Springe zum Inhalt

Die Coronakrise stellt auch die betriebliche Ausbildung vor große Herausforderungen. Kurzarbeit, Homeoffice und Betriebsschließungen erschweren die Betreuung von Auszubildenden. Gleichzeitig besteht die Gefahr, dass Unternehmen angesichts ungünstiger Geschäftserwartungen weniger Ausbildungsplätze anbieten oder weniger Absolvent*innen übernehmen.

Doch wie haben Unternehmen tatsächlich auf die Krise reagiert? Und welche langfristigen Auswirkungen hat die Coronakrise und der mit ihr verbundene Digitalisierungsschub auf die betriebliche Bildung? Darüber wollen wir mit Blick auf die Situation in Deutschland und der Schweiz mit unseren Referenten und Referentinnen und Ihnen diskutieren.

The joined Graduate School (GradAB) of the IAB and the FAU invites young researchers who study topics in labor economics and sociology to its 13th interdisciplinary PhD workshop “Perspectives on (Un-) Employment”. The event provides an opportunity for graduate students to present their ongoing research and receive feedback from senior scholars who work at the forefront of labor market research. We seek theoretical and empirical contributions to the field of labor market research. Your paper may cover topics such as:

  • Unemployment, labor supply and labor demand
  • Inequality, poverty and discrimination
  • Evaluation of labor market institutions and policies
  • Wages and productivity
  • Occupations
  • Education, qualification and job tasks
  • Gender and family
  • Migration and international labor markets
  • Technological change and digitization
  • The impact of climate change/COVID-19 on the labor market
  • Methodology of labor market research

Ersetzt der Computer den Menschen? Führt Digitalisierung zu mehr Kontrolle und höherer Belastung? Welche Folgen hat die Pandemie für Unternehmen, Beschäftigte und Politik? Wie leistungsfähig sind virtuelle Teams? Wird sich Home-Office in der New Work etablieren? Diese und weitere spannende Fragen werden auf dem Nürnberger Dialog Wirtschaft und Wissenschaft 2021 gestellt und beantwortet.

Für den Austausch zum diesjährigen Schwerpunktthema Arbeit im Wandel wurden Fachvorträge, Podiumsdiskussionen und eine digitale Messe mit Ständen von Unternehmen und Institutionen organisiert. Der Dialog richtet sich an Fachleute aus Wirtschaft, Wissenschaft und Politik, an Vordenker und Entscheider sowie an engagierte Nachwuchstalente und Studierende. Während der Veranstaltung, insbesondere auch im Rahmen der digitalen Messe, besteht die Möglichkeit, sich gezielt mit dem Fachpublikum aus Wirtschaft und Wissenschaft zu vernetzen und miteinander ins Gespräch zu kommen. Seien Sie dabei und diskutieren Sie mit über die Perspektiven der modernen Arbeitswelt!

Die Veranstaltung bietet:

  • Vier wissenschaftliche Panels mit je mehreren Kurzvorträgen
  • Zwei Podiumsdiskussionen
  • Eine Keynote
  • Eine digitale Messe mit Ständen von Unternehmen und Institutionen
  • Wissenschaftliche Präsentationen in Form eines "Science-Slam"

Student dropout from higher education constitutes a serious challenge: In recent years, almost 30 percent of students enrolled in bachelor’s degree programmes in Germany have left university without a degree. Moreover, dropout entails substantial costs. These include the costs of students’ (unsuccessful) stay in the higher education system as well as indirect costs due to the loss of tax and contribution payments these students would have made had they entered the labour market immediately after school. On an individual level, dropout entails a lower lifetime income as well as psychological costs, as dropouts have to cope with their academic “failure” and also need to realign the plans for their professional future. Therefore, understanding – and potentially avoiding – student dropout is a topic of high relevance, not only for researchers but also for policy makers and students themselves.

The conference aims to provide insights and different perspectives on the link between higher education and the labour market. It offers sessions with general contributions on the topic – as, for example, on returns to tertiary education, graduates’ placement on the labour market, or regional mobility of graduates – as well as sessions on this year’s focus topic, dropout from higher education.

In this framework, we are particularly interested in contributions on topics such as:

  • (Labour-market) perspectives of university dropouts.
  • Selectivity of dropout with respect to students’ social background.
  • Reasons for student dropout, with papers on the current Covid-19 pandemic’s impacts on dropout being particularly welcome.
  • Returns to alternative educational tracks (e.g., vocational education) vs. immediate entry into the labour market after dropout.
  • Potential measures to reduce dropout rates.

The Institute for Employment Research (IAB) and the Labor and Socio-Economic Research Center (LASER) of the University of Erlangen Nuremberg are pleased to announce a workshop on field experiments in policy evaluation. Randomized experiments are the golden standard of causal analysis and have become an important tool in policy evaluations. However, conducting field experiments poses several methodical challenges like external validity, spillover effects, or dynamic selection. The two-day workshop seeks to bring together researchers focusing on policy evaluations using a field experimental design. Studies addressing one of the following fields are particularly welcome:

  • Labor economics
  • Economics of education
  • Health economics

Different Paths – Different Outcomes? Changes in the Acquisition of the Higher Education Entrance Qualification and Educational Pathways of Graduates

Today, the majority of the 18-19 year olds acquires a higher education entrance qualification. While most of them do so by obtaining a general secondary school certificate (e.g., Abitur, Matura, Baccalauréat, A-Levels), alternative paths to acquiring a higher education entrance qualification might apply. Moreover, cooperative education programmes integrating vocational and tertiary education (“Duales Studium”), which provide an alternative path to university studies and vocational training, have become increasingly popular.

How these changes shape education and career paths of students/degree holders is the focus topic of this year’s 2nd Forum „Higher Education and the Labour Market“. Of particular interest are papers focusing on the education and career paths of the new (non-traditional) student groups or analysing (and ideally comparing) students following the different educational tracks (university studies, vocational training, cooperative education programmes). Contributions might, for example, cover topics like:

  • Who chooses (traditional) higher education programmes, who chooses vocational education, and who opts for cooperative education programmes? Are there systematic differences in students’ choices between these options, for example due to gender, academic or migration background, the type of entrance qualification, and/or individual competences?
  • What determines the choice of subjects in higher education or vocational training?
  • Does the type of higher education entrance qualification influence the success in vocational and higher education?
  • Are training and/or study decisions revised later on? And if so, when will this be the case, who will be most likely to revise her or his decision, are some decisions more likely to be revised than others, and which alternative paths are taken?
  • It is often argued that vocational and tertiary education convey different types of competencies (more specific vs. more general). How do these differences in competence endowments affect degree holders’ labour market chances?

In addition to the focus topic we are also interested in contributions that deal with the link between higher education and the labour market in general. Examples are papers focusing on topics like returns to education, overeducation among holders of tertiary degrees, labour market transitions of university drop-outs, graduates’ placement on the labour market – especially with regard to graduates with different types of degrees (e.g., B.A./M.A), or differences over time resulting from the increase in take-up of university studies.

Der diesjährige Workshop zur Arbeitsmarktpolitik des Leibniz-Instituts für Wirtschaftsforschung Halle und des Instituts für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung Nürnberg widmet sich dem Thema "Strukturwandel auf dem Arbeitsmarkt".

Internationale Arbeitsteilung, Digitalisierung und technologischer Fortschritt stellen Unternehmen vor komplexe, zukunftsentscheidende Fragen, können ganze Wirtschaftszweige bedrohen und viele Arbeitsplätze kosten. So wird zum Beispiel davon ausgegangen, dass Routinearbeiten vermehrt durch Maschinen übernommen werden können und die Nachfrage nach Arbeitskräften in vielen dieser Tätigkeitsfelder langfristig stark sinken wird. Auch politische Entscheidungen und Regulierungen, beispielsweise im Bereich des Umweltschutzes, führen zu Umbrüchen in traditionsreichen Branchen wie der Braunkohleförderung oder der Automobilindustrie. Gleichzeitig ergeben sich durch strukturellen Wandel und die damit einhergehende Verschiebung der Arbeitsnachfrage neue Arbeitsfelder und Berufsbilder in aufstrebenden Wirtschaftszweigen.

Dabei entstehen unter anderem neue Erwerbsbiografien, die oft kaum noch der traditionellen Vorstellung von langfristigen Anstellungsverhältnissen und Aufstiegsmöglichkeiten innerhalb eines Betriebes entsprechen. Vielmehr sind sie geprägt von häufigeren Wechseln des Arbeitgebers und zahlreichen Perioden der Weiterbildung. Auch Personen, die ihren Arbeitsplatz durch eine Betriebsschließung verloren haben, müssen sich der Herausforderung des lebenslangen Lernens stellen, um den Anschluss auf dem Arbeitsmarkt nicht zu verlieren. Vor diesem Hintergrund diskutiert der 16. IWH/IAB-Workshop zur Arbeitsmarktpolitik die Auswirkungen strukturellen Wandels auf Regionen, Branchen, Betriebe und einzelne Arbeitnehmerinnen und Arbeitnehmer.