: Studien- und Berufswahl - Eine Wirkungsanalyse intensivierter Berufsberatung an Gymnasien
abgeschlossene Projekte
- 28th Annual Workshop of the European Research Network on Transitions in Youth: School-to-Work Transitions in Times of Uncertainty
- Tracking Youth Joblessness Through the Covid19 Crisis
- Erwerbstätige und soziale Lage - Wiederholungsbefragung
- Quantitative Erfassung von scheinselbständig Erwerbstätigen
- vorzeitige Vertragslösungen oder Abbruch? Erwerbskarrieren von Abbrechern
Publikationen
-
Welche Erwartungen Abiturient*innen mit einem Studium oder einer Berufsausbildung verbinden (Serie "Berufsorientierung Jugendlicher")
Anger, Silke, Sarah Bernhard, Hans Dietrich, Felix Knau, Adrian Lerche, Alexander Patzina, Malte Sandner & Carina Toussaint (2024): Welche Erwartungen Abiturient*innen mit einem Studium oder einer Berufsausbildung verbinden (Serie "Berufsorientierung Jugendlicher"). In: IAB-Forum H. 03.09.2024. DOI:10.48720/IAB.FOO.20240903.01
-
Two pandemic years greatly reduced young people's life satisfaction: evidence from a comparison with pre-COVID-19 panel data
Neugebauer, Martin, Alexander Patzina, Hans Dietrich & Malte Sandner (2024): Two pandemic years greatly reduced young people's life satisfaction: evidence from a comparison with pre-COVID-19 panel data. In: European Sociological Review, Jg. 40, H. 5, S. 872-886. DOI:10.1093/esr/jcad077
-
Assessing the Importance of Sample Choice and Selectivity for Sex Segregation in College Majors: A Replication of Ochsenfeld (2016)
Patzina, Alexander & Carina Toussaint (2023): Assessing the Importance of Sample Choice and Selectivity for Sex Segregation in College Majors: A Replication of Ochsenfeld (2016). In: Zeitschrift für Soziologie, Jg. 52, H. 4, S. 425-439. DOI:10.1515/zfsoz-2023-2029
-
Berufsberatung: In der Corona-Krise konnten nicht alle Themenwünsche junger Menschen ausreichend besprochen werden
Anger, Silke, Sarah Bernhard, Hans Dietrich, Adrian Lerche, Alexander Patzina, Malte Sandner, Stefanie Singer, Carina Toussaint & Verena Malfertheiner (2023): Berufsberatung: In der Corona-Krise konnten nicht alle Themenwünsche junger Menschen ausreichend besprochen werden. In: IAB-Forum H. 23.08.2023. DOI:10.48720/IAB.FOO.20230823.01
-
Soziale Ungleichheit in den Bildungsentscheidungen nach dem Abitur: Kinder von Eltern ohne Hochschulabschluss nehmen eher ein duales Studium auf
Christoph, Bernhard, Alexander Patzina & Carina Toussaint (2023): Soziale Ungleichheit in den Bildungsentscheidungen nach dem Abitur: Kinder von Eltern ohne Hochschulabschluss nehmen eher ein duales Studium auf. (IAB-Kurzbericht 15/2023), Nürnberg, 8 S. DOI:10.48720/IAB.KB.2315
-
Erwerbsverläufe von Personen mit allgemeiner Hochschulreife: Auf den Abschluss kommt es an - Universität im Vergleich zu anderen Hochschulen
Dietrich, Hans & Alexander Patzina (2023): Erwerbsverläufe von Personen mit allgemeiner Hochschulreife: Auf den Abschluss kommt es an - Universität im Vergleich zu anderen Hochschulen. (IAB-Kurzbericht 2/2023), Nürnberg, 8 S. DOI:10.48720/IAB.KB.2302
-
The COVID-19 pandemic, well-being, and transitions to post-secondary education
Patzina, Alexander, Malte Sandner, Silke Anger, Sarah Bernhard & Hans Dietrich (2023): The COVID-19 pandemic, well-being, and transitions to post-secondary education. In: Review of Economics of the Household, Jg. 21, H. 2, S. 461-483. DOI:10.1007/s11150-022-09623-9
-
Unemployment and the mental health of young people during the second phase of the Covid-19 pandemic in Germany ( Series "Tracking youth joblessness during the Covid-19 crisis")
Dietrich, Hans, Alexander Patzina & Laura Brunner (2022): Unemployment and the mental health of young people during the second phase of the Covid-19 pandemic in Germany ( Series "Tracking youth joblessness during the Covid-19 crisis"). In: IAB-Forum H. 15.09.2022 Nürnberg. DOI:10.48720/IAB.FOO.20220915.01
-
COVID-19 and Gender Differences in Social Trust: Causal Evidence from the First Wave of the Pandemic
Collischon, Matthias & Alexander Patzina (2022): COVID-19 and Gender Differences in Social Trust: Causal Evidence from the First Wave of the Pandemic. In: Socius, Jg. 8, S. 1-9., akzeptiert am 12.07.2022. DOI:10.1177/23780231221117910
-
COVID-19, subjective well-being and basic income support in Germany
Bähr, Sebastian, Corinna Frodermann, Julian Kohlruss, Alexander Patzina, Jens Stegmaier & Mark Trappmann (2022): COVID-19, subjective well-being and basic income support in Germany. In: Zeitschrift für Sozialreform, Jg. 68, H. 1, S. 85-117. DOI:10.1515/zsr-2022-0005
-
Health, Personality Disorders, Work Commitment, and Training-to-Employment Transitions
Patzina, Alexander, Hans Dietrich & Anton Barabasch (2022): Health, Personality Disorders, Work Commitment, and Training-to-Employment Transitions. In: Social Inclusion, Jg. 10, H. 2, S. 369-382. DOI:10.17645/si.v10i2.5103
-
The social gradient in COVID-19 vaccination intentions and the role of solidarity beliefs among adolescents
Patzina, Alexander & Hans Dietrich (2022): The social gradient in COVID-19 vaccination intentions and the role of solidarity beliefs among adolescents. In: SSM - population health, Jg. 17. DOI:10.1016/j.ssmph.2022.101054
-
Health, Personality Disorders, Work Commitment and Training to Employment Transitions
Patzina, Alexander, Hans Dietrich & Anton Barabasch (2022): Health, Personality Disorders, Work Commitment and Training to Employment Transitions. (IAB-Discussion Paper 02/2022), Nürnberg, 37 S. DOI:10.48720/IAB.DP.2202
-
The COVID-19 pandemic, well-being, and transitions to post-secondary education
Sandner, Malte, Alexander Patzina, Silke Anger, Sarah Bernhard & Hans Dietrich (2021): The COVID-19 pandemic, well-being, and transitions to post-secondary education. (IAB-Discussion Paper 18/2021), Nürnberg, 33 S.
-
The increasing educational divide in the life course development of subjective wellbeing across cohorts
Patzina, Alexander (2022): The increasing educational divide in the life course development of subjective wellbeing across cohorts. In: Acta sociologica, Jg. 65, H. 3, S. 293-312., akzeptiert am 27.09.2021. DOI:10.1177/00016993211055678
-
Health, Personality Disorders, Work Commitment and Training to Employment Transitions
Patzina, Alexander, Hans Dietrich & Anton Barabasch (2021): Health, Personality Disorders, Work Commitment and Training to Employment Transitions. (SocArXiv papers), 31 S. DOI:10.31235/osf.io/fhj95
-
The COVID-19 Pandemic, Well-Being, and Transitions to Post-secondary Education
Sandner, Malte, Alexander Patzina, Silke Anger, Sarah Bernhard & Hans Dietrich (2021): The COVID-19 Pandemic, Well-Being, and Transitions to Post-secondary Education. (IZA discussion paper 14797), Bonn, 37 S.
-
Abiturjahrgang 2020: Ohne Abiball zum Studium - allein am Bildschirm bricht die Lebenszufriedenheit ein
Anger, Silke, Sarah Bernhard, Hans Dietrich, Adrian Lerche, Alexander Patzina, Malte Sandner & Carina Toussaint (2021): Abiturjahrgang 2020: Ohne Abiball zum Studium - allein am Bildschirm bricht die Lebenszufriedenheit ein. (IAB-Kurzbericht 19/2021), Nürnberg, 8 S.
-
School-to-work transition and subjective well-being in Australia
Dietrich, Hans, Alexander Patzina, Jenny Chesters & Volker Reissner (2022): School-to-work transition and subjective well-being in Australia. In: The British journal of sociology, Jg. 73, H. 1, S. 78-111. DOI:10.1111/1468-4446.12895
-
Ausbildungsabbrüche und -unterbrechungen im Vergleich: Ohne Abschluss ist der Verdienst geringer und die Dauer der Beschäftigung kürzer
Patzina, Alexander & Gabriele Wydra-Somaggio (2021): Ausbildungsabbrüche und -unterbrechungen im Vergleich: Ohne Abschluss ist der Verdienst geringer und die Dauer der Beschäftigung kürzer. (IAB-Kurzbericht 18/2021), Nürnberg, 11 S.
-
Youth unemployment in Germany and the United Kingdom in times of Covid-19 (Series "Tracking youth joblessness during the Covid-19 crisis")
Dietrich, Hans, Golo Henseke, Juliane Achatz, Silke Anger, Bernhard Christoph & Alexander Patzina (2021): Youth unemployment in Germany and the United Kingdom in times of Covid-19 (Series "Tracking youth joblessness during the Covid-19 crisis"). In: IAB-Forum H. 04.08.2021 Nürnberg, o. Sz.
-
Covid-19: how youth unemployment is taking on worrying new patterns
Dietrich, Hans, Golo Henseke, Juliane Achatz, Silke Anger, Bernhard Christoph & Alexander Patzina (2021): Covid-19: how youth unemployment is taking on worrying new patterns. In: IOE blog / University College London. Institute of Education H. 05.08.2021 London, o. Sz.
-
The Impact of Pre- and Postarrival Mechanisms on Self-rated Health and Life Satisfaction Among Refugees in Germany
Ambrosetti, Elena, Hans Dietrich, Yuliya Kosyakova & Alexander Patzina (2021): The Impact of Pre- and Postarrival Mechanisms on Self-rated Health and Life Satisfaction Among Refugees in Germany. In: Frontiers in Sociology, Jg. 6. DOI:10.3389/fsoc.2021.693518
-
Der Abiturjahrgang 2021 in Zeiten von Corona: Zukunftssorgen und psychische Belastungen nehmen zu (Serie "Corona-Krise: Folgen für den Arbeitsmarkt")
Anger, Silke, Sarah Bernhard, Hans Dietrich, Adrian Lerche, Alexander Patzina, Malte Sandner & Carina Toussaint (2021): Der Abiturjahrgang 2021 in Zeiten von Corona: Zukunftssorgen und psychische Belastungen nehmen zu (Serie "Corona-Krise: Folgen für den Arbeitsmarkt"). In: IAB-Forum H. 18.03.2021 Nürnberg, o. Sz.
-
Bildungswege nach dem Abitur: Warum die Bildung der Eltern noch immer einen Unterschied macht
Drobner, Antje & Alexander Patzina (2021): Bildungswege nach dem Abitur: Warum die Bildung der Eltern noch immer einen Unterschied macht. In: IAB-Forum H. 24.02.2021 Nürnberg, o. Sz.
-
Social inequality in the homeschooling efforts of German high school students during a school closing period
Dietrich, Hans, Alexander Patzina & Adrian Lerche (2021): Social inequality in the homeschooling efforts of German high school students during a school closing period. In: European Societies, Jg. 23, H. sup1, S. S348-S369. DOI:10.1080/14616696.2020.1826556
-
Early careers of dropouts from vocational training
Patzina, Alexander & Gabriele Wydra-Somaggio (2020): Early careers of dropouts from vocational training. Signals, human capital formation, and training firms. In: European Sociological Review, Jg. 36, H. 5, S. 741-759. DOI:10.1093/esr/jcaa011
-
School closings during the COVID-19 pandemic: findings from German high school students
Anger, Silke, Sarah Bernhard, Hans Dietrich, Adrian Lerche, Alexander Patzina, Malte Sandner & Carina Toussaint (2020): School closings during the COVID-19 pandemic: findings from German high school students. (Series "COVID-19 Crisis: Consequences for the Labour Market"). In: IAB-Forum H. 15.05.2020, o. Sz.
-
Schulschließungen wegen Corona: Regelmäßiger Kontakt zur Schule kann die schulischen Aktivitäten der Jugendlichen erhöhen (Serie "Corona-Krise: Folgen für den Arbeitsmarkt")
Anger, Silke, Sarah Bernhard, Hans Dietrich, Adrian Lerche, Alexander Patzina, Malte Sandner & Carina Toussaint (2020): Schulschließungen wegen Corona: Regelmäßiger Kontakt zur Schule kann die schulischen Aktivitäten der Jugendlichen erhöhen (Serie "Corona-Krise: Folgen für den Arbeitsmarkt"). In: IAB-Forum H. 23.04.2020, o. Sz.
-
Endogenous selection bias and cumulative inequality over the life course
Kratz, Fabian & Alexander Patzina (2020): Endogenous selection bias and cumulative inequality over the life course. Evidence from educational inequality in subjective well-being. In: European Sociological Review, Jg. 36, H. 3, S. 333-350., akzeptiert am 07.11.2019. DOI:10.1093/esr/jcaa003
-
Aktuelle Studienformen im Vergleich: Ein duales Studium begünstigt den Berufseinstieg
Ostermann, Kerstin & Alexander Patzina (2019): Aktuelle Studienformen im Vergleich: Ein duales Studium begünstigt den Berufseinstieg. (IAB-Kurzbericht 25/2019), Nürnberg, 8 S.
-
Soziale Herkunft, Lebensverlaufsereignisse und die verspätete Aufnahme einer beruflichen Ausbildung formal Geringqualifizierter
Dietrich, Hans, Alexander Patzina & Sara Kretschmer (2019): Soziale Herkunft, Lebensverlaufsereignisse und die verspätete Aufnahme einer beruflichen Ausbildung formal Geringqualifizierter. In: Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, Jg. 71, H. 3, S. 357-383. DOI:10.1007/s11577-019-00637-3
-
Vocational education and employment: Explaining cohort variations in life course patterns
Kratz, Fabian, Alexander Patzina, Corinna Kleinert & Hans Dietrich (2019): Vocational education and employment: Explaining cohort variations in life course patterns. In: Social Inclusion, Jg. 7, H. 3, S. 224-253. DOI:10.17645/si.v7i3.2045
-
Bogus self-employment in Germany
Dietrich, Hans & Alexander Patzina (2018): Bogus self-employment in Germany. Also a question of definition. In: IAB-Forum H. 03.04.2018, o. Sz.
-
Scheinselbständigkeit in Deutschland: Auch eine Frage der Abgrenzung
Dietrich, Hans & Alexander Patzina (2018): Scheinselbständigkeit in Deutschland: Auch eine Frage der Abgrenzung. In: IAB-Forum H. 05.01.2018, o. Sz.
-
Quantitative Erfassung von scheinselbständig Erwerbstätigen - Empirische Studie
Dietrich, Hans & Alexander Patzina (2017): Quantitative Erfassung von scheinselbständig Erwerbstätigen - Empirische Studie. In: H. Dietrich, A. Patzina & R. Wank (Hrsg.) (2017): Scheinselbständigkeit in Deutschland : Rechtliche Grundlagen und empirische Befunde (IAB-Bibliothek, 364), S. 25-209.
-
Scheinselbständigkeit in Deutschland
Dietrich, Hans, Alexander Patzina & Rolf Wank (Hrsg.) (2017): Scheinselbständigkeit in Deutschland. Rechtliche Grundlagen und empirische Befunde. (IAB-Bibliothek 364), Bielefeld: Bertelsmann, 466 S. DOI:10.3278/300942w
-
Entwicklung des Bildungsniveaus
Anger, Silke & Alexander Patzina (2017): Entwicklung des Bildungsniveaus. In: J. Möller & U. Walwei (Hrsg.) (2017): Arbeitsmarkt kompakt : Analysen, Daten, Fakten (IAB-Bibliothek, 363), S. 92-93.
-
Scheinselbständigkeit in Deutschland: Vor allem Geringqualifizierte und Berufseinsteiger gehören zu den Risikogruppen
Dietrich, Hans & Alexander Patzina (2017): Scheinselbständigkeit in Deutschland: Vor allem Geringqualifizierte und Berufseinsteiger gehören zu den Risikogruppen. (IAB-Kurzbericht 01/2017), Nürnberg, 8 S.