Geringqualifizierte am Arbeitsmarkt
Chancen und Risiken am Arbeitsmarkt werden auch durch die berufliche Qualifikation bestimmt. Geringqualifizierte sind häufiger arbeitslos als gut Ausgebildete und finden oft nur schlecht bezahlte und unsichere Arbeit.
Diese Infoplattform bietet einen Überblick über relevante Literatur und Forschungsprojekte zur Arbeitsmarktsituation von Niedrigqualifizierten und zu den Möglichkeiten, ihre berufliche Integration zu verbessern.
Zurück zur Übersicht-
Literaturhinweis
The uneven effects of conditional cash transfers on women and men (2025)
Zitatform
Aparicio Fenoll, Ainoa & Roberto Quaranta (2025): The uneven effects of conditional cash transfers on women and men. In: Labour Economics, Jg. 94. DOI:10.1016/j.labeco.2025.102695
Abstract
"We compare the effects of training-conditional and unconditional cash transfer programs on the labor market outcomes of women and men. We use the experiment in Del Boca et al. (2021) where low-income households are randomly assigned to one of three groups: cash transfer conditional on a family-specific bundle of training programs, unconditional cash transfer with no access to those training programs, and no treatment. We exploit Social Security data, including all registered labor contracts in Italy. We find that cash transfers conditional on training have a positive and sizeable effect on males’ labor income and that this effect stays in place for at least two years after the program. Unconditional cash transfers did not affect men. In contrast, female employment is positively affected by both cash transfers regardless of access to the training, but the effect is smaller if they are conditional." (Author's abstract, IAB-Doku, © 2025 Elsevier B.V. All rights are reserved, including those for text and data mining, AI training, and similar technologies.) ((en))
-
Literaturhinweis
Ressourcen und Bedarfe in Einfacharbeit : Analysen und erste Gestaltungsansätze in Logistik und Pflege im Verbundprojekt 'ressource' (2025)
Bleses, Peter; Ritter, Wolfgang;Zitatform
Bleses, Peter & Wolfgang Ritter (Hrsg.) (2025): Ressourcen und Bedarfe in Einfacharbeit : Analysen und erste Gestaltungsansätze in Logistik und Pflege im Verbundprojekt 'ressource'. (Schriftenreihe Institut Arbeit und Wirtschaft 43), Bremen, 92 S. DOI:10.26092/elib/4370
Abstract
"Das Verbundprojekt ressource erforscht und gestaltet Arbeitsbedingungen für Beschäftigte in Einfacharbeit, insbesondere in der Logistik und in gesundheitsbezogenen Dienstleistungen in der Region NordWest. Im Fokus des iaw-papers stehen systematische Bedarfs- und Anforderungsanalysen, die institutionelle, organisationale und individuelle Herausforderungen sowie vorhandene Ressourcen im Hinblick auf gesundheitsförderliche Arbeitsgestaltung und Kompetenzentwicklung erfassen. Methodisch setzt das Projekt auf einen reflexiv-iterativen Mixed-Methods-Ansatz, der qualitative und quantitative Verfahren kombiniert und partizipativ angelegt ist. Die Ergebnisse zeigen eine hohe Komplexität der betrieblichen Herausforderungen, die in vier Gestaltungsperspektiven gebündelt werden: Kommunikation, Wertschätzung, Lernen/Lernorganisation sowie Qualität der Arbeit. Diese Themenfelder sind eng miteinander verwoben und betreffen sowohl Führungsverhalten und Arbeitsbedingungen als auch strukturelle Rahmenbedingungen. Branchenspezifisch treten in der Logistik vor allem physische, in der Pflege und Betreuung eher auch psychosoziale Belastungen auf. Daraus ergeben sich differenzierte Anforderungen an betriebliche Gestaltungsansätze. Im Projekt werden innovative methodische Zugänge erprobt, etwa die dialogorientierte Methode Rooms of Error. Ziel des Verbundprojekts ist der Aufbau eines Kompetenzzentrums in der Region NordWest, das praxisnahes Wissen zur Gestaltung und Entwicklung von Einfacharbeit langfristig sichert und weiterentwickelt. Damit leistet ressource einen Beitrag zur arbeitswissenschaftlichen Erschließung von Einfacharbeit und zur Entwicklung zukunftsfähiger Arbeitswelten." (Autorenreferat, IAB-Doku)
-
Literaturhinweis
The Labor Market Impacts of Fair Work Legislation (2025)
Zitatform
Gruber, Anja (2025): The Labor Market Impacts of Fair Work Legislation. In: ILR review, S. 1-32. DOI:10.1177/00197939251355234
Abstract
"Fair Workweek (FWW) ordinances, which typically require employers to provide workers with advance notice of their schedules and extra pay for last-minute changes, have become an increasingly debated policy tool to address the unpredictability of low-wage work in the United States. In this article, the author studies the labor market impacts of the Oregon FWW law using data on treated workers from the Quarterly Workforce Indicators and American Community Survey, and a variety of empirical approaches that address the factors complicating such a labor market analysis. Taken together, the evidence points to limited effects on the average labor market outcomes of workers covered by the legislation. However, findings indicate increased employment and hours worked for men, and decreased employment and hours worked for women. Also, results show consistent evidence of decreased average monthly earnings for newly hired women at treated employers. Despite the ability of employers to bypass compensation requirements through voluntary standby lists, this study identifies compositional effects on the workforce resulting from FWW legislation." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
-
Literaturhinweis
Problem or Opportunity? Immigration, Job Search, Entrepreneurship and Labor Market Outcomes of Natives in Germany (2025)
Zitatform
Iftikhar, Zainab & Anna Zaharieva (2025): Problem or Opportunity? Immigration, Job Search, Entrepreneurship and Labor Market Outcomes of Natives in Germany. (ECONtribute discussion paper 358), Köln ; Bonn, 50 S.
Abstract
"In this study we evaluate the effects of low-skilled immigration on small businesses, wages and employment in Germany. We develop a search and matching model with heterogeneous workers, cross-skill matching, and endogenous entry into entrepreneurship. The model is calibrated using German Socio-Economic Panel (SOEP) data. Quantitative analysis shows that low-skilled immigration benefits high-skilled workers while negatively affecting the welfare of low-skilled workers. It leads to the endogenous expansion of immigrant entrepreneurial activities, generating positive spillovers for all demographic groups except native entrepreneurs. Overall, there is a marginal loss to the economy in terms of per worker welfare. This loss is mitigated with increased skilled migration from India. Policies restricting immigrant entrepreneurship relax competition for native small businesses but reduce welfare for all other worker groups. Ethnic segregation of small businesses benefits low-skill native entrepreneurs." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
-
Literaturhinweis
From Assessment to Employment: The Impact of Skills Tests on Reemployment Outcomes in Germany (2025)
Zitatform
Nivorozhkin, Anton & Markus Promberger (2025): From Assessment to Employment: The Impact of Skills Tests on Reemployment Outcomes in Germany. (IAB-Forschungsbericht 17/2025), Nürnberg, 41 S. DOI:10.48720/IAB.FB.2517
Abstract
"Diese Studie untersucht die mittel- und langfristigen Beschäftigungseffekte eines standardisierten Kompetenztests – MySkills – für Arbeitsuchende ohne formalen Berufsabschluss in Deutschland. In einem stark formalisierten Arbeitsmarkt, in dem Zertifikate als zentrale Signale für berufliche Eignung fungieren, haben Personen ohne anerkannte Abschlüsse erhebliche Schwierigkeiten beim Zugang zu regulärer Beschäftigung und arbeitsmarktpolitischen Maßnahmen. Dazu zählen Geflüchtete, Migrant*innen sowie einheimische Geringqualifizierte mit informell erworbenen Fähigkeiten. Der von der Bundesagentur für Arbeit entwickelte MySkills-Test zielt darauf ab, diese Kompetenzen sichtbar zu machen und so eine bessere Zuordnung zu Maßnahmen der aktiven Arbeitsmarktpolitik (AAMP) zu ermöglichen. Der Test liefert eine standardisierte, strukturierte Rückmeldung zu berufsbezogenen Fertigkeiten in 30 Berufsfeldern, ersetzt jedoch keinen formalen Abschluss. Unsere Analyse beruht auf administrativen Daten des deutschen Sozialversicherungssystems für den Zeitraum von 2019 bis 2022. Verglichen werden Personen, die den Test abgelegt haben, mit solchen, die zwar zugewiesen wurden, jedoch nicht teilgenommen haben. Die Ergebnisse zeigen ein differenziertes Bild: Kurzfristig sinkt bei Testteilnehmenden zunächst die Wahrscheinlichkeit regulärer Beschäftigung – vermutlich aufgrund verstärkter Teilnahme an Weiterbildungsmaßnahmen. Mittel- und langfristig kehrt sich dieser Trend jedoch um. Vier Jahre nach der Testzuweisung liegt die Beschäftigungswahrscheinlichkeit bei Testteilnehmenden um bis zu 6 Prozentpunkte höher als bei Nichtteilnehmenden – was etwa 20 zusätzlichen Tagen regulärer Beschäftigung pro Jahr entspricht. Der größte Effekt zeigt sich bei der Teilnahme an beruflicher Weiterbildung und kurzfristigen Qualifizierungsmaßnahmen. Dies deutet darauf hin, dass der Test vor allem die Fallsteuerung durch Vermittlungsfachkräfte verbessert, indem er objektive Informationen über die Fähigkeiten der Arbeitsuchenden bereitstellt. Die direkte Signalwirkung gegenüber Arbeitgebern bleibt hingegen begrenzt – nicht zuletzt wegen der fehlenden formalen Anerkennung des Tests. Insgesamt fungierte MySkills weniger als eigenständige Maßnahme, sondern eher als unterstützendes Instrument im Vermittlungsprozess. Wenn kompetenzbasierte Testverfahren systematisch in die Abläufe der Arbeitsvermittlung integriert werden, können sie helfen, Zugangsbarrieren abzubauen, Fehlentscheidungen zu reduzieren und die Integration benachteiligter Gruppen in den Arbeitsmarkt langfristig zu verbessern. Für eine breitere Wirkung sollten zukünftige Verfahren besser kommuniziert, praxisnäher gestaltet und stärker institutionell verankert werden." (Autorenreferat, IAB-Doku)
-
Literaturhinweis
Junge Menschen ohne Berufsabschluss - Verborgenes Fachkräftepotenzial für Rheinland-Pfalz (2025)
Zitatform
Wydra-Somaggio, Gabriele & Niklas Schorr (2025): Junge Menschen ohne Berufsabschluss - Verborgenes Fachkräftepotenzial für Rheinland-Pfalz. (IAB-Regional. Berichte und Analysen aus dem Regionalen Forschungsnetz. IAB Rheinland-Pfalz-Saarland 01/2025), Nürnberg, 36 S. DOI:10.48720/IAB.RERPS.2501
Abstract
"Zwischen 2013 und 2022 haben in Rheinland-Pfalz ungefähr 76.000 junge Menschen bis zum Alter von 25 Jahren eine sozialversicherungspflichtige Beschäftigung (sv-Beschäftigung) aufgenommen, ohne zuvor einen formalen Berufsabschluss erworben zu haben. Einige dieser Personen beginnen zwar eine Ausbildung, beenden diese aber vorzeitig, also ohne Abschluss. Andere wiederum besuchen Maßnahmen, die gezielt die Berufswahl und Berufsorientierung bzw. die Aktivierung und berufliche Eingliederung unterstützen, ohne jedoch unmittelbar Ausbildungsabschlüsse zu erzielen, so dass das Fachkräftepotenzial dieser ungelernten jungen Menschen nicht genutzt werden kann. Dies bleibt nicht ohne Folgen für die Betriebe, die insbesondere in Rheinland-Pfalz von einem ausgeprägten Fachkräftebedarf betroffen sind. Zudem wirkt sich Ausbildungslosigkeit negativ auf die Erwerbskarrieren der jungen Menschen aus. Vor allem junge Menschen mit einem niedrigen Schulabschluss und mit ausländischer Staatsbürgerschaft weisen ein hohes Risiko auf, dauerhaft ohne Ausbildung zu bleiben. Insgesamt schaffen 33 Prozent von den knapp 39.000 Personen, die zwischen 2013 und 2017 zunächst eine Beschäftigung aufnehmen, es auch bis zum Alter von 34 Jahren nicht, einen Berufsabschluss zu erwerben. Ihre weiteren Erwerbskarrieren sind von geringeren Löhnen, geringen Aufstiegschancen und unsteteren Beschäftigungsverläufen geprägt. Insbesondere Erwerbsverläufe mit einer langen Phase in sv-Beschäftigung oder unsteten Verläufen mit langen Phasen der Unterstützung durch die Berufsagentur für Arbeit (BA) sowie Zeiten außerhalb des Arbeitsmarktes bergen ein hohes Risiko, langfristig ohne Berufsabschluss zu bleiben." (Autorenreferat, IAB-Doku)
-
Literaturhinweis
Geringqualifizierte in Hessen – Kompetenzen, Anforderungen und Qualifizierung in Zeiten von Fachkräfteengpässen (2024)
Zitatform
Burkert, Carola & Britta Matthes (2024): Geringqualifizierte in Hessen – Kompetenzen, Anforderungen und Qualifizierung in Zeiten von Fachkräfteengpässen. In: Europäische Akademie der Arbeit (Hrsg.) (2024): Jahrbuch 87. Lehrgang 2022/2023, S. 22-23, 2024-03-04.
Abstract
"Angesichts der steigenden Zahl offener Stellen für Helfertätigkeiten von rund 9.700 in 2018 auf 11.000 in 2022 (Statistik der Bundesagentur für Arbeit 2023) kann man auf dem deutschen Arbeitsmarkt nicht nur von einem Fachkräftemangel, sondern einem Arbeitskräftemangel sprechen. Wenn man davon ausgeht, dass Helfertätigkeiten überwiegend von Geringqualifizierten ausgeübt werden, stellen also Personen ohne formalen Berufsabschluss ein Arbeitskräftepotenzial dar, welches dazu beitragen kann, den Arbeitskräftebedarf zu decken. Wir zeigen, dass ein Teil der Geringqualifizierten Tätigkeiten erledigt, für die typischerweise eine berufliche oder sogar eine akademische Ausbildung erforderlich ist. Insofern könnten Geringqualifizierte auch dazu beitragen, Fachkräfteengpässe zu reduzieren. Klar ist, dass dazu die Anstrengungen verstärkt werden müssen, um diese Fachkräftepotenziale durch Qualifizierung zu heben. Bislang wird diese Personengruppe allerdings nur unzureichend von Fort- und Weiterbildungsangeboten erreicht." (Textauszug, IAB-Doku)
-
Literaturhinweis
Impact evaluation of a new counselling and support programme for unemployed with multiple placement obstacles (2024)
Zitatform
Böheim, René, Rainer Eppel & Helmut Mahringer (2024): Impact evaluation of a new counselling and support programme for unemployed with multiple placement obstacles. In: International Journal of Social Welfare, Jg. 33, H. 4, S. 995-1011. DOI:10.1111/ijsw.12657
Abstract
"We analyzed a new counselling and support program for people with lowemployment prospects in Austria. The Austrian Public Employment Service introduced regional pilots to investigate whether a new counselling strategycould improve labor market outcomes for this group. Eligible unemployed individuals could opt for third-party counselling and support, access a widerange of low-threshold services, and focus on personal stability rather than jobplacement. The goal was to achieve similar or even better labor market out-comes at lower cost. By comparing pilot and control regions, we found that introducing the offer resulted in higher costs without improving labour market outcomes." (Author's abstract, IAB-Doku, Published by arrangement with John Wiley & Sons) ((en))
-
Literaturhinweis
Do temporary help agencies help? Employment transitions for low-skilled workers (2024)
Zitatform
Carrasco, Raquel, Ismael Gálvez-Iniesta & Belén Jerez (2024): Do temporary help agencies help? Employment transitions for low-skilled workers. In: Labour Economics, Jg. 90. DOI:10.1016/j.labeco.2024.102586
Abstract
"We investigate the impact of working for a temporary help agency (THA) compared to being directly hired on the employment transitions of low-skilled male temporary workers aged 20 to 45. Using data from Spanish administrative records, we employ competing risk discrete-time duration models to analyze multiple temporary employment spells. Our analysis reveals the importance of accounting for short-duration dependence and workers’ unobserved heterogeneity. We find that, across all durations, agency workers are more likely to transition either to unemployment or to a new THA contract than their direct-hire counterparts. Transitions to permanent positions, although infrequent in our sample, are also more likely for agency workers. Our qualitative findings hold when unobserved heterogeneity is not controlled for. However, this model underestimates the effect of agency contracts on the risk of entering unemployment and overestimates the impact on the probability of re-entering THA. This suggests that positive self-selection plays a relevant role in explaining the higher persistence of THA employment, but not the associated higher risk of unemployment." (Author's abstract, IAB-Doku, © 2024 Elsevier) ((en))
-
Literaturhinweis
Polarization of employment and wages in China (2024)
Zitatform
Fleisher, Belton M., William H. McGuire, Yaqin Su & Min Qiang Zhao (2024): Polarization of employment and wages in China. In: Economics of Transition and Institutional Change, Jg. 32, H. 1, S. 49-71. DOI:10.1111/ecot.12378
Abstract
"In China, between 1995 and 2018, the proportion of workers employed in unskilled job categories grew, while the share holding middle-skilled jobs declined. The resulting income polarization magnified a major redistribution of wages within job categories, which is not only the main component of total income inequality but is also the driving factor contributing to changes in total income inequality over the 1995–2018 period. Our counterfactual simulation results support our conjecture that the large employment shift from middle-skilled to unskilled jobs reflects the adoption of labor-saving technologies and the response to increased demand for services. We believe that our study sheds light on similar transformations in other developing economies." (Author's abstract, IAB-Doku, Published by arrangement with John Wiley & Sons) ((en))
-
Literaturhinweis
Regionale Verteilung der Niedrigqualifizierten in Deutschland (2024)
Geis-Thöne, Wido;Zitatform
Geis-Thöne, Wido (2024): Regionale Verteilung der Niedrigqualifizierten in Deutschland. In: IW-Trends, Jg. 51, H. 1, S. 75-95. DOI:10.2373/1864-810X.24-01-10
Abstract
"In Deutschland konzentrieren sich die Niedrigqualifizierten sehr stark auf die städtischen Bereiche. So war der Anteil der Personen ohne Abschluss einer mindestens zweijährigen beruflichen oder hochschulischen Ausbildung an den 25- bis 64-Jährigen im Jahr 2019 in den Großstädten mit über 100.000 Einwohnern mit 20,8 Prozent nahezu doppelt so hoch wie in den kleinen Gemeinden mit unter 5.000 Einwohnern mit 10,7 Prozent. Ein regionaler Schwerpunkt liegt dabei im Ruhrgebiet, wo die Raumordnungsregion Emscher-Lippe sogar auf einen Wert von 26,8 Prozent kommt. Hingegen sind die Anteile im Osten Deutschlands sehr niedrig. Sowohl das Stadt-Land-Gefälle als auch das West-Ost-Gefälle gehen vorwiegend auf Unterschiede bei der Zuwanderung zurück. Nur rund die Hälfte der Niedrigqualifizierten im Alter zwischen 25 und 64 Jahren ist in Deutschland geboren. Im Ruhrgebiet kommt eine starke Zuwanderung Niedrigqualifizierter mit vielen im deutschen Bildungssystem gescheiterten Personen zusammen. Dabei bilden die betroffenen Personen insbesondere auch im Hinblick auf ihre Perspektiven am Arbeitsmarkt und gegebenenfalls bestehende Unterstützungsbedarfe keine homogene Gruppe. Besonders vulnerabel sind diejenigen, die neben dem fehlenden berufsqualifizierenden Abschluss zudem über keinen Schulabschluss verfügen. Bei ihnen sind die regionalen Unterschiede sogar noch größer. So ist ihr Anteil an der 25- bis 64-jährigen Bevölkerung in den Großstädten mit 4,3 Prozent mehr als dreimal so hoch wie in den kleinen Gemeinden mit 1,4 Prozent." (Autorenreferat, IAB-Doku)
-
Literaturhinweis
Early Career Effects of Entering the Labor Market During Higher Education Expansion (2024)
Zitatform
Göhausen, Johannes & Stephan L. Thomsen (2024): Early Career Effects of Entering the Labor Market During Higher Education Expansion. (IZA discussion paper / Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit 17487), Bonn, 74 S.
Abstract
"We evaluate the labor market effects of an increasing supply of high-skilled labor, resulting from a higher education expansion at established German universities. Exploiting variation in exposure across regions and cohorts, we estimate early career effects for labor market entrants. We find that high-skilled wages decline initially, particularly in non-graduate jobs, but recover over the first five years of experience. Medium-skilled workers are barely affected, while low-skilled workers benefit from higher wage growth in non-routineintensive jobs. We explain the dynamics of the effects by two countervailing mechanisms: immediate supply effects and gradual technology effects through increasing skilled labor demand." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
Weiterführende Informationen
Data product DOI: 10.5164/IAB.SIAB7517.de.en.v1 -
Literaturhinweis
How Do Immigration Policies Affect Voter Support for Low-Skilled Immigrants? Evidence from a Survey Experiment (2024)
Zitatform
Hopkins, Vincent, Andrea Lawlor & Mireille Paquet (2024): How Do Immigration Policies Affect Voter Support for Low-Skilled Immigrants? Evidence from a Survey Experiment. In: International migration review. DOI:10.1177/01979183241296032
Abstract
"Countries depend on both high- and low-skilled immigration to meet economic needs. But most voters prefer high-skilled immigrants, despite the fact that multiple economic sectors structurally depend on low-skilled immigrants. In this paper, we examine voter preferences toward low-skilled immigrants as one barrier to effective immigration policy, even in political regimes where immigration is the consequence of highly coordinated or “planned” policies. Specifically, we consider whether government communication around the benefits of low-skilled immigration can increase favorability of such policies. We are particularly interested in the ways in which government communicates immigration messages and whether the scope or concentration of the proposed benefits will move individual preferences. In an online survey experiment, we present Canadians ( N=2,023) with a policy brief that manipulates immigrant skill level (high vs. low), economic outcomes of migration (positive vs. mixed), and the geographic scope of benefits (concentrated vs. sociotropic). Employing two measures of policy support, we find some evidence that positive framing can increase overall support for low-skill migrants. We also find that manipulating framing around high-skilled workers has little effect on support for low-skill workers, even when that framing presents countervailing evidence as to the benefit of high-skilled labor. In sum, our findings suggest that elite level communication around the benefits of low-skill labor may have the ability to disrupt longstanding antipathy for low-skilled labor, even in regimes with longstanding support for high-skilled labor." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
-
Literaturhinweis
Explaining the training disadvantage of less-educated workers: the role of labor market allocation in international comparison (2024)
Zitatform
Hornberg, Carla, Jan Paul Heisig & Heike Solga (2024): Explaining the training disadvantage of less-educated workers: the role of labor market allocation in international comparison. In: Socio-economic review, Jg. 22, H. 1, S. 195-222. DOI:10.1093/ser/mwad023
Abstract
"Less-educated workers have the lowest participation rates in job-related further training across the industrialized world, but the extent of their disadvantage varies. Using data on 28 high- and middle-income countries, we assess different explanations for less-educated workers’ training disadvantage relative to intermediate-educated workers, with a focus on the role of labor market allocation (i.e. job tasks, other job features and firm characteristics). Shapley decompositions reveal a broadly similar pattern for all countries: differences in labor market allocation between less- and intermediate-educated workers are more important for explaining the training gap than differences in individual learning disposition (i.e. cognitive skills and motivation to learn). Our analysis further suggests that the training gap is related to educational and labor market institutions and that labor market allocation processes play a key role in mediating any institutional ‘effects’. Strong conclusions regarding the role of institutions are hampered by the small country-level sample, however." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
-
Literaturhinweis
Does robotization improve the skill structure? The role of job displacement and structural transformation (2024)
Zitatform
Hu, Shengming, Kai Lin, Bei Liu & Hui Wang (2024): Does robotization improve the skill structure? The role of job displacement and structural transformation. In: Applied Economics, Jg. 56, H. 28, S. 3415-3430. DOI:10.1080/00036846.2023.2206623
Abstract
"The literature generally focuses on the impact of robots or artificial intelligence on the employment and wages, but ignores the effect of robotization on the skill structure and its underlying mechanisms and lacks empirical evidence from developing countries. We theoretically develop a task model by introducing the skill structure and empirically investigate the effect of robotization on the skill structure based on Chinese provincial panel data from 2006 to 2018. Results show that: (1) the development of robotization in China is conducive to improving the skill structure, and the baseline conclusion still holds even though adopting multiple indexes of skill structure and controlling the endogeneity bias. (2) Robotization generates not only job displacement effect by displacing unskilled workers with robots but also structural transformation effect by increasing the proportion of technology-intensive industries, which can improve the skill structure. (3) In coastal provinces with strong Internet foundation, information transmission capacity and labour protection intensity, high labour cost and ageing rate, robotization plays a stronger role in improving the skill structure. Moreover, robotization can induce the employment polarization. These conclusions can help avoid technical unemployment and promote the upgrading of the skill structure in China." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
-
Literaturhinweis
Losers of representation: Gains and losses of globalization as seen by workers in internationalized companies in the Netherlands (2024)
Zitatform
Hurenkamp, Menno, Paul Dekker & Evelien Tonkens (2024): Losers of representation: Gains and losses of globalization as seen by workers in internationalized companies in the Netherlands. In: European Journal of Cultural and Political Sociology, Jg. 11, H. 2, S. 231-254. DOI:10.1080/23254823.2023.2295038
Abstract
"Dichotomisation between winners and losers is a prominent element of the debate on globalization, with ordinary workers often considered losers. However, little is known about what workers make of globalization, how they experience the phenomenon, and how they talk about it. We use a set of focus groups to explore meaning-making on the globalization of the economy among lower-educated employees of Dutch internationalised firms. We find that they weigh up the pros and cons and proudly struggle with the consequences of globalization. To the degree that they feel left behind, it is by politics and government. This suggests that dislike of globalization is the result of negative experiences with politics, rather than the other way around." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
-
Literaturhinweis
Does skill emigration hurt unskilled workers? Theory and cross-country evidence (2024)
Zitatform
Kar, Saibal & Sugata Marjit (2024): Does skill emigration hurt unskilled workers? Theory and cross-country evidence. In: International Migration, Jg. 62, S. 41-56. DOI:10.1111/imig.13259
Abstract
"How does out-migration of skilled workers affect unskilled workers' wage in the source country? When skilled workers emigrate, unskilled wages tend to go down in some countries. If the sector that uses both skilled and unskilled workers shows a lower degree of capital intensity as compared to sectors that use only skilled workers in production, it is a common outcome. We use 19 years of cross-country data from the International Labor Organization (ILO) spanning Asia and Latin America to show that skill emigration reduces unskilled wage unambiguously for panel fixed effects and difference generalized method of moments (DGMM) estimates. The structure is also subjected to system GMM with endogenous covariates and allied robustness checks. Importantly, we find a critical level of tertiary education, such that countries generating more skill shall face weaker negative impact on unskilled wages." (Author's abstract, IAB-Doku, Published by arrangement with John Wiley & Sons) ((en))
-
Literaturhinweis
Teilqualifizierungen – wie häufig werden sie eingesetzt und wer nimmt teil? (2024)
Zitatform
Kruppe, Thomas, Julia Lang & Christopher Osiander (2024): Teilqualifizierungen – wie häufig werden sie eingesetzt und wer nimmt teil? In: IAB-Forum H. 05.08.2024. DOI:10.48720/IAB.FOO.20240805.01
Abstract
"Teilqualifizierungen dienen dazu, Qualifikationsdefizite von Beschäftigten und Arbeitslosen abzubauen. Sie bestehen aus verschiedenen inhaltlichen Modulen und werden in ausgewählten Berufsfeldern angeboten. Die Maßnahme zielt auf Geringqualifizierte, die im besten Fall durch das Absolvieren mehrerer Module mittelfristig einen Berufsabschluss nachholen können. Daten der Statistik der Bundesagentur für Arbeit geben Aufschluss darüber, wie intensiv das Instrument genutzt wird und wie sich die Gruppe der Teilnehmenden zusammensetzt." (Autorenreferat, IAB-Doku)
-
Literaturhinweis
Social Skills and the Individual Wage Growth of Less Educated Workers (2023)
Zitatform
Aghion, Philippe, Antonin Bergeaud, Richard Blundell & Rachel Griffith (2023): Social Skills and the Individual Wage Growth of Less Educated Workers. (IZA discussion paper / Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit 16456), Bonn, 44 S.
Abstract
"We use matched employee-employer data from the UK to highlight the importance of social skills, including the ability to work well in a team and communicate effectively with co-workers, as a driver for individual wage growth for workers with few formal educational qualifications. We show that lower educated workers in occupations where social skills are more important experience steeper wage growth with tenure, and also higher early exit rates, than equivalent workers in occupations where social skills are less important. Moreover, the return to tenure in occupations where social skills are important is stronger in firms with a larger share of higher educated workers. We rationalize our findings using a model of wage bargaining with complementarity between the skills and abilities of less educated workers and the firm's other assets." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
-
Literaturhinweis
Minimum Wage and Skills - Evidence from Job Vacancy Data (2023)
Andrieu, Elodie; Kuczera, Malgorzata;Zitatform
Andrieu, Elodie & Malgorzata Kuczera (2023): Minimum Wage and Skills - Evidence from Job Vacancy Data. (TPI working papers / The Productivity Institute 034), Manchester, 62 S.
Abstract
"Low-wage occupations tend to be populated by workers with low levels of education. An increase in the minimum wage, while designed to protect workers in the lower part of the wage distribution, might result in unintended consequences for those same workers. In this paper, we study firms’ reaction to higher minimum wages, exploiting a change to the minimum-wage policy in the UK in 2016. We document how an increase in the minimum wage affects the labour hiring for different education and technical skill levels of workers. The results show that an increase in the minimum wage compressed both the demand for low educated workers and the demand for workers with low levels of technical skills (tech workers) for graduates in low and middle skilled occupations. Using a difference-in-differences framework, we find that a large and unexpected change to the minimum wage led to a 11 percentage point decrease in the proportion of non-graduate vacancies and a 15 percentage point decline in the share of low-tech ads. There is evidence for labour-labour substitution at the low-end of the skill distribution and labour-technology substitution for more educated workers as a way to compensate for labour costs increases." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))