Alle Publikationen zum Thema "Bildung vor und im Erwerbsleben"
-
Towards policies of dignity? The German Participation Opportunities Act as a response to long-term unemployment
Englert, Kathrin, Markus Gottwald, Claudia Globisch & Peter Kupka (2025): Towards policies of dignity? The German Participation Opportunities Act as a response to long-term unemployment. In: Journal of Social Policy, S. 1-17. DOI:10.1017/S0047279424000370
-
Reciprocity and job mobility: The effect of effort-reward imbalance in the employer-employee relationship on turnover intentions and actual job changes
Prechsl, Sebastian (2025): Reciprocity and job mobility: The effect of effort-reward imbalance in the employer-employee relationship on turnover intentions and actual job changes. In: Social science research, Jg. 127. DOI:10.1016/j.ssresearch.2024.103133
-
Ausbildungsabbrüche im regionalen Vergleich: Die Schere geht immer weiter auseinander (Serie "Arbeitskräftesicherung")
Ostermann, Kerstin (2025): Ausbildungsabbrüche im regionalen Vergleich: Die Schere geht immer weiter auseinander (Serie "Arbeitskräftesicherung"). In: IAB-Forum H. 07.01.2025 Nürnberg. DOI:10.48720/IAB.FOO.20250107.01
-
Tools und Verfahren zur Kompetenzerfassung in der Bundesagentur für Arbeit - eine explorativ-empirische Übersicht
Kawalec, Sandra & Markus Promberger (2024): Tools und Verfahren zur Kompetenzerfassung in der Bundesagentur für Arbeit - eine explorativ-empirische Übersicht. (IAB-Forschungsbericht 26/2024), Nürnberg, 35 S. DOI:10.48720/IAB.FB.2426
-
Accounting for qualification in mismatch unemployment
Bauer, Anja (2024): Accounting for qualification in mismatch unemployment. In: Journal for labour market research, Jg. 58. DOI:10.1186/s12651-024-00386-7
-
Kurzarbeitergeld in der Pandemie: Licht und Schatten
Kagerl, Christian & Thomas Kruppe (2024): Kurzarbeitergeld in der Pandemie: Licht und Schatten. In: IAB-Forum H. 17.12.2024 Nürnberg. DOI:10.48720/IAB.FOO.20241217.01
-
Wer ist offen für lebenslanges Lernen? Die Rolle von Persönlichkeitsmerkmalen und Qualifikationen
Kern, Jana & Agata Danuta Galkiewicz (2024): Wer ist offen für lebenslanges Lernen? Die Rolle von Persönlichkeitsmerkmalen und Qualifikationen. In: IAB-Forum H. 16.12.2024 Nürnberg. DOI:10.48720/IAB.FOO.20241216.01
-
Nürnberger Gespräche: (Noch) länger arbeiten – Nonsens oder Notwendigkeit? (Podium)
Schludi, Martin; Sven Nobereit, Evelyn Räder, Elisabeth Ries, Andrea Nahles, Ulrich Walwei, Uwe Ritzer & Bernd Fitzenberger (sonst. bet. Pers.) (2024): Nürnberger Gespräche: (Noch) länger arbeiten – Nonsens oder Notwendigkeit? (Podium). In: IAB-Forum H. 11.12.2024 Nürnberg. DOI:10.48720/IAB.FOO.20241211.01
-
Coworker Networks from Student Jobs: A Flying Start at Labor Market Entry?
Gökay, Demir, Friederike Hertweck, Malte Sandner & Ipek Yükselen (2024): Coworker Networks from Student Jobs: A Flying Start at Labor Market Entry? (IZA discussion paper / Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit 17541), Bonn, 34 S.
-
Keeping up with the Max Plancks? Germany’s quest for university excellence and the role of public research institutes in doctoral education
Bünstorf, Guido, Johannes König & Anne Otto (2024): Keeping up with the Max Plancks? Germany’s quest for university excellence and the role of public research institutes in doctoral education. In: Scientometrics, S. 1-42. DOI:10.1007/s11192-024-05195-w
-
Zum Strukturwandel des deutschen Arbeitsmarkts
Bauer, Anja, Hans Dietrich, Katharina Grienberger, Anette Haas, Pascal Heß, Markus Janser, Simon Janssen, Jana Kern, Thomas Kruppe, Julia Lang, Florian Lehmer, Christoph Müller, Christian Schneemann, Michael Stops, Niklas Vetterer, Enzo Weber, Johanna Zenk & Gerd Zika (2024): Zum Strukturwandel des deutschen Arbeitsmarkts. Stellungnahme des IAB zur Anhörung beim Sachverständigenrat zur Begutachtung der gesamtwirtschaftlichen Entwicklung am 17.10.2024. (IAB-Stellungnahme 05/2024), Nürnberg, 22 S. DOI:10.48720/IAB.SN.2405
-
Unraveling the gender wage gap: Exploring early career patterns among university graduates
Sandner, Malte & Ipek Yükselen (2024): Unraveling the gender wage gap: Exploring early career patterns among university graduates. In: Scottish Journal of Political Economy. DOI:10.1111/sjpe.12405
-
Costs and benefits of a formal academic qualification beyond the PhD
König, Johannes (2024): Costs and benefits of a formal academic qualification beyond the PhD. In: Higher education, S. 1-35. DOI:10.1007/s10734-024-01338-3
-
Migrant*innen der ersten Generation gelingt der Aufstieg in die Einkommenselite deutlich seltener als Deutschen
Collischon, Matthias, Anja Wunder & Florian Zimmermann (2024): Migrant*innen der ersten Generation gelingt der Aufstieg in die Einkommenselite deutlich seltener als Deutschen. In: IAB-Forum H. 24.10.2024. DOI:10.48720/IAB.FOO.20241024.01
-
Who is most open to lifelong learning? Exploring the role of personality traits and skills
Galkiewicz, Agata Danuta & Jana Kern (2024): Who is most open to lifelong learning? Exploring the role of personality traits and skills. In: IAB-Forum H. 16.10.2024. DOI:10.48720/IAB.FOO.20241016
-
Performance evaluations and employee turnover intentions: Empirical evidence from linked employer-employee data
Pohlan, Laura & Susanne Steffes (2024): Performance evaluations and employee turnover intentions: Empirical evidence from linked employer-employee data. In: Industrial Relations. DOI:10.1111/irel.12379
-
Kosten-Nutzen-Analysen der aktiven Arbeitsmarktpolitik: Eine Einschätzung
Bruckmeier, Kerstin, Claudia Lehnert, Gesine Stephan & Joachim Wolff (2024): Kosten-Nutzen-Analysen der aktiven Arbeitsmarktpolitik: Eine Einschätzung. (IAB-Forschungsbericht 21/2024), Nürnberg, 23 S. DOI:10.48720/IAB.FB.2421
-
Berufliche Pläne von Haupt- und Realschüler*innen: Der Anteil der Unentschlossenen steigt
Anger, Silke, Bernhard Christoph, Agata Danuta Galkiewicz, Tobias Hörl, Shushanik Margaryan, Milan Maushart, Frauke Peter, Malte Sandner & Thomas Siedler (2024): Berufliche Pläne von Haupt- und Realschüler*innen: Der Anteil der Unentschlossenen steigt. In: IAB-Forum H. 24.09.2024 Nürnberg. DOI:10.48720/IAB.FOO.20240924.01
-
When Women Learn That They Earn Less: The Gender Pay Gap in University Student Internships
Antoni, Manfred, Hans-Dieter Gerner, Robert Jäckle & Stefan Schwarz (2024): When Women Learn That They Earn Less: The Gender Pay Gap in University Student Internships. (MPRA paper / University Library of Munich 122018), München, 34 S.
-
The impact of a missing school graduation cohort on the training market
Dorner, Matthias, Katja Görlitz & Elke J. Jahn (2024): The impact of a missing school graduation cohort on the training market. In: Economics of Education Review, Jg. 103. DOI:10.1016/j.econedurev.2024.102580