Working Poor – Arm trotz Vollzeitbeschäftigung?
Forschungsbefunde zeigen, dass Armut auch unter Vollzeitbeschäftigten zunimmt. Als "Working Poor" werden Beschäftigte bezeichnet, die trotz bezahlter Arbeit unterhalb der nationalen Armutsgrenze leben. Die "Lohnarmutsgrenze" liegt laut EU bei 60 Prozent des durchschnittlichen Vollzeiterwerbseinkommens eines Landes. Ist diese Entwicklung eine Konsequenz der Globalisierung oder der Reformen der letzten Jahre im Bereich der sozialen Sicherungssysteme und Arbeitsmarktinstitutionen? Die Infoplattform bietet Informationen zum Forschungsstand im In- und Ausland.
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In-work poverty in Western Europe. A longitudinal perspective (2024)
Zitatform
Barbieri, Paolo, Giorgio Cutuli & Stefani Scherer (2024): In-work poverty in Western Europe. A longitudinal perspective. In: European Societies, Jg. 26, H. 4, S. 1232-1264. DOI:10.1080/14616696.2024.2307013
Abstract
"This study investigates levels and determinants of in-work poverty (IWP) in Western Europe using EU-SILC longitudinal data 2004-2019. We compared IWP risk and their dynamics across fourteen countries by examining individual labor market positions, household total labor supplies, and employment patterns. We further explored the social class gradient in exposure to IWP, as well as drivers and patterns of longitudinal accumulation of poverty. Relying on a single (standard) earner is often not enough to keep families out of poverty, confirming the importance of dual-earner household arrangements, even if they entail non-standard employment conditions for one partner. This holds particularly true for countries with high levels of IWP and for less privileged social and occupational groups across all contexts. Analyzing IWP inertia, we examined the interplay between genuine state dependence (GSD) and unobserved heterogeneity in the accumulation of economic disadvantage over time. Previous experiences with IWP can lead to future IWP for some, yet this causal effect appears rather small. Our findings have clear implications for the social stratification of risk and policies designed to combat poverty accumulation." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
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‘Workers using foodbanks’: the embedding of food insecurity at the nexus of welfare and employment laws (2024)
Hayes, L.J.B.; Maynard, Naomi;Zitatform
Hayes, L.J.B. & Naomi Maynard (2024): ‘Workers using foodbanks’: the embedding of food insecurity at the nexus of welfare and employment laws. In: The Journal of Poverty and Social Justice, Jg. 32, H. 3, S. 318-342. DOI:10.1332/17598273y2024d000000026
Abstract
"In this first UK study of ‘Workers using foodbanks’, 65 per cent of research participants, including 76 per cent of those of working age, identified poor-quality employment as the root cause of their food insecurity. This primary problem of the deficient quality of jobs was characterized by insecure work, low wages, and excessive mental stress. Data revealed an environment in which workers are required to claim benefits because available employment cannot sustain their needs. A contemporary generation of ‘in-and-out-of-work[ers]’ are food insecure because of a secondary problem of inadequate welfare support. Post-pandemic welfare laws are interacting with ineffective employment rights protection to scaffold a low-wage labour market in which jobs are stripped of qualities that meet workers ’ basic needs. There is an urgent need to respond to the UKs record high incidence of food insecurity by improving the quality of available employment so that all jobs deliver adequate income, security of working arrangements, and support for good mental and physical health. ‘Workers using foodbanks’ is an aphorism that captures a contemporary reality in which the risk of food insecurity is embedded in contractual arrangements for work that are forged at the nexus of welfare and employment laws." (Author's abstract, IAB-Doku, © 2024 Policy Press) ((en))
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Niedriglohnbeschäftigung 2021; Langfristiger Rückgang nur in Ostdeutschland (2024)
Kalina, Thorsten;Zitatform
Kalina, Thorsten (2024): Niedriglohnbeschäftigung 2021; Langfristiger Rückgang nur in Ostdeutschland. (IAQ-Report 2024-03), Duisburg ; Essen, 23 S. DOI:10.17185/duepublico/81751
Abstract
"Das Niedriglohnrisiko ist langfristig betrachtet nur in Ostdeutschland gesunken. In Westdeutschland liegt das Niveau seit 2006 weitgehend konstant bei rund 20 %. Deutliche Steigerungen der Löhne im Niedriglohnbereich gab es nur kurz nach der Einführung des gesetzlichen Mindestlohns in den Jahren 2015 und 2016. Anschließend stagnierten die durchschnittlichen Löhne im Niedriglohnbereich und sind 2021 deutlich hinter der allgemeinen Lohnentwicklung zurückgeblieben. Zum Teil erklären Strukturunterschiede zwischen Ost- und Westdeutschland (z.B. weniger Beschäftigte in Großbetrieben), das nach wie vor höhere Niedriglohnrisiko in Ostdeutschland. Zum Teil wirkt sich auch das niedrigere Lohn- und Preisniveau in Ostdeutschland aus. Eine weitere Anhebung des Mindestlohns kann sicher zu einer Annäherung der Ost- und Westlöhne beitragen. Um den Niedriglohnsektor zu verkleinern, wäre aber zugleich eine Stärkung der Tarifbindung notwendig." (Textauszug, IAB-Doku)
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Reducing poverty and social exclusion in Europe: estimating the marginal effect of income on material deprivation (2024)
Zitatform
Notten, Geranda & Anne-Catherine Guio (2024): Reducing poverty and social exclusion in Europe: estimating the marginal effect of income on material deprivation. In: Socio-economic review, Jg. 22, H. 1, S. 301-325. DOI:10.1093/ser/mwad001
Abstract
"Advances in measuring poverty in non-monetary terms enable governments to track social progress on ends, the things that societies value doing and being. Using a national-level regression-based empirical strategy, this research demonstrates the magnitude of previously unmeasured policy effects on material deprivation, a non-monetary indicator of poverty. We apply this methodology to a comparative microdata set covering 32 European countries and estimate the average marginal effect of a small universal income increase on material deprivation. We illustrate the impact of the income transfer from various policy angles commonly used when analyzing the poverty reduction effects of social transfers. We show how impacts vary with characteristics such as country and household deprivation levels and the type of social transfers received. The methodology enables an analysis of the redistributive impact of social transfers on non-monetary social outcomes and is also suitable for other non-monetary social outcomes such as housing deprivation and food insecurity." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
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No one-size-fits-all solution. Effects of social policies on in-work poverty across household types (2023)
Zitatform
Brülle, Jan (2023): No one-size-fits-all solution. Effects of social policies on in-work poverty across household types. (SocArXiv papers), 22 S. DOI:10.31235/osf.io/4qynt
Abstract
"The paper studies effects of social policies on in-work poverty risks, distinguishing between measures that either intervene in labour market processes -- i.e. predistribution policies -- or redistribute incomes towards those with low incomes. I argue that effects of different policies can be expected to vary across household contexts, due to the fact that the link between individual employment outcomes and in-work poverty is moderated by household type. The analyses uses data from EU-SILC and macro-level indicators from various sources to estimate general as well as household-type-specific effects using longitudinal methods. Results emphasize that labour market interventions and redistributive transfers impact in-work poverty risks through different mechanisms and also reveal important differences between specific policies: minimum wages contribute to reducing low-wage risks, whereas effects on in-work poverty are small and mainly restricted to single households where labour market outcomes and household income closely align. In contrast, there is a robust negative effect of strict employment protection legislation across almost all household types on in-work poverty, which is consistent with the positive role this measure plays for supporting higher earnings. With respect to redistributional policies, both unemployment benefits and benefits to low earners reduce poverty due to their contribution to public poverty-reduction. However, whereas unemployment benefits mainly reduce in-work poverty among couple households, benefits to low earners are the most effective measure to contribute to lower poverty risks among employed single parents." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
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In-work poverty and family policy in Italy: from a frozen to a thawing landscape? (2023)
Zitatform
Giuliani, Giovanni Amerigo & Nicola De Luigi (2023): In-work poverty and family policy in Italy: from a frozen to a thawing landscape? In: Community, work & family, S. 1-21. DOI:10.1080/13668803.2023.2282356
Abstract
"The article investigates in-work poverty (IWP) in Italy through the lens of family policies. Adopting a longitudinal perspective, the work scrutinizes whether and to what extent the configuration of family policy tools - family allowances, leave and ECEC (Early Childhood Care and Education) - has been effective in contrasting IWP in Italy. Furthermore, it probes whether the Italian family policy has reconfigured over time as a tool for countering IWP. The study shows that family policy can be useful both directly - by providing income support for the most disadvantaged families - and indirectly - by fostering the transition to a dual-earner family model. However, the analysis of the Italian case shows that such positive effects are only potential, and not automatic. In Italy, historically, family policy has been scarcely effective. Nevertheless, in the last few years a pattern of slow change has initiated, and its effectiveness as a device to tackle IWP appears to have increased." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
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Would Broadening the UI Tax Base Help Low-Income Workers? (2022)
Zitatform
Duggan, Mark, Audrey Guo & Andrew C. Johnston (2022): Would Broadening the UI Tax Base Help Low-Income Workers? (IZA discussion paper 15020), Bonn, 12 S.
Abstract
"The tax base for state unemployment insurance (UI) programs varies significantly in the U.S., from a low of $7,000 annually in California to a high of $52,700 in Washington. Previous research has provided surprisingly little guidance to policy makers regarding the tradeoffs associated with this variation. In this paper, we use 37 years of data for all 50 states and Washington, D.C. to estimate the impact of the UI tax base on labor-market outcomes. We find that the low tax base that exists in California and many other states (and the necessarily higher tax rates that accompany these) negatively affects labor market outcomes for part-time and other low-earning workers." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
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Family demographic processes and in-work poverty: A systematic review (2022)
Zitatform
Polizzi, Antonino, Emanuela Struffolino & Zachary Van Winkle (2022): Family demographic processes and in-work poverty: A systematic review. In: Advances in life course research, Jg. 52. DOI:10.1016/j.alcr.2022.100462
Abstract
"This article reviews ever published quantitative evidence on in-work poverty and family demographic processes in OECD and EU-28 countries. Despite the increasing attention to in-work poverty in Europe and beyond, a comprehensive and critical review on how family demographic processes shape in-work poverty risks is still missing. In this systematic review, we first provide a quantitative review of results from analyses that estimated the association between in-work poverty and parental home leaving, union formation, marriage, parenthood, and dissolution of non-marital and marital unions. This allows us to formulate tentative conclusions about whether and in which direction family demographic processes are associated with in-work poverty. Second, we discuss in detail conceptual and methodological advances in in-work poverty research, such as longitudinal analytical designs or attempts to make in-work poverty research more sensitive to policy context, gender, and the life course. Our review highlights theoretical and methodological challenges for future studies linking in-work poverty and family demography." (Author's abstract, IAB-Doku, © 2022 Elsevier) ((en))
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Erwerbsarmut in Österreich aus Geschlechterperspektive (2022)
Zitatform
Siegert, Christina (2022): Erwerbsarmut in Österreich aus Geschlechterperspektive. In: Wirtschaft und Gesellschaft, Jg. 47, H. 4, S. 511-535.
Abstract
"Der Beitrag widmet sich anhand österreichischer EU-SILC-Querschnittsdaten (2017—2019) der Frage, ob und wie sich unselbständig beschäftigte Frauen und Männer hinsichtlich ihres Erwerbsarmutsrisikos auf Basis des Personeneinkommens unterscheiden. Dazu werden auf Basis der individuellen Beschäftigungssituation, des gestaffelten Personeneinkommens (Erwerbseinkommen, andere Personeneinkommen, anteilige Haushaltseinkommen) und haushaltsspezifischer Armutsschwellen Erwerbsarmutsquoten für Frauen und Männer ausgewiesen. Ausgehend von Überlegungen zur Arbeitsmarktbenachteiligung und finanzieller Abhängigkeit von Frauen stehen geschlechts- und haushaltsspezifische Beschäftigungsstrategien, erfasst durch Beschäftigungsausmaß und Lohnhöhe, und deren Konsequenzen für das individuelle Erwerbsarmutsrisiko im Zentrum der Analyse. Potenzielle Zusammenhänge werden mit Hilfe von Kontingenz- und logistischen Regressionsanalysen überprüft, womit dieser Beitrag neue Erkenntnisse über die haushalts- und geschlechterspezifische Situation unselbständig beschäftigter working poor in Österreich liefert. Die Resultate weisen darauf hin, dass Frauen häufiger teilzeit- und niedriglohnbeschäftigt sind und in Paarhaushalten mehrheitlich nur einen Zuverdienst zum Haushaltseinkommen leisten, während Männer überwiegend Allein- oder Hauptverdiener sind. Frauen sind stärker als Männer auf Einkommenskomponenten jenseits des eigenen Erwerbseinkommens angewiesen, um Erwerbsarmut zu vermeiden. Aber nicht Frauen per se, sondern ausschließlich (die überwiegend teilzeitbeschäftigten) Mütter sind gegenüber Männern einem erhöhten Erwerbsarmutsrisiko ausgesetzt. Könnten Mütter nur auf ihr Erwerbseinkommen oder andere Personeneinkommen zurückgreifen, wäre mindestens jede Zweite von ihnen working poor." (Autorenreferat, IAB-Doku)
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The standard of living among the poor across Europe. Does employment make a difference? (2022)
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Wolf, Fridolin, Henning Lohmann & Petra Böhnke (2022): The standard of living among the poor across Europe. Does employment make a difference? In: European Societies, Jg. 24, H. 5, S. 548-579. DOI:10.1080/14616696.2022.2076892
Abstract
"Employment does not always guarantee sufficient income and a decent standard of living anymore. In this paper, we analyze the relationship between income poverty and material deprivation for employed and unemployed individuals across Europe. To do so, we focus on relevant mechanisms at the individual and institutional levels. We examine how economic, structural and institutional factors shape the relationship between employment, poverty and deprivation. We explore our subject using EU-SILC data from 2015 and cross-national macro-level data from the OECD, Eurostat and UNECE. According to our findings, employment is associated with a higher standard of living even among the poor and when controlling for savings and income level, which may point to the non-monetary benefits of employment. At the macro level, we show that the impact of employment on the living standard of the poor varies according to economic conditions and institutional settings. Our results suggest that policies that promote integration into the labour market without taking into account the quality of jobs and working conditions devalue gainful employment in terms of maintaining a decent standard of living." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
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Bottom Incomes and the Measurement of Poverty: A Brief Assessment of the Literature (2021)
Zitatform
Ceriani, Lidia, Vladimir Hlasny & Paolo Verme (2021): Bottom Incomes and the Measurement of Poverty: A Brief Assessment of the Literature. (GLO discussion paper / Global Labor Organization 914), Maastricht, 17 S.
Abstract
"The paper discusses the main issues related to negative and zero incomes that are relevant for the measurement of poverty. It shows the prevalence of non-positive incomes in high- and middle-income countries, provides an analysis of the sources and structure of these incomes, outlines the various approaches proposed by scholars and statistical agencies to treat non-positive incomes, and explains how non-positive incomes and alternative correction methods impact the measurement of standard poverty indexes. It is argued that negative and zero incomes cannot be treated equally in terms of household well-being and that standard methods used by practitioners fail to recognize this fact likely resulting in overestimations of poverty." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
Ähnliche Treffer
auch erschienen als: Working Papers, 589 -
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When two (or more) do not equal one: an analysis of the changing nature of multiple and single jobholding in Europe (2021)
Conen, Wieteke; de Beer, Paul;Zitatform
Conen, Wieteke & Paul de Beer (2021): When two (or more) do not equal one: an analysis of the changing nature of multiple and single jobholding in Europe. In: Transfer, Jg. 27, H. 2, S. 165-180. DOI:10.1177/10242589211002630
Abstract
"Ausmaß und Struktur multipler Arbeitsverhältnisse und ihre Konsequenzen für Menschen in Mehrfachbeschäftigung ändern sich in zahlreichen westlichen Volkswirtschaften. Zurzeit stehen nur begrenzte quantitative empirische Erkenntnisse über die sich ändernden Merkmale multipler Arbeitsverhältnisse und über die Frage zur Verfügung, ob sich die ökonomisch prekäre Lage von Menschen im Laufe der Zeit geändert hat. In dem vorliegenden Artikel befassen wir uns in erster Linie mit der Situation von Menschen in Mehrfachbeschäftigung und den für sie geltenden Trends im Vergleich zum „klassischen” Arbeitnehmer oder Arbeitnehmerin in Europa mit nur einem Arbeitsplatz. Dazu untersuchen wir die Arbeitszeiten und gehen außerdem den Fragen nach, ob Arbeitnehmer:innen gern längere Arbeitszeiten hätten und ob sie trotz ihrer Beschäftigung von Armut bedroht sind. Zu diesem Zweck untersuchen wir Daten, die seit Anfang der 2000er Jahre im Rahmen der EU-Arbeitskräfteerhebung und der EU-Statistik über Einkommen und Lebensbedingungen erfasst wurden. Unsere Ergebnisse zeigen, dass multiple Arbeitsverhältnisse ein signifikantes und um sich greifendes Phänomen in den Arbeitsmärkten zahlreicher hoch entwickelter Volkswirtschaften sind, wobei sich die Merkmale ständig ändern. Das gilt zum Beispiel für die geschlechtsspezifische Verteilung und Kombination dieser Arbeitsverträge. Die Armutsgefährdung von Erwerbstätigen ist in atypischen Arbeitsverhältnissen relativ hoch, aber die Ergebnisse belegen keinen negativen Trend. Armut trotz Erwerbstätigkeit scheint bei Single-Arbeitnehmer:innen und Arbeitnehmer:innen in atypischen Beschäftigungsverhältnissen zuzunehmen, dies gilt sowohl für Beschäftigte mit nur einem Job als auch für Mehrfachbeschäftigte." (Autorenreferat, IAB-Doku)
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Second Earners and In-Work Poverty in Europe (2021)
Zitatform
Jara Tamayo, H. Xavier & Daria Popova (2021): Second Earners and In-Work Poverty in Europe. In: Journal of Social Policy, Jg. 50, H. 3, S. 470-492. DOI:10.1017/S0047279420000227
Abstract
"Dual or multiple earnership has been considered an important factor to prevent in-work poverty. The aim of this paper is to quantify the impact of second earnership on the risk of in-work poverty and the role of the tax-benefit system in moderating this risk. Our analysis refers to 2014 and employs EUROMOD, the tax-benefit microsimulation model for the European Union and the United Kingdom. In order to assess the role of second earners in preventing in-work poverty we simulate a counterfactual scenario where second earners become unemployed. Our results show that the effect of net replacement rates (i.e. the ratio of household income before and after the transition of second earners to unemployment) on the probability of in-work poverty is negative and statistically significant, but in relative terms it appears to be small compared to the effects of individual labour market characteristics, such as low pay and part-time employment." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
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Armut trotz regelmäßiger Erwerbstätigkeit (2021)
Linckh, Carolin; Tiefensee, Anita;Zitatform
Linckh, Carolin & Anita Tiefensee (2021): Armut trotz regelmäßiger Erwerbstätigkeit. In: WSI-Mitteilungen, Jg. 74, H. 4, S. 315-322. DOI:10.5771/0342-300X-2021-4-315
Abstract
"Ob Erwerbstätigkeit hinreichend vor Armut 1 schützt, ist eine immer wieder aufflammende Diskussion. Die Armutsquote unter allen Erwerbstätigen ist im Jahr 2018 mit 7,4 % deutlich unterdurchschnittlich, gemessen an der allgemeinen Armutsquote, die 15,9 % beträgt. Allerdings sind 35,5 % der 18- bis 64-jährigen Menschen, die in Armut leben, erwerbstätig. Sieht man sich „nur“ die regelmäßig Erwerbstätigen an, sind es immer noch 27,8 %. Im Zuge der (andauernden) Corona-Pandemie und der damit verbundenen hohen Verbreitung von Kurzarbeit wird der Anteil der Menschen in Armut trotz regelmäßiger Erwerbstätigkeit noch weiter angestiegen sein. Diese Menschen schützt Arbeit somit nicht vor Armut. Gründe hierfür können Arbeitsmarkt- sowie sozio-strukturelle Gegebenheiten sein." (Autorenreferat, IAB-Doku)
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Armut und Medianentgelte - Implikationen aus dem 6. Armuts- und Reichtumsbericht der Bundesregierung: Antwort der Bundesregierung auf die Kleine Anfrage der Abgeordneten und der Fraktion der AfD (Drucksache 20/153 ) (2021)
Zitatform
Bundesministerium für Arbeit und Soziales (2021): Armut und Medianentgelte - Implikationen aus dem 6. Armuts- und Reichtumsbericht der Bundesregierung. Antwort der Bundesregierung auf die Kleine Anfrage der Abgeordneten und der Fraktion der AfD (Drucksache 20/153 ). (Verhandlungen des Deutschen Bundestages. Drucksachen 20/276 (15.12.2021)), 16 S.
Abstract
Die ersten sechs Fragen/Antworten betreffen die Entwicklung der Armutsrisikoquote im Zeitverlauf in Deutschland (2000-2020) und im europäischen Vergleich für das Jahr 2020, die Aufwendungen für Sozialleistungen 2000-2019, sowie die Anzahl und den Anteil der Beschäftigten im unteren Entgeltbereich in den Jahren 2000 bis 2020. Als Grundlage für die Beantwortung der Fragen 7 bis 29 wurde das Merkmal 'Entgelt' aus der Beschäftigungsstatistik der Bundesagentur für Arbeit herangezogen. Dabei geht es im Einzelnen um die Anzahl und den Anteil der sozialversicherungspflichtig Vollzeitbeschäftigten der Kerngruppe im Anforderungsniveau 'Helfer', 'Fachkraft', 'Spezialist', der Kerngruppe in den Wirtschaftsabschnitten Gastgewerbe, Handel, Verkehr und Lagerei, Gesundheits- und Sozialwesen, Verarbeitendes Gewerbe, Erbringung von sonstigen wirtschaftlichen Dienstleistungen, in der Berufsgruppe 513, Lagerwirtschaft, Post und Zustellung, Güterumschlag, Fahrzeugführung im Straßenverkehr, Fahrzeugführung im Eisenbahnverkehr, Gewerbe- und Gesundheitsaufsicht, Desinfektion, Reinigung, Verkauf von Lebensmitteln, Gesundheits- und Krankenpflege, Altenpflege. Die weiteren Fragen betreffen die Anteile deutscher und ausländischer Staatsangehörigkeit, Asylherkunftsländer und die Ursachen für die zunehmende 'Erosion' der sozialen Lage der gesellschaftlichen Mitte. (IAB)
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Armut trotz Erwerbsarbeit: Eine Analyse der Effekte von Wohlfahrtsstaat und Regulierungen des Arbeitsmarkts auf arme Erwerbstätige in Europa (2020)
Ecker-Eckhofen, Julia;Zitatform
Ecker-Eckhofen, Julia (2020): Armut trotz Erwerbsarbeit. Eine Analyse der Effekte von Wohlfahrtsstaat und Regulierungen des Arbeitsmarkts auf arme Erwerbstätige in Europa. (Studien und Berichte), Wien: ÖGB Verlag, 185 S.
Abstract
In den letzten Jahrzehnten konnte ein deutlicher Anstieg von in-work poverty in Europa beobachtet werden. Das Ziel dieser Arbeit lag in der Identifikation verschiedener Einflussfaktoren auf der personenbezogenen Ebene und struktureller Rahmenbedingungen des Wohlfahrtsstaates und Arbeitsmarktes auf in-work poverty. Weiters sollte herausgefunden werden, inwiefern das Erwerbsarmutsrisiko bestimmter besonders gefährdeter Gruppen durch die Mechanismen des Wohlfahrtstaats und Arbeitsmarkts verringert werden kann. Dafür wurden anhand des EU-SILC Datensatzes von 2016 (für zwei Länder: 2014) und zusätzlichen Makrodaten 15 europäische Länder mithilfe einer logistischen Mehrebenenanalyse untersucht. Die Ergebnisse zeigen, dass Haushalte mit vielen Kindern oder Haushaltsmitgliedern, insbesondere Alleinerziehende, und 1-Personen Haushalte verstärkt von Erwerbsarmut betroffen sind. In Bezug auf individuelle Erwerbstätigkeitsmerkmale sind insbesondere Personen in schwachen Arbeitsmarktpositionen verstärkt armutsgefährdet: Selbstständige, Teilzeit Beschäftigte, Personen mit geringem Stundenausmaß, Befristete, Personen mit kürzlichem Jobwechsel, und Personen in bestimmten Berufssparten. Von den Wohlfahrtsmerkmalen konnte gezeigt werden, dass Familienausgaben und Lohnersatzleistungen zu einer signifikanten Reduktion des Erwerbsarmutsrisikos führen. Auf der Ebene des Arbeitsmarktes haben die Gewerkschaftsdichte und der Kündigungsschutz armutsreduzierende Effekte. Zusätzlich konnte gezeigt werden, dass bestimmte wohlfahrtsstaatliche Leistungen einen positiven Effekt auf die Erwerbsarmut von Haushalten mit vielen Kindern oder Haushaltsmitgliedern haben. Ebenso wurde bestätigt, dass manche Arbeitsmarktvariablen, nämlich die Gewerkschaftsdichte und der gesetzliche Mindestlohn, armutsreduzierende Effekte für bestimmte Personen in schwachen Arbeitsmarktpositionen erreichen. (Fremddatenübernahme)
Weiterführende Informationen
Inhaltsverzeichnis bei der Deutschen Nationalbibliothek -
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Being Working Poor or Feeling Working Poor?: The Role of Work Intensity and Job Stability for Subjective Poverty (2020)
Zitatform
Filandri, Marianna, Silvia Pasqua & Emanuela Struffolino (2020): Being Working Poor or Feeling Working Poor? The Role of Work Intensity and Job Stability for Subjective Poverty. In: Social indicators research, Jg. 147, H. 3, S. 781-803. DOI:10.1007/s11205-019-02174-0
Abstract
"Low work intensity and high job instability are crucial micro-determinants of in-work poverty. Importantly, they might also affect subjective poverty in households that are above the poverty threshold. We contribute to the literature by studying the relationship between subjective and objective in-work poverty and how this relationship is affected by household members’ job characteristics. We use data from the 2014 wave of the Italian module of the EU-SILC survey. Italy is an interesting case as - similarly to other Southern European countries - the share of individuals and households reporting subjective hardship is strikingly high compared to the levels reported in other EU areas. We find no statistically significant differences in the association between subjective poverty and different degrees of objective poverty by different levels of work intensity. Conversely, subjective poverty is positively associated with the instability of household members’ job contracts. We argue that policies aimed at increasing work intensity rather than work stability might not help to reduce subjective poverty as well as its (negative) spillover effects on other life domains—such as well-being, adequate levels of consumption, and social integration." (Author's abstract, IAB-Doku, © Springer-Verlag) ((en))
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Erwerbsverläufe von Frauen und Männern mit niedrigen Versichertenrenten (2019)
Brussig, Martin; Postels, Dominik; Zink, Lina;Zitatform
Brussig, Martin, Dominik Postels & Lina Zink (2019): Erwerbsverläufe von Frauen und Männern mit niedrigen Versichertenrenten. (Sozialpolitische Schriften 96), Berlin: Duncker & Humblot, 279 S.
Abstract
"Gestützt auf reichhaltige Daten aus der Sozialversicherung (BASiD) wird untersucht, wie Erwerbsverläufe beschaffen sind, an deren Ende trotz langer Versicherungszeiten nur niedrige Rentenzahlbeträge stehen. Die Studie bezieht Risikofaktoren des Arbeitsmarktes und die Bedeutung rentenrechtlicher Regelungen ein. Die Ergebnisse versachlichen die Diskussion um die Leistungsfähigkeit der GRV in Deutschland und weisen auf Handlungsmöglichkeiten hin, um Niedrigrenten trotz langer Versicherungszeiten zu begrenzen." (Verlagsangaben)
Weiterführende Informationen
Inhaltsverzeichnis bei der Deutschen Nationalbibliothek -
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Changing labour market risks in the service economy: low wages, part-time employment and the trend in working poverty risks in Germany (2019)
Zitatform
Brülle, Jan, Markus Gangl, Asaf Levanon & Evgeny Saburov (2019): Changing labour market risks in the service economy. Low wages, part-time employment and the trend in working poverty risks in Germany. In: Journal of European social policy, Jg. 29, H. 1, S. 115-129. DOI:10.1177/0958928718779482
Abstract
"The article presents an analysis of the development of labour market risks in Germany in light of changing working poverty risks. Low hourly wages and part-time employment are identified as the main demand-side-related mechanisms for household poverty. Their measurement and development are discussed as well as their contribution to trends in working poverty risks. A rise in low wages, especially among part-time employed households, was decisive for the increase in working poverty risks in Germany by 45% between the end of the 1990s and the end of the 2000s. We therefore study these trends more closely in the multivariate analysis. The results show that while low wages are unequally distributed across occupations and industries, shifts in employment between sectors explain only a minor part of the change in low wages. However, they reveal a polarization of low-wage risks by skill-level and sector of employment, on the one hand, and full-time and part-time employees, on the other hand." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
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Wiederanstieg der Einkommensungleichheit - aber auch deutlich steigende Realeinkommen (2019)
Zitatform
Grabka, Markus M., Jan Goebel & Stefan Liebig (2019): Wiederanstieg der Einkommensungleichheit - aber auch deutlich steigende Realeinkommen. In: DIW-Wochenbericht, Jg. 86, H. 19, S. 343-353. DOI:10.18723/diw_wb:2019-19-3
Abstract
"Von 1991 bis 2016 sind die verfügbaren bedarfsgewichteten Einkommen der privaten Haushalte in Deutschland real im Durchschnitt um 18 Prozent gestiegen. Dieser Zuwachs fällt aber je nach Einkommensposition unterschiedlich aus. Im Ergebnis ist die Ungleichheit der verfügbaren Haushaltseinkommen seit der Finanzmarktkrise gestiegen. Das zeigt die vorliegende Studie auf Basis von Daten der Längsschnittstudie Sozio-oekonomisches Panel (SOEP). Die Armutsrisikoquote verbleibt im Jahr 2016 weiterhin bei einem Wert von 16,6 Prozent im Vergleich zu rund elf Prozent Mitte der 1990er Jahre. Erwerbstätigkeit allein ist nicht mehr ausreichend, um vor Einkommensarmut zu schützen. Denn geht in einem Haushalt nur eine Person einer Beschäftigung nach, so hat sich seit 1991 das Armutsrisiko für diesen Haushaltstyp verdoppelt. Insbesondere in städtischen Regionen hat die Zahl der Niedrigeinkommensbezieher stark zugenommen. Will man dem entgegensteuern, so bedarf es unter anderem höherer Lohnabschlüsse oder eines Zurückdrängens von Minijobs. Daneben fehlt es zunehmend an bezahlbarem Wohnraum, so dass auch der Bau von preiswertem Wohnraum in den Fokus der Politik rücken sollte." (Autorenreferat, IAB-Doku)