Ausbildungsabbruch und vorzeitige Vertragsauflösungen
Immer mehr Berufsausbildungsverträge werden vorzeitig aufgelöst. Dies muss aber nicht zwangsläufig zu einem endgültigen Ausbildungsabbruch führen. Oft handelt es sich auch um Vertrags-, Betriebs- und/oder Berufswechsel.
Dieses Themendossier bietet Informationen zu den Struktur- und Regionaldaten sowie zu den Determinanten vorzeitiger Vertragsauflösungen bzw. Ausbildungsabbrüchen.
Mit dem Filter „Autorenschaft“ können Sie auf IAB-(Mit-)Autorenschaft eingrenzen.
-
Literaturhinweis
Explaining higher VET dropout rates among adolescents with a migration background in Germany: the role of career compromises (2025)
Zitatform
Busse, Robin, David Glauser & Katja Scharenberg (2025): Explaining higher VET dropout rates among adolescents with a migration background in Germany: the role of career compromises. In: Empirical Research in Vocational Education and Training, Jg. 17. DOI:10.1186/s40461-024-00176-y
Abstract
"Research has consistently revealed that adolescents with a migration background are more likely to drop out from vocational education and training (VET) at the upper-secondary level than their native peers. While recent research has provided rich empirical evidence of mechanisms leading to dropouts from VET, little is known about such mechanisms for adolescents with a migration background. In our contribution, we assume that the difficulties that adolescents with a migration background face when entering the VET system are associated with a restricted range of occupational opportunities and, thereby, higher levels of career compromises in terms of the desired and attained VET occupation. Following previous findings on key dimensions of career compromise, we examine the relevance of compromises in the field of work and social status in explaining the higher propensity of adolescents with a migration background to drop out from their first VET position. Using logistic regressions and KHB decomposition analyses, our results underline that gaps in VET dropout rates between adolescents with and without a migration background can partially be ascribed to migration-specific compromises in the field of work between the aspired and attained VET occupation, while compromises in social status seem to be unimportant." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
-
Literaturhinweis
Doch lieber woanders hin: Wenn geeignete Bewerberinnen und Bewerber abspringen, verschärft dies Probleme bei der Besetzung von Ausbildungsplätzen (2025)
Ebbinghaus, Margit; Schwengler, Barbara; Leber, Ute;Zitatform
Ebbinghaus, Margit, Ute Leber & Barbara Schwengler (2025): Doch lieber woanders hin: Wenn geeignete Bewerberinnen und Bewerber abspringen, verschärft dies Probleme bei der Besetzung von Ausbildungsplätzen. In: IAB-Forum H. 24.03.2025. DOI:10.48720/IAB.FOO.20250324.02
Abstract
"Seit Jahren bleibt ein hoher Anteil der betrieblichen Ausbildungsplätze unbesetzt. Als eine mögliche Ursache hat jüngst das (kurzfristige) Abspringen von Bewerberinnen und Bewerbern verstärkt an Aufmerksamkeit gewonnen. Wie Ergebnisse des IAB-Betriebspanels zeigen, ist davon rund jeder vierte Betrieb mit unbesetzten Ausbildungsplätzen betroffen. Im Vergleich zum generellen Mangel an Bewerbungen und fehlenden geeigneten Bewerbungen spielt dieser Grund damit eine eher untergeordnete Rolle. Dennoch können sich dadurch Engpässe am Ausbildungsmarkt weiter verschärfen." (Autorenreferat, IAB-Doku)
-
Literaturhinweis
Ausbildungsabbrüche im regionalen Vergleich: Die Schere geht immer weiter auseinander (Serie "Arbeitskräftesicherung") (2025)
Zitatform
Ostermann, Kerstin (2025): Ausbildungsabbrüche im regionalen Vergleich: Die Schere geht immer weiter auseinander (Serie "Arbeitskräftesicherung"). In: IAB-Forum H. 07.01.2025 Nürnberg. DOI:10.48720/IAB.FOO.20250107.01
Abstract
"Die regionale Diskrepanz ist enorm: Der Anteil der Auszubildenden, die im Jahr 2020 ihre Ausbildung abgebrochen haben, war beispielsweise in Pirmasens mit 42,5 Prozent fast viermal so hoch wie in Eichstätt mit 11,3 Prozent. Dies hängt nicht nur mit der unterschiedlichen Wirtschaftskraft, sondern auch mit Unterschieden in der Branchenstruktur zusammen." (Autorenreferat, IAB-Doku)
-
Literaturhinweis
Chancengleichheit und berufliche Bildung: Stellungnahme des IAB zur Anhörung der Enquetekommission I „Chancengleichheit in der Bildung“ des Landtags Nordrhein-Westfalen am 28.6.2024 (2024)
Anger, Silke ; Schreyer, Franziska; Heß, Pascal ; Goßner, Laura ; Toussaint, Carina; Jaschke, Philipp ; Schels, Brigitte ; Leber, Ute;Zitatform
Anger, Silke, Laura Goßner, Pascal Heß, Philipp Jaschke, Ute Leber, Brigitte Schels, Franziska Schreyer & Carina Toussaint (2024): Chancengleichheit und berufliche Bildung. Stellungnahme des IAB zur Anhörung der Enquetekommission I „Chancengleichheit in der Bildung“ des Landtags Nordrhein-Westfalen am 28.6.2024. (IAB-Stellungnahme 02/2024), Nürnberg, 27 S. DOI:10.48720/IAB.SN.2402
Abstract
"Zur schriftlichen Anhörung der Enquetekommission I „Chancengleichheit in der Bildung“ des Landtags Nordrhein-Westfalen hat das Institut für Arbeitsmarkt-und Berufsforschung (IAB) seine Stellungnahme abgegeben. Darin werden Herausforderungen und Lösungen (praxistaugliche Ansätze zur Unterstützung erfolgreicher Maßnahmen) folgender Themenfelder behandelt: Verbesserung der Berufsorientierung und -vorbereitung in Schulen, der Übergänge aus der Schule in berufliche (Aus-)Bildung sowie den Übergangssektor, Verringerung von Ausbildungsabbrüchen, Erschließung der Potenziale der Berufsbildung für die Integration von Zugewanderten und Geflüchteten, Bedeutung von Rollenvorbildern, bildungspolitische Hebel für mehr Chancengleichheit, Bildungsforschung am IAB sowie Verringerung der Unterrepräsentation von Frauen in Handwerksberufen." (Autorenreferat, IAB-Doku)
Beteiligte aus dem IAB
Anger, Silke ; Schreyer, Franziska; Heß, Pascal ; Goßner, Laura ; Toussaint, Carina; Jaschke, Philipp ; Leber, Ute; -
Literaturhinweis
Reasons for dropping out of intermediate vocational education and training in Spain: the influence of sociodemographic characteristics and academic background (2024)
Zitatform
Cerdà-Navarro, Antoni, Elena Quintana-Murci & Francesca Salvà-Mut (2024): Reasons for dropping out of intermediate vocational education and training in Spain: the influence of sociodemographic characteristics and academic background. In: Journal of vocational education and training, Jg. 76, H. 3, S. 619-643. DOI:10.1080/13636820.2022.2049625
Abstract
"This article analyses the main reasons for dropping out of Spanish Intermediate Vocational Education (IVET) and the link to personal (sex, ethnicity, age), family (parents’ educational level) and financial sociodemographic characteristics, as well as academic background (repeating or expulsion). To do this, a cohort of IVET students was monitored over three years via three questionnaires presenting the results for students who, over the monitoring period, dropped out without obtaining the corresponding qualification. The study was carried out in a Mediterranean region (Mallorca) with the highest levels of school dropout in Spain and an economy essentially centred on tourism. Results show that the most important reasons for dropping out are finding a job or wanting to find one, obtaining bad results and wanting to do other courses. The analysis highlights differences in reasons for dropping out by sex, ethnicity, age, the perception of financial difficulties and previous academic background. The findings suggest that educational interventions aimed at reducing dropout at this level of education should take into account the heterogeneity of student profiles as well as the limitations of the quantitative perspective in analysing students’ reasons for dropping out." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
-
Literaturhinweis
Compromises in occupational choice and premature termination of vocational education and training: gender type, prestige, and occupational interests in focus (2024)
Zitatform
Fischer-Browne, Melanie, Lea Ahrens, Corinna Kleinert & Brigitte Schels (2024): Compromises in occupational choice and premature termination of vocational education and training: gender type, prestige, and occupational interests in focus. In: Empirical Research in Vocational Education and Training, Jg. 16, 2024-06-14. DOI:10.1186/s40461-024-00168-y
Abstract
"This study examines whether premature termination of vocational education and training (VET) is more likely when trainees have to make compromises between their realistic occupational aspirations and the occupation for which they are trained in terms of the occupational dimensions of gender type, prestige, and occupational interests. Specifically, it examines the relative importance of the three compromise dimensions on premature VET termination. The study is based on a sample of 3,241 VET entrants from a cohort of ninth graders in 2010 in the German National Educational Panel Study (NEPS-SC4) in combination with aggregated data on occupational characteristics. Results from discrete hazard rate models indicate a higher risk of premature VET termination for trainees whose VET occupation differs from their realistic occupational aspiration from their school days. While compromises in prestige have no overall effect, both compromises in interests and gender type threaten the stability of VET. The results also indicate that compromises in interests have the strongest effect on the risk of premature VET termination and that the effects of compromises in gender type are partly mediated by the effects of compromises in interests. Furthermore, sensitivity analysis revealed that the main effects of compromises in gender type and prestige are gender specific." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
-
Literaturhinweis
Is informedness the key? An empirical analysis of VET dropouts in Germany (2024)
Zitatform
Herrmann, Lisa & Juliane Kühn (2024): Is informedness the key? An empirical analysis of VET dropouts in Germany. In: Empirical Research in Vocational Education and Training, Jg. 16. DOI:10.1186/s40461-024-00171-3
Abstract
"In 2022, one in four vocational education and training (VET) contracts resulted in premature termination—a potential sign of inefficiency in the training of urgently needed skilled professionals. This study focuses on the level of perceived informedness of trainees and its potential influence on dropout. This includes trainees’ perceived level of information about the characteristics and requirements of an occupation, which may result from various sources of information in the form of social contacts. We draw on theories from the field of career choice and job search to argue that a better level of informedness can reduce uncertainty and enable individuals to make better-informed decisions about their careers. With better informedness, there is a higher probability of finding a suitable match between a trainee and their chosen occupation, ultimately increasing their likelihood of job persistence. This should also lead to a lower probability of dropout among VETs. Using data from the National Educational Panel Study, starting cohort 4, we employed event history analysis. We show that good perceived informedness on the requirements of one’s vocational training and the perception of good school-based vocational preparation reduce the probability of dropping out. In contrast, good informedness about alternative training programs increases dropout risk. We also see that the distinction between closer or more distant groups of people from the social network (strong or weak ties) who provide information about training is not decisive." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
-
Literaturhinweis
Aktuelle Entwicklungen am Ausbildungsmarkt (2024)
Leber, Ute;Zitatform
Leber, Ute (2024): Aktuelle Entwicklungen am Ausbildungsmarkt. In: Denk-doch-Mal.de H. 2, 2024-05-06.
Abstract
"Die duale Ausbildung ermöglicht Jugendlichen einen vergleichsweise reibungslosen Übergang von der Schule in Beschäftigung; für Betriebe ist sie ein wichtiges Instrument, um ihren Fachkräftebedarf zu sichern. Während das deutsche Berufsbildungssystem international als Erfolgsmodell betrachtet wird, steht es im eigenen Land vor großen Herausforderungen. So nimmt nicht nur die Nachfrage junger Erwachsener nach einer betrieblichen Ausbildung ab, es wird auch immer schwieriger, Ausbildungsplatzangebot und -nachfrage zusammenzuführen. Dieses sogenannte Passungsproblem äußert sich in einem steigenden Anteil an unbesetzten Ausbildungsplätzen auf der einen und einem wachsenden Anteil an erfolglosen Ausbildungsplatzsuchenden auf der anderen Seite. Besonders problematisch ist es zudem, dass immer mehr junge Menschen auch längerfristig ohne Berufsabschluss verbleiben. Wie hat sich das Verhältnis von Ausbildungsangebot und -nachfrage aber in den letzten Jahren entwickelt? In welchen Bereichen bleiben besonders viele Ausbildungsplätze unbesetzt und wie viele Ausbildungsverträge werden vorzeitig gelöst? Auf der Basis verschiedener Datenquellen des Instituts für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung (IAB), des Bundesinstituts für Berufsbildung (BIBB) sowie der Statistik der Bundesagentur für Arbeit (BA) gibt der vorliegende Beitrag Antworten auf diese und weitere Fragen." (Autorenreferat, IAB-Doku)
Beteiligte aus dem IAB
Leber, Ute; -
Literaturhinweis
Exploring the interplay between vocational competence and dropout intention: insights and perspectives (2024)
Zitatform
Ma, Beifang, Maximilian Krötz, Viola Deutscher & Esther Winther (2024): Exploring the interplay between vocational competence and dropout intention: insights and perspectives. In: Empirical Research in Vocational Education and Training, Jg. 16. DOI:10.1186/s40461-024-00164-2
Abstract
"High drop-out rates from Vocational Education and Training (VET) remain a severe problem in VET systems globally. Despite decades of drop-out research revealing numerous influencing factors, the role of trainees’ vocational competence in their drop-out behavior has been neglected. This study aims to define the structure of vocational competence and analyze its effects on drop-out intention. Using longitudinal data from 458 commercial trainees in Germany, vocational competence is measured at three time points using a validated competence test, subdivided into domain-linked and domain-specific dimensions (Gelman and Greeno, 1989). Four different directions of drop-out intentions are considered, enabling a detailed effect inspection of the prevailing research gap. Additionally, factors identified in previous studies, such as educational level, age, language, and the degree of having chosen one’s desired occupation, are controlled for. We conducted 12 rounds of ordinal logistic regression to test three lagged temporal combinations of the effect relationship between vocational competence and dropout intention over different time spans (T0- > T1, T1- > T2, T0- > T2). We find that lower domain-specific competence increases the intention to drop out from VET without qualification over different time spans. Initial lower domain-specific competence also affects trainees’ intention to change their occupation in the final year of training. Furthermore, higher levels of domain-linked competence at the beginning increase the intention to leave VET to pursue higher qualifications in the midterm of training." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
-
Literaturhinweis
Different dropout directions in vocational education and training: the role of the initiating party and trainees' reasons for dropping out (2024)
Zitatform
Michaelis, Christian & Stefanie Findeisen (2024): Different dropout directions in vocational education and training: the role of the initiating party and trainees' reasons for dropping out. In: Empirical Research in Vocational Education and Training, Jg. 16. DOI:10.1186/s40461-024-00169-x
Abstract
"The high rates of premature contract termination (PCT) in vocational education and training (VET) programs have led to an increasing number of studies examining the reasons why adolescents drop out. Since adolescents’ trajectories after a PCT are quite diverse, a thorough assessment of different dropout directions is called for. However, empirical studies that distinguish between dropout directions are still scarce. The same is true for studies that differentiate between PCTs initiated by the trainees themselves and those initiated by the training company. Based on data from the German National Educational Panel Study (NEPS) on trainees in German dual VET programs (n = 5823), this study identifies six different dropout directions: (1) downward PCT into unqualified employment or unemployment, (2) downward PCT into a prevocational program, (3) horizontal PCT that represents a change of training company or (4) a change of occupation, and (5) upward PCT into general education or (6) higher education. Using multinomial logistic regression models we examine the effect of (a) the initiating party and (b) self-reported PCT reasons of trainees on dropout directions. Regarding trainees’ reasons we include reasons related to different aspects of the training (personal reasons, not the desired training occupation, financial reasons, training quality, conflicts, excessive demand, and being offered a different training position). The results indicate that in cases where trainees are dismissed by the training company, a horizontal change to a different training company becomes more likely, while the probability of an upward dropout into higher education decreases. Regarding PCT decisions made by trainees themselves, a downward PCT into unqualified employment or unemployment is more likely if personal reasons were the cause of a PCT decision. Moreover, the probability of a change of training company (horizontal PCT) increases in cases of conflict and if there is a prospect of a different training position, and decreases if the training position is not the desired occupation. A change of occupation (horizontal PCT) is more likely when there is the opportunity for a different training position available. Furthermore, upward PCTs (both into further general education and higher education) are more likely in cases where the training was in a field that was not the desired occupation. The probability of upward PCT into higher education decreases when there are conflicts and excessive demands, while upward PCTs into general education are significantly less likely when a different training position is obtained. The differential effects that occur for different types of PCTs emphasize that adolescents dropping out of VET cannot be treated as a homogenous group. Consequently, the results underscore the importance of conducting a more thorough assessment of both dropout directions and the initiating party of a PCT in future research." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
-
Literaturhinweis
Choosing new careers: patterns of occupational change within vocational education and training and fulfillment of career aspirations in Germany (2024)
Zitatform
Wicht, Alexandra, Janina Beckmann, Matthias Siembab & Lisa Herrmann (2024): Choosing new careers: patterns of occupational change within vocational education and training and fulfillment of career aspirations in Germany. In: Empirical Research in Vocational Education and Training, Jg. 16. DOI:10.1186/s40461-024-00175-z
Abstract
"This study investigates occupational changes in the German vocational education and training system among “stopouts,” i.e., individuals who terminate their training prematurely and switch to another occupation. We examine whether occupational changes are related to the fulfillment of career aspirations and changes in key occupational characteristics such as gender typing, social status, and task profiles. Utilizing longitudinal data from the German National Educational Panel Study and employing latent class analyses, we scrutinize patterns of change in occupational characteristics across different social categories. Results indicate that the majority of stopouts switch to occupations more aligned with their career aspirations, reflecting individual agency in career development. We identify two types of latent classes of occupational change: one in which characteristics remain more or less consistent with the previous position, reflecting practices of fine-tuning, and another showing notable task profile differences compared to the previous position. The latter primarily concerns medium-educated individuals who face a wider array of career opportunities compared to their lower-educated counterparts. Our findings emphasize the dynamic nature of career decision-making and stress the need for support for individuals undergoing career transitions. Career counselors and practitioners can use these insights to encourage alignment with individual occupational aspirations, address career compromises, and promote exploration based on interests, particularly among individuals with a medium-level education and diverse career options." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
-
Literaturhinweis
Datenreport zum Berufsbildungsbericht 2024: Informationen und Analysen zur Entwicklung der berufliche Bildung (2024)
Zitatform
(2024): Datenreport zum Berufsbildungsbericht 2024. Informationen und Analysen zur Entwicklung der berufliche Bildung. (Datenreport zum Berufsbildungsbericht ... 16), Leverkusen, 550 S.
Abstract
"Der Datenreport zum Berufsbildungsbericht wird in diesem Jahr bereits zum sechzehnten Mal vom Bundesinstitut herausgegeben. Er enthält umfassende Informationen und Analysen zur beruflichen Aus- und Weiterbildung, gibt einen Überblick über Programme des Bundes und der Länder zur Förderung der Berufsausbildung und informiert über internationale Indikatoren und Benchmarks. Die Standardindikatoren und langen Zeitreihen werden durch vertiefende Analysen auf Basis eigener Primärerhebungen und sekundärstatistischer Analysen ergänzt." (Autorenreferat, IAB-Doku)
-
Literaturhinweis
Berufsbildungsbericht 2024 (2024)
Zitatform
(2024): Berufsbildungsbericht 2024. (Berufsbildungsbericht ... / Bundesministerium für Bildung und Forschung), Bonn, 145 S.
Abstract
"Die berufliche Aus- und Weiterbildung bildet eine wesentliche Grundlage für Wirtschaftswachstum, Wohlstand und sozialen Zusammenhalt in Deutschland. Das deutsche Berufsbildungssystem mit seinen vielfältigen Ausbildungs- und Aufstiegsmöglichkeiten und Qualifikationsniveaus bietet breite Karriereperspektiven und garantiert eine hohe Beschäftigungsfähigkeit. Die tragende Rolle der Unternehmen, die enge Zusammenarbeit zwischen Bund, Ländern und Sozialpartnern und die geringe Jugendarbeitslosigkeit in Deutschland sind Kennzeichen dieses Erfolgsmodells, das zu Recht eine immer stärkere internationale Anerkennung genießt. Der Berufsbildungsbericht bildet einmal im Jahr die aktuelle Situation auf dem Ausbildungsmarkt ab und dient der Öffentlichkeit als Diskussionsgrundlage zur beruflichen Bildung." (Autorenreferat, IAB-Doku)
Weiterführende Informationen
Datenreport zum Berufsbildungsbericht 2024 -
Literaturhinweis
Career Compromises and Dropout from Vocational Education and Training in Germany (2023)
Zitatform
Beckmann, Janina, Alexandra Wicht & Matthias Siembab (2023): Career Compromises and Dropout from Vocational Education and Training in Germany. In: Social forces, Jg. 102, H. 2, S. 658-680. DOI:10.1093/sf/soad063
Abstract
"This study investigates the relevance of career compromises (i.e., the discrepancy between the expected and the actually attained training position) to the decision to drop out of vocational education and training (VET), focusing on compromises in terms of social status and gender type. We pay particular attention to upward and downward compromises. Using longitudinal data on 7205 apprentices from the German National Educational Panel Study (Starting Cohort 4), the results of discrete event history models show that both dimensions of compromise are crucial to the decision to drop out of a first VET position. In particular, downward gender-type discrepancies increase the probability that female apprentices will drop out. These findings draw attention to the role of pre-entry VET policies, such as career counseling, in minimizing the incidence of career compromises." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
-
Literaturhinweis
Why do they leave? Examining dropout behaviour in gender-atypical vocational education and training in Germany (2023)
Zitatform
Beckmann, Janina (2023): Why do they leave? Examining dropout behaviour in gender-atypical vocational education and training in Germany. In: Journal of vocational education and training, S. 1-25. DOI:10.1080/13636820.2023.2211546
Abstract
"Germany’s VET system is highly gender-segregated and marked by high dropout rates. This article investigates the dropout behaviour of apprentices in gender-atypical training occupations. First, we investigate whether gender-atypical apprentices drop out at a higher rate than their majority peers. Second, we examine differences in the self-reported reasons for dropping out among gender-typical and gender-atypical apprentices. Results show that gender-atypical apprentices, and particularly males in female-dominated occupations, are more likely to prematurely leave their apprenticeship. The self-reported reasons for dropping out differed by gender minority status: female minorities were more likely to drop out due to a lack of social integration, while male minorities were more likely to drop out due to unfulfilled aspirations in comparison to the gender majority. These results show that gender-specific perceptions and experiences are related to the higher dropout rates of gender-atypical apprentices." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
-
Literaturhinweis
Datenreport zum Berufsbildungsbericht 2023: Informationen und Analysen zur Entwicklung der berufliche Bildung (2023)
Zitatform
(2023): Datenreport zum Berufsbildungsbericht 2023. Informationen und Analysen zur Entwicklung der berufliche Bildung. (Datenreport zum Berufsbildungsbericht ... 15), Bonn, 541 S.
Abstract
"Der Datenreport zum Berufsbildungsbericht wird in diesem Jahr zum fünfzehnten Mal vom BIBB herausgegeben. Er enthält umfassende Informationen und Analysen zur beruflichen Aus- und Weiterbildung in Deutschland, gibt einen Überblick über Programme des Bundes und der Länder zur Förderung der Berufsausbildung und informiert über internationale Indikatoren und Benchmarks. Im Schwerpunktthema des diesjährigen Datenreports werden „Innovationen in der Berufsbildung durch Programme“ vorgestellt. Programme sind ein wichtiges bildungspolitisches Instrument, um Innovationspotenziale in der beruflichen Bildung zu erschließen und deren Weiterentwicklung in der Praxis zu unterstützen." (Textauszug, IAB-Doku)
Weiterführende Informationen
Tabellen zum Datenreport zum Berufsbildungsbericht 2023 im Internet -
Literaturhinweis
Verschenktes Fachkräftepotenzial: die Abbruchquoten in den Ausbildungsstätten müssen verringert werden (2023)
Zitatform
Kalinowski, Michael & Tobias Maier (2023): Verschenktes Fachkräftepotenzial. Die Abbruchquoten in den Ausbildungsstätten müssen verringert werden. (BIBB discussion paper / Bundesinstitut für Berufsbildung), Bonn, 15 S.
Abstract
"Der deutsche Arbeitsmarkt ist aktuell gekennzeichnet von Fachkräfteengpässen, die voraussichtlich in der mittel- und langfristigen Sicht die sozial-ökologische Transformation der Wirtschaft verhindern und damit ein Erreichen der Klimaziele 2045 in Frage stellen. Es ist deshalb notwendig, das Fachkräfteangebot auf dem Arbeitsmarkt zu erhöhen. Wir zeigen mit diesem Beitrag auf, dass eine Verringerung von Ausbildungs- und Studienabbrüchen merkliche quantitative Effekte auf das Fachkräfteangebot entfalten kann. Bei einer Halbierung der Abbrecherquoten im beruflichen und hochschulischen Bereich bis 2030 (beginnend in 2025) könnten rund 343.000 zusätzliche Fachkräfte gewonnen werden. Bis zum Jahr 2040 könnten es sogar über eine Million sein, davon jeweils rund eine halbe Million im beruflichen und akademischen Bereich. Die größten Potenziale zeigen sich dabei bei Jugendlichen nichtdeutscher Nationalität, deren Abbruchquoten in allen Bildungsstätten höher sind, deren Anteil zukünftig aber zunehmen wird." (Autorenreferat, IAB-Doku)
-
Literaturhinweis
Wie gelingt die Integration junger Zugewanderter in den Arbeitsmarkt? Das Integration@Work-Projekt (2023)
Kunze, Florian ; Koos, Sebastian ; Korman, Benjamin; Apostolidou, Anna; Maué, Elisabeth; Schumann, Stephan; Moser, Sophie; Diehl, Claudia ; Reinwald, Max ;Zitatform
Kunze, Florian, Benjamin Korman, Anna Apostolidou, Claudia Diehl, Sebastian Koos, Elisabeth Maué, Sophie Moser, Max Reinwald & Stephan Schumann (2023): Wie gelingt die Integration junger Zugewanderter in den Arbeitsmarkt? Das Integration@Work-Projekt. (Policy paper / Universität Konstanz, Cluster of Excellence "The Politics of Inequality" 13), Konstanz, S. 13.
Abstract
"Aktuell gibt es eine steigende Zuwanderung in den deutschen Arbeitsmarkt - nicht nur von Geflüchteten, sondern auch durch die aktive Anwerbung ausländischer Fachkräfte. Im Hinblick auf eine erfolgreiche ökonomische und soziale Integration spielt das duale Ausbildungssystem eine wichtige Rolle. Allerdings zeigen sich bei zugewanderten Auszubildenden deutlich höhere Abbruchquoten als bei Auszubildenden mit deutschem Pass. Besonders ausgeprägt ist das in Branchen, die stark vom Fachkräftemangel betroffen sind, wie im Handwerk oder den Pflegeberufen. In diesem Policy Paper werden Faktoren identifiziert, die die Integration junger Zugewanderter in den Ausbildungsmarkt verbessern und entsprechende Handlungsempfehlungen an Ausbildungsbetriebe und politische Akteure formuliert." (Autorenreferat, IAB-Doku)
-
Literaturhinweis
Warum entscheiden sich Jugendliche dazu, ihre Ausbildung vorzeitig zu beenden?: Die Rolle von Berufswahlkompromissen und subjektiven Bewertungen der Ausbildung (2023)
Zitatform
Siembab, Matthias, Janina Beckmann & Alexandra Wicht (2023): Warum entscheiden sich Jugendliche dazu, ihre Ausbildung vorzeitig zu beenden? Die Rolle von Berufswahlkompromissen und subjektiven Bewertungen der Ausbildung. (BIBB-Report 2023,01), Leverkusen: Bertelsmann, 15 S.
Abstract
"Based on longitudinal data from the National Educational Panel Study (NEPS), this BIBB report addresses the highly relevant question of which factors lead to young people dropping out of their first VET (Vocational Education and Training). It complements previous findings in three respects: Firstly, it looks not only at the dual vocational training system but also at the school-based training system. Second, the study examines whether compromises in career choice increase the risk of dropping out of VET and in which occupational fields such compromises are particularly common. Thirdly, it shows the correlations between the subjective evaluation of occupational-related and company-related aspects of VET and dropout. The results suggest that the risk of dropping out of the first VET is associated with career compromises and subjective perceptions of the training situation—for example, in terms of enjoyment of training and (physical) strain." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
-
Literaturhinweis
Vorzeitige Vertragslösungen in der dualen Berufsausbildung: Aktuelle empirische Befunde der Berufsbildungsstatistik und Maßnahmen : Ein Überblick (2023)
Uhly, Alexandra; Neises, Frank;Zitatform
Uhly, Alexandra & Frank Neises (2023): Vorzeitige Vertragslösungen in der dualen Berufsausbildung. Aktuelle empirische Befunde der Berufsbildungsstatistik und Maßnahmen : Ein Überblick. Bonn, 21 S.
Abstract
"Aktuelle Ergebnisse der Berufsbildungsstatistik zeigen für das Jahr 2022 für die duale Berufsausbildung nach Berufsbildungsgesetz (BBiG) bzw. Handwerksordnung (HwO) einen deutlichen Anstieg der Vertragslösungsquote im Vergleich zum Vorjahr. Das Informationspapier liefert einen kurzen Überblick über die aktuellen statistischen Befunde und Analysen. Weiterhin werden grundlegende Informationen zu Angeboten und Maßnahmen und Praxisbeispielen zusammengestellt, die zur Vermeidung oder Reduktion von vorzeitigen Vertragslösungen in der dualen Berufsausbildung beitragen können." (Autorenreferat, IAB-Doku)