Altersarmut
Studien verweisen auf die steigende Zahl von Rentenbezieherinnen und Rentenbeziehern, die - neben ihrer Rente - einer Erwerbstätigkeit nachgehen. Deutet dies auf eine wachsende Altersarmut hin? Der Einfluss des Arbeitsmarktes auf den individuellen Rentenanspruch wird deutlich: zu wenige Beitragsjahre und eine geringe Beitragshöhe könnten die Altersarmut zunehmen lassen.
Das Themendossier "Altersarmut" bietet eine Materialsammlung mit Literaturhinweisen und weiterführenden Links zur aktuellen Diskussion.
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Literaturhinweis
Abschaffung der Mütterrente würde Altersarmut erhöhen (2024)
Zitatform
Blesch, Maximilian, Annica Gehlen, Johannes Geyer, Peter Haan & Stefan Klotz (2024): Abschaffung der Mütterrente würde Altersarmut erhöhen. In: DIW-Wochenbericht, Jg. 91, H. 31/32, S. 495-502. DOI:10.18723/diw_wb:2024-31-1
Abstract
"Angesichts demografiebedingt steigender Ausgaben in der Rentenversicherung wird verstärkt über Einsparpotenziale diskutiert. Dabei wird unter anderem vorgeschlagen, die vor zehn Jahren eingeführte Mütterrente wieder abzuschaffen. Allerdings hätte eine Streichung dieser Rentenzuschüsse für Frauen, die ihre Kinder vor 1992 geboren haben, erhebliche verteilungspolitische Auswirkungen. Berechnungen auf Basis des Sozio-oekonomischen Panels (SOEP) mit dem Mikrosimulationsmodell GETTSIM zeigen, dass eine Abschaffung der Mütterrente die Bruttorenten älterer Frauen um durchschnittlich etwa 85 Euro pro Monat mindern würde. Da die Mütterrente vor allem im unteren und mittleren Einkommensbereich wirkt, würde das Armutsrisiko von älteren Frauen um 14,4 Prozent steigen. Die Mütterrente rückgängig zu machen ist also nicht nur rechtlich fragwürdig, es hätte auch finanziell erhebliche negative Folgen. Langfristig sinnvoller wäre es, Ungleichheit und Altersarmutsrisiken schon während der Erwerbsphase anzugehen, indem gezielt Maßnahmen für eine höhere Frauenerwerbstätigkeit und eine Stärkung der partnerschaftlichen Aufteilung der Sorgearbeit ergriffen werden. Dafür ist es notwendig, Kinderbetreuung und Pflegeinfrastruktur auszubauen sowie die Anreize im Steuersystem durch eine Reform des Ehegattensplittings und der Minijobs zu verbessern." (Autorenreferat, IAB-Doku)
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Literaturhinweis
Does Bridge Employment Mitigate or Exacerbate Inequalities Later in Life? (2024)
Zitatform
Cahill, Kevin E., Michael D. Giandrea, Joseph F. Quinn, Lawrence B. Sacco & Loretta G. Platts (2024): Does Bridge Employment Mitigate or Exacerbate Inequalities Later in Life? In: Work, Aging and Retirement, Jg. 10, H. 2, S. 77-99. DOI:10.1093/workar/waac020
Abstract
"Most older Americans with career employment change jobs at least once before retiring from the labor market. Much is known about the prevalence and determinants of these bridge jobs, yet relatively little is known about the implications of such job changes—compared to direct exits from a career job —upon economic disparities in later life. In this article, we use 26 years of longitudinal data from the Health and Retirement Study to document the various pathways that older Americans take when exiting the labor force, and examine how bridge employment affects nonhousing wealth and total wealth, including the present discounted value of Social Security benefits. We find that gradual retirement in the form of bridge employment neither exacerbates nor mitigates wealth inequalities among Americans who hold career jobs later in life. That said, we do find some evidence that wealth inequalities grow among the subset of older career workers who transition from career employment to bridge employment at older ages. One policy implication of our article is that it provides evidence that might allay concerns about the potential for disparate financial impacts associated with the gradual retirement process." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
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Literaturhinweis
Coping with old-age poverty – the role of agency and different forms of societal support (2024)
Zitatform
Grages, Christopher & Ralf Och (2024): Coping with old-age poverty – the role of agency and different forms of societal support. In: Zeitschrift für Sozialreform, Jg. 70, H. 1, S. 121-144. DOI:10.1515/zsr-2023-0012
Abstract
"In europäischen Wohlfahrtsstaaten gibt es eine beträchtliche, wenn auch unterschiedlich große Anzahl älterer Menschen, die mit finanziellen Schwierigkeiten zu kämpfen haben. Wir untersuchen in diesem Beitrag, wie ältere Menschen mit geringem Einkommen ihre individuellen Ressourcen und die ihnen zur Verfügung stehenden sozialen Ressourcen in Form von familiärer, zivil-gesellschaftlicher und öffentlicher Unterstützung (Geld- und Sachleistungen) zur Bewältigung von Armut nutzen. Der Artikel basiert auf individuellen Erfahrungen mit Altersarmut und stützt sich hierfür auf 59 Lebensverlaufsinterviews mit älteren Menschen mit niedrigem Einkommen in Norwegen, Deutschland, Estland, Ungarn, Italien, Spanien und dem Vereinigten Königreich. Wir stellen auf Basis einer qualitativen Inhaltsanalyse eine Typologie von Bewältigungsstrategien für Altersarmut mit zwei Hauptdimensionen vor: Handlungsfähigkeit (agency) und Transformationsfähigkeit. Wir zeigen darüber hinaus, dass Bewältigungsstrategien nicht nur aufgrund individueller Faktoren und angemessener sozialpolitischer Unterstützung variieren, sondern auch aufgrund weiterer gesellschaftlicher Unterstützungsangebote durch die Zivilgesellschaft, Familien oder soziale Netzwerke, die sozialpolitische Versorgung ergänzen oder ihre Lücken ausgleichen können." (Autorenreferat, IAB-Doku, © De Gruyter)
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Literaturhinweis
Eine effektive Grundrente ermöglicht notwendige Rentenreformen (2024)
Haan, Peter;Zitatform
Haan, Peter (2024): Eine effektive Grundrente ermöglicht notwendige Rentenreformen. In: Wirtschaftsdienst, Jg. 104, H. 2, S. 87-91. DOI:10.2478/wd-2024-0029
Abstract
"In den kommenden Jahren steht die Rentenversicherung in Deutschland nicht nur vor finanziellen Herausforderungen. Auch die Einkommenssicherungsfunktion der Rentenversicherung muss gestärkt werden, insbesondere vor dem Hintergrund, dass das Risiko für Altersarmut deutlich angestiegen ist. Eine effektive Grundrente, die einen Rentenbetrag garantiert und die im Rentensystem verankert ist, wäre ein wichtiger Schritt, um Altersarmut zu reduzieren. Eine effektive Grundrente ist auch eine wichtige Voraussetzung, um andere Rentenreformen in Deutschland umzusetzen, wie eine Erhöhung des Rentenzugangsalters oder stärkere (kapitalgedeckte) private Vorsorge. Diese Reformen haben potenziell negative Verteilungswirkungen vor allem für Haushalte mit geringen Einkommen." (Textauszug, IAB-Doku)
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Literaturhinweis
A problem of gendered injustice? Objective and subjective poverty among older women and men across European welfare regimes (2024)
Härtull, Camilla; Nygård, Mikael;Zitatform
Härtull, Camilla & Mikael Nygård (2024): A problem of gendered injustice? Objective and subjective poverty among older women and men across European welfare regimes. In: European Journal of Ageing, Jg. 21. DOI:10.1007/s10433-023-00796-5
Abstract
"Using European Social Survey data, this article studies the prevalence of objective and subjective poverty among older women and men (60+ years) in 21 European countries. Objective poverty refers to whether one’s disposable income falls below the poverty line, whereas subjective poverty relates to the capacity to make ends meet. It analyzes gender differences in these two dimensions of poverty and the role of gender as an explanation to these phenomena while controlling for other individual-level variables as well as the role of welfare state regimes. The results show that older women are more exposed to objective poverty than men, and that female gender remains strongly and positively correlated with this kind of poverty even when controlling for other variables. They also show that other individual-level variables, such as partnership, paid work and education curbs objective poverty, while the type of welfare regime does not matter. As to subjective poverty, on the other hand, there is no significant association with female gender, nor with the type of welfare regime, while individual-level variables such as subjective health, partnership and paid work are negatively correlated with this dimension of poverty. Subjective poverty is somewhat more influenced by contextual factors than objective poverty although the type of welfare state regime is not significantly associated with subjective or objective poverty." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
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Literaturhinweis
Updating the retirement-consumption puzzle in Italy: who are the most affected? (2024)
Marini, Andrea;Zitatform
Marini, Andrea (2024): Updating the retirement-consumption puzzle in Italy: who are the most affected? (Working paper series / European Central Bank 2936), Frankfurt am Main, 58 S.
Abstract
"In this paper I investigate the retirement-consumption puzzle in Italy for the period 2010-2016, using SHIW data. In order to address the endogeneity of the retirement decision, I estimate the effect of retirement by exploiting the exogeneity of pension eligibility in an instrumental variable approach; the IV regression is then applied in a regression discontinuity design where only households close to the eligibility point are considered. The eligibility-instrument is found to be a strong predictor of the retirement decision, and the estimated non-durable consumption drop is equal to 12.3%. When households are distinguished according to the gender of the household head, female-led households are found to undergo a consumption decline that is more than double that estimated for households with male heads. The data and the literature on the subject indicate that this large difference is likely related to the gender pay-gap that translates into a gender pension-gap. Moreover, the consumption decline appears to be concentrated in households in the lower part of the wealth distribution. Nonetheless, households in the lowest wealth quintile, do not show a significant consumption decline. The data suggests that this might be due to the impossibility for these households to further reduce their consumption at retirement, as they are mostly composed of essential expenditures." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
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Literaturhinweis
What it means to be poor: dimensions of economic hardship among older people living in poverty across Europe (2024)
Zitatform
Palomäki, Liisa-Maria, Aart-Jan Riekhoff & Kati Kuitto (2024): What it means to be poor: dimensions of economic hardship among older people living in poverty across Europe. In: Ageing & Society, S. 1-22. DOI:10.1017/S0144686X2300096X
Abstract
"There is a lack of comparative and quantitative research on how poverty manifests itself in the economic wellbeing of older people across European countries. In this study, we focus in on two central dimensions of economic wellbeing: the ability to pay for usual expenses and unexpected expenses. Our aim is to find out how often older people living at risk of poverty experience hardship on these dimensions, how these dimensions overlap, and whether the incidence of hardship differs between the poor and the non-poor. The study is based on the cross-sectional component of the European Union Statistics on Income and Living Conditions (EU-SILC) 2018 survey, involving 29 countries and 148,432 respondents aged 65+ years. The analysis builds on both descriptive statistics and multinomial logistic regression, which takes into account differences in household characteristics between the poor and the non-poor. The results reveal that for the poor, meeting unexpected expenses is a more common problem than meeting usual expenses, although they typically experience hardship on both dimensions. Hardship among the poor is more frequent in Central Eastern and some Southern European countries, while poor people living in Continental and Nordic countries tend to fare better, even though relatively large numbers in these countries lack cash margin. The non-poor do also experience hardship, but to a lesser extent. The poor experience combined hardship relatively often in Continental European countries. Based on the results, we conclude that studies should pay closer attention to the different dimensions of economic wellbeing in old age." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
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Who receives most? Gendered consequences of divorce on public pension income in West Germany and Sweden (2024)
Zitatform
Schmauk, Sarah & Linda Kridahl (2024): Who receives most? Gendered consequences of divorce on public pension income in West Germany and Sweden. In: Ageing & Society, S. 1-24. DOI:10.1017/S0144686X23000703
Abstract
"Sweden and West Germany have had persistently high divorce rates in recent decades, but these two welfare states were differently equipped to mitigate the economic consequences of divorce for individual security in old age: Sweden followed a gender-equal policy approach to enable women and men to achieve economic autonomy, while West Germany, following the male-breadwinner model, introduced the system of ‘divorce-splitting’ to account for differences in women's and men's income. Against this background, this study uses large-scale register data from the German Public Pension Fund and the Swedish population registers to examine how divorce is related to the monthly public old-age pension income of women and men. The main comparison groups are divorced and (re)married individuals who entered retirement between 2013 and 2018. We descriptively show annual income histories from ages 20 to 65, and calculate monthly public old-age pension income with respect to lifetime income and pension regulations, such as the supplements/deductions for ‘divorce-splitting’. Multiple ordinary least square regression models further examine how family status relates to monthly public old-age pension income by gender. The results reveal that women and men in Sweden experience similar working histories, although women's incomes are lower. This is also reflected in women still having lower pension incomes than men. However, divorced and married women show comparable pension incomes, while divorced men receive approximately 26 per cent less pension income than married men. In West Germany, divorced women have significantly higher pension incomes than married women. The system of ‘divorce-splitting’ increases women's and decreases men's pension incomes, which seems to equalise their pension incomes. However, both stay below a married man's pension income. The findings indicate economic inequality in public old-age pension income by family status in Sweden and West Germany." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
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The 2024 pension adequacy report : Current and future income adequacy in old age in the EU. Vol. I: Joint report prepared by the Social Protection Committee (SPC) and the European Commission (DG EMPL) (2024)
Schmit, Nicolas; Guerra, Rute;Zitatform
Schmit, Nicolas & Rute Guerra (2024): The 2024 pension adequacy report : Current and future income adequacy in old age in the EU. Vol. I. Joint report prepared by the Social Protection Committee (SPC) and the European Commission (DG EMPL). 198 S. DOI:10.2767/909323
Abstract
"The present edition of the Pension Adequacy Report, prepared every three years by the Social Protection Committee and the European Commission, looks back at a very challenging period for European societies and economies. The crisis triggered by the COVID-19 pandemic was soon followed by Russia’s war of aggression against Ukraine. Just as the recovery was taking shape, a spike in energy costs and the overall cost of living set off a new challenge for the well-being of Europeans, including the older population." (Text excerpt, IAB-Doku) ((en))
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Kinderarmut sinkt markant, Altersarmut auf dem Vormarsch (2024)
Schneider, Ulrich;Zitatform
Schneider, Ulrich (2024): Kinderarmut sinkt markant, Altersarmut auf dem Vormarsch. In: Soziale Sicherheit, Jg. 73, H. 6, S. 14-17.
Abstract
"Ganz ohne Aufhebens stellte das Statistische Bundesamt im April/Mai 2024 seine neuen Armutsdaten für das Jahr 2023 ins Internet. (...) Bei den unlängst veröffentlichten Zahlen des Statistischen Bundesamtes zur Armut in Deutschland handelt es sich um sogenannte Erstergebnisse. (...) Die Erstergebnisse des Mikrozensus weisen für Deutschland eine Armutsquote von 16,6 Prozent aus. Sollten sie in einigen Monaten, wenn die Endergebnisse vorliegen, bestätigt werden, ist die Armut in Deutschland damit gegenüber 2022 um 0,2 Prozentpunkte und gegenüber 2021 um 0,3 Prozentpunkte zurückgegangen. Lassen sich diese Werte auch durchaus noch als Stagnation auf sehr hohem Niveau interpretieren, so ist es doch zumindest das erste Mal seit Einführung der Armutsstatistik auf Basis des Mikrozensus im Jahr 2005, dass die Armut in zwei Jahren in Folge, wenn auch nur leicht, so doch abnimmt. Möglicherweise könnte sich damit tatsächlich ein Bruch des seit 2006 herrschenden Trends stetig steigender Armutsquoten andeuten. Sollten sich die Ergebnisse bestätigen, wären mit 14,1 Millionen Menschen rechnerisch 100.000 weniger von Einkommensarmut betroffen als im Jahr zuvor." (Textauszug, IAB-Doku)
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Accounting for pension wealth, the missing rich and under-coverage: A comprehensive wealth distribution for Germany (2023)
Zitatform
Bartels, Charlotte, Timm Bönke, Rick Glaubitz, Markus M. Grabka & Carsten Schröder (2023): Accounting for pension wealth, the missing rich and under-coverage: A comprehensive wealth distribution for Germany. In: Economics Letters, Jg. 231. DOI:10.1016/j.econlet.2023.111299
Abstract
"This study constructs a comprehensive wealth distribution for Germany to inform debate in Germany and internationally on the distribution of wealth including pension entitlements. We estimate the net present value of pension wealth in Germany in 2012 and 2017 using Socio-Economic Panel (SOEP) data. When including pension wealth, German households’ wealth-income ratio increases from 570% to 850% in 2017; the wealth share of the bottom 50% increases from 2% to 9%; and the wealth share of the top 1% declines from 30% to 20%." (Author's abstract, IAB-Doku, © 2024 Elsevier) ((en))
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Zur Entwicklung der Altersarmut bei Änderungen der Rentenanpassungsregeln und weiterer Reformen: Forschungsprojekt im Auftrag des Sachverständigenrats zur Begutachtung der gesamtwirtschaftlichen Entwicklung (2023)
Zitatform
Buslei, Hermann, Johannes Geyer & Peter Haan (2023): Zur Entwicklung der Altersarmut bei Änderungen der Rentenanpassungsregeln und weiterer Reformen. Forschungsprojekt im Auftrag des Sachverständigenrats zur Begutachtung der gesamtwirtschaftlichen Entwicklung. (Arbeitspapier / Sachverständigenrat zur Begutachtung der gesamtwirtschaftlichen Entwicklung 2023,05), Wiesbaden: German Council of Economic Experts / Sachverständigenrat zur Begutachtung der gesamtwirtschaftlichen Entwicklung, 68 S.
Abstract
"In diesem Bericht werden verschiedene Reform- und Arbeitsmarktszenarien hinsichtlich ihrer Wirkung auf die Altersarmut im Zeitraum bis zum Jahr 2045 analysiert. Dabei handelt es sich um Änderungen der Untergrenze für das Sicherungsniveau in der GRV (Haltelinien), der Rentenanpassungsregel, ein höheres Renteneintrittsalter, eine großzügige Freibetragsregelung für Renteneinkommen aus der GRV bei der Grundsicherung, und um eine erhöhte Erwerbstätigkeit im Rentenalter. Für die Analysen nutzen wir das Steuer-Transfer Simulationsmodell (STSM), um die Nettoeinkommen der Haushalte und Personen unter Variation des Rechtsrahmens darzustellen. Die Datenbasis bildet das Sozio-oekonomische Panel (SOEP) des DIW Berlin." (Autorenreferat, IAB-Doku)
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Literaturhinweis
Erwerbsminderungsrente: Weiterer Reformbedarf (2023)
Zitatform
Geyer, Johannes (2023): Erwerbsminderungsrente: Weiterer Reformbedarf. In: Wirtschaftsdienst, Jg. 103, H. 5, S. 290. DOI:10.2478/wd-2023-0089
Abstract
"Der Verlust der Erwerbsfähigkeit ist ein unterschätztes Einkommensrisiko. Erwerbsminderung ist für die überwiegende Mehrheit gleichbedeutend mit dem Wegfall ihrer wichtigsten Einkommensquelle, ihrem Lohn. Der Konsum wird dann aus einer Erwerbsminderungsrente, Transferleistungen, dem Einkommen anderer Haushaltsmitglieder, eigener Erwerbstätigkeit in geringem Stundenumfang und, falls vorhanden, Erspartem bestritten. Immerhin gehen rund 160.000 Menschen jährlich in eine Erwerbsminderungsrente. Im Rentenbestand sind es 1,8 Mio. Menschen, hinzu kommen etwa 2,7 Mio. Menschen, die inzwischen eine Altersrente beziehen. Bezogen auf alle Alters- und Erwerbsminderungsrenten liegt der Anteil der ursprünglich Erwerbsgeminderten bei immerhin 22 %." (Textauszug, IAB-Doku)
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Literaturhinweis
Pensions at a Glance 2023: OECD and G20 indicators (2023)
Zitatform
OECD (2023): Pensions at a Glance 2023: OECD and G20 indicators. (OECD Pensions at a glance 10), Paris, 233 S. DOI:10.1787/678055dd-en
Abstract
"The 2023 edition of Pensions at a Glance highlights the pension reforms undertaken by OECD countries over the last two years. It includes a special chapter focusing on pension provisions for hazardous or arduous work. It describes existing rules, characterises recent policy trends and assesses the design and functioning of early-retirement rules for hazardous or arduous jobs given changing working conditions and ageing pressure on pension systems. This edition also updates information on the key features of pension provision in OECD and G20 countries and provides projections of retirement income for today’s workers. It offers indicators covering the design of pension systems, pension entitlements, the demographic and economic context in which pension systems operate, incomes and poverty of older people, the finances of retirement income systems and private pensions." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
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Literaturhinweis
Altersarmut in Bayern und Deutschland: Antwort der Bundesregierung auf die Kleine Anfrage der Abgeordneten … und der Fraktion DIE LINKE (2023)
Zitatform
Deutscher Bundestag. Fraktion Die Linke (2023): Altersarmut in Bayern und Deutschland. Antwort der Bundesregierung auf die Kleine Anfrage der Abgeordneten … und der Fraktion DIE LINKE. (Verhandlungen des Deutschen Bundestages. Drucksachen 20/7726 (12.07.2023)), Berlin, 7 S., Tabellenanhang.
Abstract
"Vorbemerkung der Fragesteller: Eine unzureichende Absicherung während des Erwerbslebens durch Teilzeijobs oder geringfügige Beschäftigung führt oft zu geringen Rentenansprüchen und resultiert in Altersarmut. Vor allem Frauen sind davon betroffen, denn sie reduzieren Arbeitszeit, um Kinder oder Angehörige zu versorgen – mit negativen Folgen für ihre soziale Absicherung und spätere Rente. Im Freistaat Bayern ist der Teil altersarmer Rentnerinnen besonders gravierend. Mit dieser Kleinen Anfrage wollen sich die Fragestellenden ein aktuelles Bild von dem Ausmaß und der Struktur von Altersarmut im Freistaat Bayern machen" (Textauszug, Dokumentations- und Informationssystem Bundestag und Bundesrat - DIP)
Weiterführende Informationen
Dokumentation des zugehörigen parlamentarischen Vorgangs -
Literaturhinweis
Altersarmut in Baden-Württemberg und Deutschland: Antwort der Bundesregierung auf die Kleine Anfrage der Abgeordneten … und der Fraktion DIE LINKE (2023)
Zitatform
Deutscher Bundestag. Fraktion Die Linke (2023): Altersarmut in Baden-Württemberg und Deutschland. Antwort der Bundesregierung auf die Kleine Anfrage der Abgeordneten … und der Fraktion DIE LINKE. (Verhandlungen des Deutschen Bundestages. Drucksachen 20/7592 (05.07.2023)), Berlin, 8 S., Tabellenanhang.
Abstract
"Vorbemerkung der Fragesteller: Eine unzureichende Absicherung während des Erwerbslebens resultiert oft in Altersarmut. Dies ist eine große Gefahr für die Lebensqualität im Alter. Auch in Baden-Württemberg werden 29 Prozent der künftigen Rentenbezieher trotz 45 Jahren Vollzeitarbeit eine Rente unter 1.200 Euro netto erhalten" (Textauszug, Dokumentations- und Informationssystem Bundestag und Bundesrat - DIP)
Weiterführende Informationen
Dokumentation des zugehörigen parlamentarischen Vorgangs -
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Measuring the adequacy of social protection by looking at those above the poverty line (2022)
Zitatform
Bazoli, Nicola & Federico Podestà (2022): Measuring the adequacy of social protection by looking at those above the poverty line. (JRC research reports JRC131292), Brüssel, 24 S.
Abstract
"This study builds on previous efforts to refine the Monitoring Framework on access to social protection for workers and the self-employed. None of the indicators currently included in the Monitoring Framework aims at measuring the adequacy of social protection when a risk materialises. This gap should not be overlooked given that any type of social programme is aimed at effectively protecting individuals when they face a certain need. Accordingly, new indicators are proposed exploiting the approach ideated by Podestà and Marzadro (2017) to operationalise the decommodification outcomes of different social programmes. The adequacy of a certain social programme can be thus measured through the percentage of individuals not at risk of poverty who interrupt their job activity. The adequacy level was computed for pension and unemployment benefits for EU27 countries over the 2014-2020 period using EU-SILC data. The adequacy of public pension is significantly higher than that guaranteed by unemployment benefits. The adequacy levels were also estimated simulating that retirees and unemployed individuals leave their respective households to live alone in order to capture the sole contribute of pension and unemployment benefits, respectively. The results were not unexpected: neutralising the family role in protecting retirees and unemployed individuals, pension and especially unemployment benefits result much less capable to provide an adequate protection." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
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Altersarmut (2022)
Brettschneider, Antonio;Zitatform
Brettschneider, Antonio (2022): Altersarmut. In: K. Marquardsen (Hrsg.) (2022): Armutsforschung. Handbuch für Wissenschaft und Forschung, S. 309-327.
Abstract
"Der vorliegende Beitrag gibt einen Überblick über die zentralen Ansätze und Ergebnisse der sozialwissenschaftlichen Altersarmutsforschung. Es werden empirische Daten und aktuelle Forschungsergebnisse zum Ausmaß und zur Entwicklung, zu den lebensweltlichen Folgen und zu den individuellen und strukturellen Ursachen von Altersarmut bzw. Grundsicherungsbedürftigkeit im Alter präsentiert. Auf dieser Grundlage werden politische Handlungsoptionen zur Vermeidung bzw. Begrenzung zukünftiger Altersarmut und zur sozialpolitischen Abfederung von Altersarmutsfolgen diskutiert." (Autorenreferat, IAB-Doku)
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Literaturhinweis
Social security and risk sharing: A survey of four decades of economic analysis (2022)
Zitatform
Cottle Hunt, Erin & Frank N. Caliendo (2022): Social security and risk sharing: A survey of four decades of economic analysis. In: Journal of Economic Surveys, Jg. 36, H. 5, S. 1591-1609. DOI:10.1111/joes.12492
Abstract
"With looming fiscal pressure from an aging population, policy makers must grapple with the question of how to restore solvency to the Social Security budget. At this crossroads, it seems wise to evaluate the effectiveness of the program in making people better off. Specifically, we survey four decades of economic theory to examine Social Security as a potential solution to underutilized, missing, or incomplete markets. We synthesize and highlight the ways in which the program improves wellbeing through mandatory saving and collective risk-sharing, as well as the ways in which behavioral responses of individuals may unwind or even over-turn the welfare gains of the program." (Author's abstract, IAB-Doku, Published by arrangement with John Wiley & Sons) ((en))
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Literaturhinweis
Löhne, Renten und Haushaltseinkommen sind in den vergangenen 25 Jahren real gestiegen (2022)
Zitatform
Grabka, Markus M. (2022): Löhne, Renten und Haushaltseinkommen sind in den vergangenen 25 Jahren real gestiegen. In: DIW-Wochenbericht, Jg. 89, H. 23, S. 329-337. DOI:10.18723/diw_wb:2022-23-1
Abstract
"Sowohl die Bruttolöhne als auch die bedarfsgewichteten Haushaltsnettoeinkommen haben in Deutschland seit 1995 inflationsbereinigt deutlich zugelegt. Insbesondere unter Vollzeitbeschäftigten fallen die realen Zuwächse bei den Löhnen mit einem Plus von mehr als 20 Prozent besonders positiv aus. Die Ungleichheit der Stundenlöhne nimmt in den letzten Jahren ab und erreicht wieder ein Niveau wie zu Beginn der 2000er Jahre. Parallel schrumpft auch der Niedriglohnsektor in Deutschland. Die Haushaltsnettoeinkommen steigen zwischen 1995 und 2019 im Schnitt real um 26 Prozent. Alle Einkommensdezile legen zu, besonders stark das oberste Dezil. Der Anteil der NiedrigeinkommensbezieherInnen stagniert seit 2015 bei rund 16,5 Prozent. Mit der aktuell stark steigenden Inflation besteht die Gefahr, dass die Reallöhne und auch die Haushaltsnettoeinkommen aber künftig eher sinken. Die Politik sollte dem zielgerichtet entgegenwirken, vor allem für die unteren Einkommensgruppen. Die beschlossene Energiepreispauschale weist hier grundsätzlich in die richtige Richtung. Jedoch sollten auch für Gruppen, die hiervon nicht profitieren, wie RentnerInnen und Studierende, ergänzende finanzielle Unterstützungsprogramme aufgelegt werden." (Autorenreferat, IAB-Doku)