Arbeitsvermittlung und Fallmanagement im Prozess des Forderns und Förderns
Die Wirkung des Einsatzes von arbeitsmarktpolitischen Förderinstrumenten auf die Wiederbeschäftigungschancen von Arbeitslosen wird seit langer Zeit recht intensiv beforscht. Entscheidend für den Erfolg der öffentlichen Arbeitsvermittlung kann auch die Qualität der Betreuung der Arbeitsuchenden durch Arbeitsvermittler*innen bzw. Fallmanager*innen sein. Individuelle Einstellungen und Handlungsweisen der Fachkräfte unterscheiden sich laut Befragungen in den Agenturen für Arbeit deutlich und so stellt sich unter anderem die Frage, welcher Mix von Regeln, Handlungsfreiheit, Einstellungen und Handlungsweisen den größten Erfolg für die Arbeitsvermittlung vor Ort verspricht und wodurch dieser Mix bestimmt wird.
Dieses Themendossier gibt einen Einblick in die Forschungslage und bietet Zugänge zu Hintergründen und wissenschaftlichen Befunden.
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Literaturhinweis
Erfahrungsbilanz Bürgergeld: Jobcenterbeschäftigte sehen kaum Verbesserungen (2024)
Zitatform
Beckmann, Fabian, Rolf G. Heinze, Dominik Schad & Jürgen Schupp (2024): Erfahrungsbilanz Bürgergeld: Jobcenterbeschäftigte sehen kaum Verbesserungen. In: DIW-Wochenbericht, Jg. 91, H. 17, S. 251-259. DOI:10.18723/diw_wb:2024-17-1
Abstract
"Im Januar 2023 hat in Deutschland das Bürgergeld das System der Grundsicherung abgelöst, begleitet von zahlreichen politischen und medialen Kontroversen. Nach einem Jahr Bürgergeldreform wurden Beschäftigte in sieben Jobcentern in Nordrhein-Westfalen befragt, um eine erste Bilanz zur Umsetzungspraxis zu ziehen. Die Jobcenterbeschäftigten sehen demnach das Bürgergeldgesetz mehrheitlich sehr skeptisch, aber mit Blick auf einzelne Reformaspekte finden sich auch differenzierte sowie vereinzelt positive Einschätzungen. Insbesondere die Einführung der Bagatellgrenze und die verbesserte Betreuung Langzeitarbeitsloser wurden mehrheitlich positiv beurteilt. Überwiegend negativ bewertet wurden hingegen die höheren Regelsätze und die neue Sanktionspraxis. Insgesamt gehen die Jobcenterbeschäftigten mehrheitlich davon aus, dass sich die Motivation und die Mitwirkung der Leistungsbeziehenden nicht verbessern und der bürokratische Aufwand nicht wesentlich verringert. Trotz dieser vorerst negativen Bewertung durch die Jobcenterbeschäftigten sollten erst weitere repräsentative Untersuchungen, auch bei den Bürgergeldbeziehenden, erfolgen. Die Politik sollte zur Versachlichung der Debatte beitragen und Stereotypen gegenüber Bürgergeldbeziehenden entgegenwirken." (Autorenreferat, IAB-Doku)
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Literaturhinweis
A journey into the new employment service landscape of responsibilisation: Towards de-personalisation of the caseworker–jobseeker relationship (2024)
Bengtsson, Mattias; Wallinder, Ylva; Jacobsson, Kerstin;Zitatform
Bengtsson, Mattias, Kerstin Jacobsson & Ylva Wallinder (2024): A journey into the new employment service landscape of responsibilisation: Towards de-personalisation of the caseworker–jobseeker relationship. In: International Journal of Social Welfare, Jg. 33, H. 1, S. 137-150. DOI:10.1111/ijsw.12584
Abstract
"The article analyses a new culture of responsibilisation implicated in a recent management reform in the Swedish Public Employment Service. Based on an interview study and organisational documents, it is shown that the reform entails a new form of responsibilisation of jobseekers as well as caseworkers. As jobseekers are expected to ‘carry their own case’ through the administrative job-search process, they are obliged to manage tasks that used to be in the caseworker's area of responsibility. Furthermore, caseworkers are expected to regulate themselves in new ways and change their mind-set according to new organisational values and behavioural norms, requiring a restraining of their availability to clients. It is argued that the employment agency is increasingly turned into the agency of the active and responsible jobseeker, which entails one further shift towards individual responsibility in Swedish labour market policy and one further step towards the breakup of a personal caseworker–jobseeker relationship." (Author's abstract, IAB-Doku, Published by arrangement with John Wiley & Sons) ((en))
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Reciprocity and the interaction between the unemployed and the caseworker (2024)
Zitatform
Berg, Gerard J. van den, Iris Kesternich, Gerrit Müller & Bettina M. Siflinger (2024): Reciprocity and the interaction between the unemployed and the caseworker. In: Journal of Economic Behavior & Organization, Jg. 227, 2024-08-13. DOI:10.1016/j.jebo.2024.106706
Abstract
"We investigate how negatively reciprocal traits of unemployed individuals interact with “sticks” policies that impose constraints on individual job search effort, in the context of the German welfare system. For this we merge survey data of long-term unemployed individuals, containing indicators of reciprocity, to a unique set of register data on all unemployed coached by the same team of caseworkers and treatments they receive. We find that the combination of a higher negative reciprocity and a stricter regime has a negative interaction effect on search effort exerted by the unemployed. The results are stronger for males than for females. Stricter regimes may drive long-term unemployed males with certain types of social preferences further away from the labor market." (Author's abstract, IAB-Doku, © 2024 Elsevier) ((en))
Beteiligte aus dem IAB
Müller, Gerrit; -
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Predicting Re-Employment: Machine Learning Versus Assessments by Unemployed Workers and by Their Caseworkers (2024)
Zitatform
Berg, Gerard J. van den, Max Kunaschk, Julia Lang, Gesine Stephan & Arne Uhlendorff (2024): Predicting Re-Employment: Machine Learning Versus Assessments by Unemployed Workers and by Their Caseworkers. (IAB-Discussion Paper 03/2024), Nürnberg, 56 S. DOI:10.48720/IAB.DP.2403
Abstract
"Der Beitrag nutzt drei Informationsquellen zur Wahrscheinlichkeit einer Wiederbeschäftigung innerhalb von sechs Monaten nach Eintritt in die Arbeitslosigkeit. Erstens wurden Arbeitslose kurz nach Beginn der Arbeitslosigkeit nach ihrer selbstwahrgenommenen Wiederbeschäftigungswahrscheinlichkeit gefragt. Zweitens werden die Ergebnisse eines Profilings durch Vermittlungsfachkräfte ausgewertet. Drittens wird die individuelle Wiederbeschäftigungswahrscheinlichkeit mit Methoden des maschinellen Lernens auf Basis von administrativen Daten vorhergesagt. Wir vergleichen die Prognosegüte dieser drei Ansätze und überprüfen, wie Kombinationen der Ansätze die Prognosegüte verbessern können. Die Ergebnisse zeigen, dass die Selbsteinschätzungen von Arbeitslosen (und in geringerem Maße auch die Einschätzungen der Vermittlungsfachkräfte) teilweise Informationen enthalten, die von dem Algorithmus für maschinelles Lernen nicht erfasst werden." (Autorenreferat, IAB-Doku)
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Mandatory integration agreements for unemployed job seekers: a randomized controlled field experiment in Germany (2024)
Zitatform
Berg, Gerard J. van den, Barbara Hofmann, Gesine Stephan & Arne Uhlendorff (2024): Mandatory integration agreements for unemployed job seekers: a randomized controlled field experiment in Germany. In: International Economic Review, S. 1-27. DOI:10.1111/iere.12745
Abstract
"Integration agreements (IAs) are contracts between the employment agency and the unemployed, nudging the latter to comply with rules on search behavior. We designed and implemented a randomized controlled trial involving thousands of newly unemployed workers, randomizing at the individual level both the timing of the IA and whether it is announced in advance. Administrative records provide outcomes. Novel theoretical and methodological insights provide tools to detect anticipation and suggest estimation by individual baseline employability. The positive effect on entering employment is driven by individuals with adverse prospects. For them, early IA increase reemployment within a year from 53% to 61%." (Author's abstract, IAB-Doku, © Wiley) ((en))
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Prozesse der Gestaltung: Eingliederungsvereinbarung und Kooperationsplan (2024)
Zitatform
Bernhard, Sarah (2024): Prozesse der Gestaltung: Eingliederungsvereinbarung und Kooperationsplan. In: Sozialrecht aktuell, Jg. 28, H. Sonderheft 1, S. 211-216., 2024-05-01.
Abstract
"Das Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung (IAB) untersuchte in der Zeit vor der Bürgergeld-Reform in mehreren Forschungsprojekten die Rolle von Eingliederungsvereinbarungen in der Beratung und Vermittlung der Arbeitsverwaltung sowie ihre Wirkung auf die späteren Beschäftigungschancen von Arbeitsuchenden. Dieser Beitrag skizziert in aller Kürze, Forschungsmethoden, Datengrundlagen und die wesentlichen Ergebnisse dieser langjährigen empirischen Forschung. Der Beitrag schließt mit einem Blick auf die Arbeitsmarktpolitik und zeigt, wie sich die Eingliederungsvereinbarung auf Grundlage dieser Ergebnisse weiterentwickelt hat. Die Eingliederungsvereinbarung als Vertrag zwischen Jobcenter bzw. Agentur für Arbeit und Arbeitsuchenden soll gegenseitige Rechte und Pflichten festlegen und damit den Grundsatz des „Förderns und Forderns“ für einzelne Arbeitsuchende konkretisieren. Sie ist das Kernelement aktivierender Arbeitsmarktpolitik in Deutschland." (Textauszug, IAB-Doku)
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Impact Evaluation of a New Counselling and Support Programme for Unemployed with Multiple Placement Obstacles (2024)
Zitatform
Böheim, René, Rainer Eppel & Helmut Mahringer (2024): Impact Evaluation of a New Counselling and Support Programme for Unemployed with Multiple Placement Obstacles. (WIFO working papers 672), Wien, 41 S.
Abstract
"We analyzed a new counselling and support program for people with low employment prospects in Austria. The Austrian Public Employment Service introduced regional pilots to investigate whether a new counselling strategy could improve labor market outcomes for this group. Eligible unemployed individuals could opt for third-party counselling and support, access a wide range of low-threshold services, and focus on personal stability rather than job placement. The goal was to achieve similar or even better labor market outcomes at lower cost. By comparing pilot and control regions, we found that introducing the offer resulted in higher costs without improving labor market outcomes." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
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Künstliche Intelligenz in der Arbeitswelt: Wie KI-unterstütztes Training die Gespräche im Kundenservice verändert (2024)
Dijksman, Sander; Eijkenboom, Danique; Özgül, Pelin; Montizaan, Raymond; Stops, Michael ; Levels, Mark ; Rounding, Nicholas; Janssen, Simon; Steens, Sanne; Graus, Evie; Fouarge, Didier; Fregin, Marie-Christine ;Zitatform
Dijksman, Sander, Danique Eijkenboom, Didier Fouarge, Marie-Christine Fregin, Evie Graus, Simon Janssen, Mark Levels, Raymond Montizaan, Pelin Özgül, Nicholas Rounding, Sanne Steens & Michael Stops (2024): Künstliche Intelligenz in der Arbeitswelt: Wie KI-unterstütztes Training die Gespräche im Kundenservice verändert. In: IAB-Forum H. 08.10.2024, 2024-11-18. DOI:10.48720/IAB.FOO.20241008.01
Abstract
"Wie wirkt sich der Einsatz von Künstlicher Intelligenz (KI) in der Weiterbildung auf die Produktivität von Beschäftigten aus? Diese und andere Fragen wurden im Rahmen des Forschungsprojektes „ai:conomics“ anhand von Daten aus verschiedenen europäischen Großunternehmen untersucht. Die ersten Ergebnisse deuten darauf hin, dass sich KI positiv auf die Produktivität von Beschäftigten auswirken kann. Dies gilt vor allem, wenn diese noch nicht lange im Unternehmen tätig sind." (Autorenreferat, IAB-Doku)
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Does Ethnicity Affect Allocation of Unemployment-Related Benefits to Job Center Clients? A Survey-Experimental Study of Representative Bureaucracy in Denmark (2024)
Zitatform
Esmark, Anders & Mikkel Bech Liengaard (2024): Does Ethnicity Affect Allocation of Unemployment-Related Benefits to Job Center Clients? A Survey-Experimental Study of Representative Bureaucracy in Denmark. In: Journal of Social Policy, Jg. 53, S. 107-128. DOI:10.1017/S0047279422000034
Abstract
"The role of street-level bureaucracy in social policy has been taken up by two relatively distinct streams of research, based on Lipsky’s foundational work (2010). One group of literature has focused on the organizational working conditions, practices and coping mechanisms of street-level bureaucrats, their impact on the implementation of political programs and reforms, and the scope for discretion in the face of political pressures and institutional demands (Brodkin and Marston, 2013; Jessen and Tufte, 2014; Breit et al., 2016; Van Berkel et al., 2017; van Berkel, 2020). Starting from a focus on interaction with clients and the direct impact of discretionary decisions ‘on people’s lives’ (Lipsky, 2010, 8), a second group of studies has focused more on differences in allocation of benefits caused by perceived ‘deservingness’ and discrimination among street-level bureaucrats (Altreiter and Leibetseder, 2014; Terum et al., 2018; Jilke and Tummers, 2018)." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
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Towards a new era in the governance of integrated activation: A systematic review of the literature on the governance of welfare benefits and employment-related services in Europe (2010–21) (2024)
Zitatform
Gerven, Minna van, Tuuli Malava, Peppi Saikku & Merita Mesiäislehto (2024): Towards a new era in the governance of integrated activation: A systematic review of the literature on the governance of welfare benefits and employment-related services in Europe (2010–21). In: Social Policy and Administration, Jg. 58, H. 3, S. 329-343. DOI:10.1111/spol.12960
Abstract
"This article presents the results of a systematic literature review of research articles (N = 72) to study the governance logic of integrated activation policies and the problems relating to reintegrating welfare benefits with services. The inductive study of the problems indicated in the literature demonstrates both the vertical and horizontal aspects of the governance of integrated activation at the street level: challenges are tied to the top-down activation policy; requirements and strategies of delivering benefits and services; collaboration and coordination in delivery chains; and risks and inequality that streel-level bureaucrats are trying to deal with in their work. The results point primarily to flaws in the vertical governance of activation, such as frontline work problems and collaborative practices between different actors and agencies. Moreover, some problems relating to collaboration and coordination, pointed towards the challenges in horizontal governance of activation. The article, however, demonstrates how the governance of integrated activation requires a coupling of these different streams of governance and understanding governance as a complex network of interdependencies and causal connections between institutions, organisations, and co-production with end users." (Author's abstract, IAB-Doku, Published by arrangement with John Wiley & Sons) ((en))
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Leistungsminderungen im Bürgergeld in Theorie und Praxis: Das gesetzgeberisch gewollte „Mehr an Augenhöhe“ bei der Arbeitsvermittlung im Spannungsfeld zu sanktionsbewehrten Mitwirkungspflichten (2024)
Greiser, Johannes; Oberdieck, André;Zitatform
Greiser, Johannes & André Oberdieck (2024): Leistungsminderungen im Bürgergeld in Theorie und Praxis. Das gesetzgeberisch gewollte „Mehr an Augenhöhe“ bei der Arbeitsvermittlung im Spannungsfeld zu sanktionsbewehrten Mitwirkungspflichten. In: Soziale Sicherheit, Jg. 73, H. 6, S. 24-30.
Abstract
"Mit seinem „Sanktionsurteil“ aus November 2019 forderte das Bundesverfassungsgericht (BVerfG) in der Grundsicherung für Arbeitssuchende (jetzt: Bürgergeld) neben einer grundsätzlichen Begrenzung der Höhe von Leistungsminderungen auf 30 Prozent des Regelsatzes eine verstärkte Einzelfallbetrachtung. Eine Härtefallregelung sei ebenso notwendig, wie eine „Wohlverhaltensregelung“. Eine Leistungskürzung dürfe also bei einer besonderen Härte gar nicht und bei einem Nachholen der geforderten Mitwirkung zumindest nicht starr für drei Monate verhängt werden. Diese Änderungen nimmt das Bürgergeldgesetz auf. Zudem sollte die Arbeitsvermittlung durch dieses Gesetz zum 1. Januar 2023 weiterentwickelt werden, um eine „vertrauensvolle Zusammenarbeit auf Augenhöhe“ zu ermöglichen. Im Vermittlungsausschuss wurden aber im Gesetzesentwurf nicht vorgesehene Leistungsminderungsmöglichkeiten im Zusammenhang mit dem neuen Kooperationsplan aufgenommen." (Textauszug, IAB-Doku)
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Legitimating collaboration, collaborating to legitimate: Justification work in “holistic” services for long-term unemployed persons (2024)
Zitatform
Hansen, Magnus Paulsen, Signe Elmer Christensen & Peter Triantafillou (2024): Legitimating collaboration, collaborating to legitimate: Justification work in “holistic” services for long-term unemployed persons. In: Journal of Social Policy, Jg. 53, H. 3, S. 876-896. DOI:10.1017/S004727942200071X
Abstract
"To address complex social problems, such as long-term unemployment, local authorities in many countries are developing “holistic” or “integrated” services, where multiple actors and professions collaborate with a view to better meet the needs of the individual citizen. By breaking with existing practices and regulations, collaborative services must be legitimized in new ways so as to appear acceptable not only in the eyes of the public and politicians, but also to caseworkers and the long-term unemployed persons. This article examines the multifarious and sometimes neglected efforts to make these collaborative services legitimate in the eyes of this plurality of stakeholders on multiple levels of governance. Our study indicates three distinct but mutually interrelated spheres of audience that require partly conflicting justification work. We also find that the narrow pursuit of justification work to ensure legitimacy with one audience may potentially jeopardize the justification work in the other two." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
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New Empirical Findings about the Interaction between Public Employment Agency and Private Search Effort (2024)
Holzner, Christian; Watanabe, Makoto;Zitatform
Holzner, Christian & Makoto Watanabe (2024): New Empirical Findings about the Interaction between Public Employment Agency and Private Search Effort. (CESifo working paper), München, 46 S.
Abstract
"The Public Employment Agency (PEA) helps unemployed to find work and mediates PEAregistered job vacancies to job seekers via vacancy referrals. Using the spatial and temporal variation resulting from the regional roll-out of the Hartz 3 reform we are able to show that Hartz 3, which changed the counseling process of unemployed, decreased the fraction of unemployed that received vacancy referrals, increased the job-finding probability of unemployed without vacancy referrals, left the job-finding probability of unemployed with vacancy referrals unaffected, and increased average wages of newly hired, previously unemployed. Since the existing literature is not able to explain this set of findings, we develop a simple theoretical directed search model, which does. It does so by considering the interaction between the private market and the intermediation provided by the PEA." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
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Literaturhinweis
Do Caseworker Meetings Prevent Unemployment? Evidence from a Field Experiment (2024)
Zitatform
Homrighausen, Pia & Michael Oberfichtner (2024): Do Caseworker Meetings Prevent Unemployment? Evidence from a Field Experiment. (IZA discussion paper / Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit 16923), Bonn, 28 S.
Abstract
"Caseworker meetings have been shown to accelerate exit from unemployment. We explore whether they are also effectual before entering unemployment. In a natural field experiment, we offer caseworker meetings to workers at risk of losing their jobs while they are still employed. We find that the offer induces additional meetings and substantially shifts the first meeting forward but has no effect on entry into unemployment or on labor market outcomes within one year. The intervention does not alter jobseekers' search behavior, which likely explains its inefficacy." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
Ähnliche Treffer
auch erschienen als: LASER discussion papers, 150 -
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Do Female–Owned Employment Agencies Mitigate Discrimination and Expand Opportunity for Women? (2024)
Hunt, Jennifer; Moehling, Carolyn;Zitatform
Hunt, Jennifer & Carolyn Moehling (2024): Do Female–Owned Employment Agencies Mitigate Discrimination and Expand Opportunity for Women? (IZA discussion paper / Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit 16941), Bonn, 35 S., Appendix.
Abstract
"We create a dataset of 14,000 hand–coded help –wanted advertisements placed by employment agencies in three U.S. newspapers in 1950 and 1960, a time when help–wanted advertisements were divided into male and female sections, and collect information on agency ownership. We find that female–owned agencies specialized in vacancies for women, thereby expanding the access of female jobseekers to agency services, including for positions in majority–male occupations. Female–owned agencies advertised more skilled occupations to women than did male–owned agencies, leading to a 5.5% higher wage for women. On the other hand, female–owned agencies had a greater propensity to match male jobseekers to clerical jobs, contributing to 21% lower male wages than for male–owned agencies. The results are consistent with female proprietors having had a comparative advantage in female jobseekers and clerical occupations or with client firms having trusted female proprietors only with vacancies for women and homogeneous, lower–skill occupations. However, in choosing to establish an agency and to specialize in female jobseekers, female proprietors may have sought to mitigate employer discrimination against female jobseekers; their higher propensity to advertise majority–male occupations among professional, technical and managerial advertisements for women may also reflect discrimination mitigation." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
Ähnliche Treffer
auch erschienen als: NBER Working Papers, 32383 -
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Potenziale der Distanzberatung und Erfahrungen der RAV mit Distanzberatung: Schlussbericht zur Studie im Auftrag des SECO (2024)
Hörmann, Martina; Silfverberg, Minnie; Wüthrich, Bernadette;Zitatform
Hörmann, Martina, Bernadette Wüthrich & Minnie Silfverberg (2024): Potenziale der Distanzberatung und Erfahrungen der RAV mit Distanzberatung. Schlussbericht zur Studie im Auftrag des SECO. Olten, 77 S. DOI:10.26041/fhnw-8631
Abstract
"Die Covid-19-Pandemie führte zu einem starken Anstieg der Distanzberatung in verschiedenen Bereichen der Beratung und Unterstützung sowie auch bei den RAV- Institutionen, die zuvor auf Face-to-Face-Beratung setzten, sahen sich gezwungen, digitale Formate wie Video- und Telefonberatung einzuführen. Diese Veränderungen erfolgten unter hohem Handlungsdruck, um die Beratung weiterhin sicherzustellen. Bisher fehlte eine konzeptionelle Grundlage für die Distanzberatung in den RAV. Im Auftrag des SECO untersuchte ein Team aus dem Institut Beratung, Coaching und Sozialmanagement der Hochschule für Soziale Arbeit der Fachhochschule Nordwestschweiz zwischen Dezember 2022 und Dezember 2023 im Rahmen dieser Studie die Potenziale von Video- und Telefonberatung sowie die Erfahrungen in den RAV mit Video- und Telefonberatung. Die dreistufige Studie hatte den Auftrag, systematisches Wissen über die Einschätzungen zu Chancen, Herausforderungen, Zielgruppen und Aspekten der Zielerreichung von Distanzberatung – konkret von Video- und Telefonberatung – im Kontext der RAV zu generieren und Empfehlungen zu formulieren. Im ersten Schritt wurde eine Übersicht über Video- und Telefonberatung mittels Literaturanalyse und Expert*innen-Interviews hergestellt. Im zweiten Schritt wurden die Erfahrungen, Einschätzungen und Entwicklungsvorstellungen zur Video- und Telefonberatung in den RAV gesamtschweizerisch auf der strategischen Ebene (quantitative Online-Befragung bei RAV-Leitungen und RAV-Koordinierenden, N=76) sowie auf der operativen Ebene (32 qualitative Online-Video-Interviews mit RAV-Berater*innen) erfasst. Im dritten Schritt wurden die Zwischenergebnisse in vier Validierungs-Workshops mit 60 Leitungspersonen und Personalberater*innen aus den RAV diskutiert und Anregungen zur Weiterentwicklung in ausgewählten Aspekten formuliert. Die Ergebnisse aus allen Phasen wurden zusammengeführt und mit strategischen Überlegungen verknüpft, um daraus Empfehlungen für Entwicklungsfoki abzuleiten." (Textauszug, IAB-Doku)
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'Working With the Whole Person': Employability Keyworker Experiences of Supporting People Furthest From the Labour Market (2024)
Zitatform
Irvine, Annie, Joe McKenzie, Christine Brass & Alex Kelley (2024): 'Working With the Whole Person': Employability Keyworker Experiences of Supporting People Furthest From the Labour Market. In: Social Policy and Society, S. 1-17. DOI:10.1017/S1474746424000022
Abstract
"This article explores the experiences of keyworkers within a third-sector employability program targeted at people furthest from work. Using semi-structured qualitative interviews, the study investigated keyworker perspectives on effective elements of program design, and what made the critical difference for those who did move into employment. Echoing previous research, findings confirmed the value of a holistic and personalised approach founded upon a consistent and long-term relationship of trust and support, through which program participants developed the confidence and self-belief that was critical to progression towards employment. However, critical attention to the keyworker perspective offers novel insights, bringing to light challenges in defining role parameters and maintaining personal-professional boundaries in the interests of keyworkers and program participants. We contribute to the body of research on employability practitioner perspectives, revealing that the strengths of person-centred support may simultaneously present tensions and wellbeing risks, where role parameters are very broadly defined." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
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Transformations of European Welfare States and Social Rights: Regulation, Professionals, and Citizens (2024)
Nielsen, Stine Piilgaard Porner; Hammerslev, Ole;Zitatform
Nielsen, Stine Piilgaard Porner & Ole Hammerslev (Hrsg.) (2024): Transformations of European Welfare States and Social Rights. Regulation, Professionals, and Citizens. (Palgrave Socio-Legal Studies), Cham: Imprint: Palgrave Macmillan, X, 226 S. DOI:10.1007/978-3-031-46637-3
Abstract
"This open access edited book investigates European social rights in practice from socio-legal perspectives. It brings together fourteen socio-legal scholars, representing Nordic and Western European countries, who analyze different aspects pertaining to European social rights, namely the regulation of social rights, encounters between welfare professionals and citizens, and citizens' mobilization of social rights. These three different aspects from the structure for the sections in the anthology, each analyzing transformations related to regulation, encounters and rights mobilization. The book contributes to the existing literature as it focuses on interdependent transformations on macro, meso and micro levels which are key for understanding processes and contexts related to European social rights in practice. It speaks particularly to academics in sociology of law and/or regulation. Stine Piilgaard Porner Nielsen is Postdoc in the Department of Law at University of Southern Denmark. Ole Hammerslev is Professor of Sociology of Law at Lund University, Sweden." (Provided by publisher)
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Literaturhinweis
The Effects of UI Caseworkers on Job Search Effort (2024)
Zitatform
Schiprowski, Amelie, Julia Schmidtke, Johannes Schmieder & Simon Trenkle (2024): The Effects of UI Caseworkers on Job Search Effort. (CRC TR 224 discussion paper series / EPoS Collaborative Research Center Transregio 224 497), Bonn, 11 S.
Abstract
"We combine a high-frequency survey on job search effort with administrative data on caseworker interactions from the German unemployment insurance system to estimate how the dynamics of search effort respond to caseworker meetings and vacancy referrals. Meetings alone do not increase individuals' time on search beyond a mechanical meeting-day effect; however, we find suggestive evidence that they do when combined with a formal contract on job search obligations. Referrals lead to a modest increase in effort over the three weeks following the event. Our findings leave room for caseworkers affecting employment outcomes through other channels, e.g. by altering search effectiveness." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
Ähnliche Treffer
auch erschienen als: ECONtribute Discussion Papers Series, 273 -
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Vom Jobcenter unabhängige Sozialberatung: eine Ethnografie mit Blick auf Adressat*innen, Sozialberatung und Jobcenter (2024)
Schirmer, Sarah;Zitatform
Schirmer, Sarah (2024): Vom Jobcenter unabhängige Sozialberatung. Eine Ethnografie mit Blick auf Adressat*innen, Sozialberatung und Jobcenter. Weinheim;Basel: Beltz Juventa, 235 S.
Abstract
"Der Umgang mit dem Jobcenter kann mit Schwierigkeiten verbunden sein, wenn man Leistungen nach dem SGB II beantragen möchte oder diese bereits bezieht. Einige Menschen nehmen zur Unterstützung Beratungsangebote in Anspruch. In der ethnografisch angelegten Studie werden vom Jobcenter unabhängige Sozialberatungsangebote untersucht. Im Zentrum steht dabei die Dreiecksbeziehung von Adressat*innen, Sozialberatung und Jobcenter. In der Beratungssituation zeigt sich die Selbstkonstruktion der unabhängigen Sozialberatung und es ergeben sich verschiedene Modi des Herausarbeitens des Bearbeitbaren." (Autorenreferat, IAB-Doku, © Beltz Juventa)
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