PD Dr Brigitte Schels
Functions at the IAB
- Employee - Area Joblessness and Social Inclusion (ET)
- Member - Working Group Occupations
- Member - Working Group Vocational Training
Professional background
Brigitte Schels attended the Economics and Social Sciences Faculty of the Friedrich Alexander University of Erlangen-Nuremberg (FAU)to study social sciences.
She received her doctoral degree from the University of Mannheim in 2012. From 2011 to 2015, she was active as a researcher at the Chair of Sociology and Empirical Research at the Friedrich-Alexander-University of Erlangen-Nuremberg (FAU). From 2015 to 2023, Brigitte Schels was an Assistant Professor for Labour Market Sociology at the FAU. In 2020 and 2021, she has been a visiting professor for Social Stratification and Quantitative Methods at the University of Vienna.
She has been a member of IAB's research staff since September 2005.
Activities
Projects
ongoing Projects
- Selection into VET: An explorative survey on career counselling participants
- Household practices and resilience (E2-RES)
- Analyse der Effekte geförderter Beschäftigung nach §16e und §16i SGB II auf Beschäftigungsfähigkeit und soziale Teilhabe
finished Projects
- Evaluation of wage subsidies for the long-term unemployed according to §16e und §16i SGB II
- Vorstudie Beschäftigungsfähigkeit von Geflüchteten
- Divergent Transition Patterns - Labour Market Entry Sequences of School Leavers in Germany
- The North and South of Youth Unemployment
- Dauer und Struktur des Arbeitslosengeld-II-Bezugs von jungen Erwachsenen
- Job Search Activity and Welfare Benefits Receipt
- Stabilisierung und Destabilisierung der Lebenszufriedenheit während der Statuspassage in das Erwachsenenalter
- Adaption der Berufsaspiration bei Jugendlichen - Wirkung sozialer Herkunft sowie Opportunitäts- und Marktstrukturen
- Jugendliche und junge Erwachsene als besondere Zielgruppe im Rechtskreis SGB II
Publications
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Evaluation des Teilhabechancengesetzes - Abschlussbericht
Achatz, J., Bauer, F., Bennett, J., Bömmel, N., Coban, M., Dietz, M., Englert, K., Fuchs, P., Gellermann, J., Globisch, C., Hülle, S., Kasrin, Z., Kupka, P., Nivorozhkin, A., Osiander, C., Pohlan, L., Promberger, M., Raab, M., Ramos Lobato, P., Schels, B., Schiele, M., Trappmann, M., Tübbicke, S., Wenzig, C., Wolff, J., Zins, S. & Zabel, C. (2024): Evaluation des Teilhabechancengesetzes - Abschlussbericht. (IAB-Forschungsbericht 04/2024), Nürnberg, 331 p. DOI:10.48720/IAB.FB.2404
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Persistent occupational gender segregation: In East and West Germany, women and men work mainly in different occupations
Bächmann, A., Kleinert, C. & Schels, B. (2024): Anhaltende berufliche Geschlechtersegregation: In Ost wie West arbeiten Frauen und Männer häufig in unterschiedlichen Berufen. (IAB-Kurzbericht 03/2024), Nürnberg, 8 p. DOI:10.48720/IAB.KB.2403
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Navigating treacherous waters
Schels, B., Connolly, S., Fuchs, S., Herschberg, C. & Vinkenburg, C. (2024): Navigating treacherous waters. Exploring the dual career experiences of European Research Council applicants. In: C. Gross & S. Jaksztat (Hrsg.) (2024): Career Paths Inside and Outside Academia (=Soziale Welt. Special Edition 26), p. 341-371. DOI:10.5771/9783748925590-341
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Zur landesweiten Werbekampagne für Ausbildungsberufe zur Stärkung der dualen Ausbildung in Nordrhein-Westfalen
Leber, U. & Schels, B. (2023): Zur landesweiten Werbekampagne für Ausbildungsberufe zur Stärkung der dualen Ausbildung in Nordrhein-Westfalen. Stellungnahme des IAB zur Anhörung im Ausschuss für Arbeit, Gesundheit und Soziales des Landtags Nordrhein-Westfalen am 27.9.2023. (IAB-Stellungnahme 06/2023), Nürnberg, 12 p. DOI:10.48720/IAB.SN.2306
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Jobunsicherheit: Frauen fühlen sich durch Befristungen deutlich stärker belastet als Männer
Teichler, N. & Schels, B. (2023): Jobunsicherheit: Frauen fühlen sich durch Befristungen deutlich stärker belastet als Männer. In: IAB-Forum No. 25.09.2023. DOI:10.48720/IAB.FOO.20230925.01
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Drop in, drop out, or stay on: Patterns and predictors of panel attrition among young people
Malschinger, P., Vogl, S. & Schels, B. (2023): Drop in, drop out, or stay on: Patterns and predictors of panel attrition among young people. In: Österreichische Zeitschrift für Soziologie, Vol. 48, No. 3, p. 427-450. DOI:10.1007/s11614-023-00545-z
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Voices of transition: analyzing inequality and adolescents’ lives after Mittelschule
Flecker, J., Schels, B. & Wöhrer, V. (2023): Voices of transition: analyzing inequality and adolescents’ lives after Mittelschule. In: Österreichische Zeitschrift für Soziologie, Vol. 48, No. 3, p. 303-308. DOI:10.1007/s11614-023-00548-w
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Smoother School-to-Work Trajectories in the Early 2010s? Evidence for School-Leavers With AT Most Intermediate-Level Certificates and Regional Disparities in Germany
Achatz, J. & Schels, B. (2023): Smoother School-to-Work Trajectories in the Early 2010s? Evidence for School-Leavers With AT Most Intermediate-Level Certificates and Regional Disparities in Germany. In: Schweizerische Zeitschrift für Soziologie, Vol. 49, No. 2, p. 315-338. DOI:10.2478/sjs-2023-0017
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(Bildungs-)Wege nach der Neuen Mittelschule
Flecker, J., Schels, B. & Wöhrer, V. (2023): (Bildungs-)Wege nach der Neuen Mittelschule. In: J. Flecker, B. Schels & V. Wöhrer (Hrsg.) (2023): Junge Menschen gehen ihren Weg, Göttingen, V&R unipress p. 287-302.
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Jugendliche gehen ihren Weg - theoretische Perspektiven und institutioneller Rahmen
Flecker, J., Schels, B. & Wöhrer, V. (2023): Jugendliche gehen ihren Weg - theoretische Perspektiven und institutioneller Rahmen. In: J. Flecker, B. Schels & V. Wöhrer (Hrsg.) (2023): Junge Menschen gehen ihren Weg, Göttingen, V&R unipress p. 11-27.
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Soziale Unterschiede in der Lehrer_innenempfehlung und deren Bedeutung für den weiteren Bildungsweg nach der NMS
Bagheri, R. & Schels, B. (2023): Soziale Unterschiede in der Lehrer_innenempfehlung und deren Bedeutung für den weiteren Bildungsweg nach der NMS. In: J. Flecker, B. Schels & V. Wöhrer (Hrsg.) (2023): Junge Menschen gehen ihren Weg, Göttingen, V&R unipress p. 129-149.
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Zukunftsorientierungen von Mädchen und Jungen nach Abschluss der NMS
Malschinger, P. & Schels, B. (2023): Zukunftsorientierungen von Mädchen und Jungen nach Abschluss der NMS. In: J. Flecker, B. Schels & V. Wöhrer (Hrsg.) (2023): Junge Menschen gehen ihren Weg, Göttingen, V&R unipress p. 153-172.
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Hohe Ziele in einem herausfordernden Umfeld? - Bildungsaspirationen von Migrant_innen und deren Umsetzung im Vergleich
Astleithner, F., Vogl, S., Schels, B. & Kogler, R. (2023): Hohe Ziele in einem herausfordernden Umfeld? - Bildungsaspirationen von Migrant_innen und deren Umsetzung im Vergleich. In: J. Flecker, B. Schels & V. Wöhrer (Hrsg.) (2023): Junge Menschen gehen ihren Weg, Göttingen, V&R unipress p. 261-284.
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Methodische Grundlagen und Forschungsdesign der Panelstudie
Wöhrer, V., Vogl, S., Schels, B., Mataloni, B., Malschinger, P. & Astleithner, F. (2023): Methodische Grundlagen und Forschungsdesign der Panelstudie. In: J. Flecker, B. Schels & V. Wöhrer (Hrsg.) (2023): Junge Menschen gehen ihren Weg, Göttingen, V&R unipress p. 29-56.
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Junge Menschen gehen ihren Weg
Flecker, J., Schels, B. & Wöhrer, V. (eds.) (2023): Junge Menschen gehen ihren Weg. Längsschnittanalysen über Jugendliche nach der Neuen Mittelschule. Göttingen: V&R unipress, 306 p.
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Beeinflusst die soziale Herkunft der Schüler_innen die Empfehlungen der Lehrer_innen für den weiteren Bildungsweg nach der NMS?
Schels, B. & Bagheri, R. (2022): Beeinflusst die soziale Herkunft der Schüler_innen die Empfehlungen der Lehrer_innen für den weiteren Bildungsweg nach der NMS? (Wege in die Zukunft / Policy Brief 4-2022), Wien, 3 p.
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Compromises between Occupational Aspirations and VET Occupations - a Contribution to the Reproduction of Social Inequalities?
Schels, B., Kleinert, C., Fischer-Browne, M. & Ahrens, L. (2022): Compromises between Occupational Aspirations and VET Occupations - a Contribution to the Reproduction of Social Inequalities? In: Zeitschrift für Soziologie, Vol. 51, No. 2, p. 154-173. DOI:10.1515/zfsoz-2022-0011
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Panel Lebensqualität und Teilhabe – Feld- und Methodenbericht der Welle 1
Hülle, S., Achatz, J., Coban, M., Friedrich, M., Gricevic, Z., Kiesel, M., Kleinemeier, R., Meß, A., Schels, B., Trappmann, M., Wagemann, U., Wenzig, C., Wolff, J., Zabel, C. & Zins, S. (2022): Panel Lebensqualität und Teilhabe – Feld- und Methodenbericht der Welle 1. (IAB-Forschungsbericht 08/2022), Nürnberg, 148 p. DOI:10.48720/IAB.FB.2208
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Challenges in School-To-Work Transition in Germany and Austria: Perspectives on Individual, Institutional, and Structural Inequalities
Schels, B. & Wöhrer, V. (2022): Challenges in School-To-Work Transition in Germany and Austria: Perspectives on Individual, Institutional, and Structural Inequalities. Editorial. In: Social Inclusion, Vol. 10, No. 2, p. 221-225. DOI:10.17645/si.v10i2.5770
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Educational and Occupational Aspirations: A Longitudinal Study of Vienna Youth
Vals, O., Astleithner, F., Schels, B., Vogl, S. & Kogler, R. (2022): Educational and Occupational Aspirations: A Longitudinal Study of Vienna Youth. In: Social Inclusion, Vol. 10, No. 2, p. 226-239. DOI:10.17645/si.v10i2.5105
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Prekäre Beschäftigung und unsichere Haushaltslagen im Lebensverlauf
Allmendinger, J., Jahn, K., Promberger, M., Schels, B. & Stuth, S. (2022): Prekäre Beschäftigung und unsichere Haushaltslagen im Lebensverlauf. Gibt es in Deutschland ein verfestigtes Prekariat? In: Rosenke, Werena (Hrsg.) (2022): Alles rund ums Wohnen und Nicht-Wohnen, p. 9-36.
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Disadvantaged young people find the transition from school to work particularly difficult
Achatz, J., Reims, N., Sandner, M. & Schels, B. (2022): Disadvantaged young people find the transition from school to work particularly difficult. In: IAB-Forum No. 08.02.2022 Nürnberg. DOI:10.48720/IAB.FOO.20220208.01
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Are men or women more unsettled by fixed-term contracts? Gender differences in affective job insecurity and the role of household context and labour market position
Morgenroth, N., Schels, B. & Teichler, N. (2022): Are men or women more unsettled by fixed-term contracts? Gender differences in affective job insecurity and the role of household context and labour market position. In: European Sociological Review, Vol. 38, No. 4, p. 560-574. DOI:10.1093/esr/jcab060
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Materielle Lebenslagen, Bildungs- und soziale Ungleichheiten im Jugend- und jungen Erwachsenenalter
Schels, B. (2022): Materielle Lebenslagen, Bildungs- und soziale Ungleichheiten im Jugend- und jungen Erwachsenenalter. In: A. Berngruber & N. Gaupp (Hrsg.) (2022): Erwachsenwerden heute. Lebenslagen und Lebensführung junger Menschen, Stuttgart, Kohlhammer p. 56-66.
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Not all wishes come true: the occupational compromises youths accept when entering vocational training
Ahrens, L., Fischer, M., Kleinert, C. & Schels, B. (2021): Not all wishes come true: the occupational compromises youths accept when entering vocational training. In: IAB-Forum No. 15.10.2021 Nürnberg.
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Typical school-to-work transitions of young adults with disabilities in Germany - a cohort study of recipients of vocational rehabilitation services after leaving school in 2008
Reims, N. & Schels, B. (2022): Typical school-to-work transitions of young adults with disabilities in Germany - a cohort study of recipients of vocational rehabilitation services after leaving school in 2008. In: Disability and Rehabilitation, Vol. 44, No. 20, p. 5834-5846. DOI:10.1080/09638288.2021.1948115
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Benachteiligte Jugendliche tun sich beim Übergang von der Schule ins Erwerbsleben besonders schwer (Serie "Befunde aus der IAB-Grundsicherungsforschung 2017 bis 2020")
Achatz, J., Reims, N., Sandner, M. & Schels, B. (2021): Benachteiligte Jugendliche tun sich beim Übergang von der Schule ins Erwerbsleben besonders schwer (Serie "Befunde aus der IAB-Grundsicherungsforschung 2017 bis 2020"). In: IAB-Forum No. 18.08.2021 Nürnberg, o. Sz.
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Adaptation to the market? Status differences between target occupations in the application process and realized training occupation of German adolescents
Schels, B. & Abraham, M. (2023): Adaptation to the market? Status differences between target occupations in the application process and realized training occupation of German adolescents. In: Journal of vocational education and training, Vol. 75, No. 4, p. 722-743. DOI:10.1080/13636820.2021.1955403
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Compromises in Occupational Choice and Stability of Vocational Education and Training
Ahrens, L., Fischer, M., Kleinert, C. & Schels, B. (2021): Compromises in Occupational Choice and Stability of Vocational Education and Training. In: C. Nägele, B. E. Stalder & M. Weich (Hrsg.) (2021): Pathways in Vocational Education and Training and Lifelong Learning, p. 24-31. DOI:10.5281/zenodo.4603059
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Are trainees with a migration background in a worse position? : Resources, occupational aspirations and ethnic differences in the socio-economic status of the training occupation
Schels, B. & Schwarz, L. (2020): Sind Auszubildende mit Migrationshintergrund schlechter gestellt? Ressourcen, Berufsaspirationen und ethnische Unterschiede im sozioökonomischen Status des Ausbildungsberufs. In: Soziale Welt, Vol. 71, No. 4, p. 407-439. DOI:10.5771/0038-6073-2020-4-407
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Nicht alle Wünsche werden wahr: Welche Kompromisse Jugendliche beim Ausbildungsberuf eingehen
Schels, B., Ahrens, L., Kleinert, C. & Fischer, M. (2021): Nicht alle Wünsche werden wahr: Welche Kompromisse Jugendliche beim Ausbildungsberuf eingehen. In: IAB-Forum No. 03.02.2021 Nürnberg, o. Sz.
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Mapping Career Patterns in Research: A Sequence Analysis of Career Histories of ERC Applicants
Vinkenburg, C., Connolly, S., Fuchs, S., Herschberg, C. & Schels, B. (2020): Mapping Career Patterns in Research: A Sequence Analysis of Career Histories of ERC Applicants. In: PLoS ONE, Vol. 15, No. 7. DOI:10.1371/journal.pone.0236252
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School-to-work transition: Basic income support is not necessarily permanent
Achatz, J. & Schels, B. (2020): Übergang von der Schule ins Erwerbsleben: Ein Arbeitslosengeld-II-Bezug muss nicht von Dauer sein. (IAB-Kurzbericht 14/2020), Nürnberg, 11 p.
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On the non-standard routes: vocational training measures in the school-to-work transitions of lower-qualified youth in Germany
Achatz, J., Jahn, K. & Schels, B. (2022): On the non-standard routes: vocational training measures in the school-to-work transitions of lower-qualified youth in Germany. In: Journal of vocational education and training, Vol. 74, No. 2, p. 289-310. DOI:10.1080/13636820.2020.1760335
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Back to the Norm? Compromises Between Gender-typical and -atypical Occupational Aspirations, Applications, and Vocational Training Occupations
Kleinert, C. & Schels, B. (2020): Zurück zur Norm? Kompromissbildung zwischen geschlechtstypischen und -untypischen Berufsaspirationen, Bewerbungs- und Ausbildungsberufen. In: C. Ebner, A. Haupt & B. Matthes (Hrsg.) (2020): Berufe und Soziale Ungleichheit (Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie. Sonderheft 1/2020), p. 229-260. DOI:10.1007/s11577-020-00668-1
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Not in Employment, Education, or Training (Neet) und geringqualifiziert: Problemlagen von Jugendlichen und jungen Erwachsenen im Übergang in das Erwerbsleben
Schels, B. (2020): Not in Employment, Education, or Training (Neet) und geringqualifiziert: Problemlagen von Jugendlichen und jungen Erwachsenen im Übergang in das Erwerbsleben. In: A. Rauch (Hrsg.) & S. Tophoven (Hrsg.) (2020): Integration in den Arbeitsmarkt, Stuttgart, Kohlhammer p. 79-94.
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When poverty becomes detrimental to life satisfaction in the transition to adulthood
Schels, B. (2020): When poverty becomes detrimental to life satisfaction in the transition to adulthood. In: Longitudinal and life course studies, Vol. 11, No. 2, p. 229-240. DOI:10.1332/175795919X15762387808264
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Fear-of-failure and cultural persistence in youth entrepreneurship
Tubadji, A., Dietrich, H., Angelis, V., Haas, A. & Schels, B. (2021): Fear-of-failure and cultural persistence in youth entrepreneurship. Comparative analysis: Greece versus Germany. In: Journal of Small Business and Entrepreneurship, Vol. 33, No. 5, p. 513-538. DOI:10.1080/08276331.2019.1692999
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On the extremes: poverty of young adults in Greece and Germany (2008 - 2012)
Schels, B., Dietrich, H., Haas, A., Angelis, V. & Tubadji, A. (2019): On the extremes: poverty of young adults in Greece and Germany (2008 - 2012). In: M. Grimm, B. Ertugrul & U. Bauer (Hrsg.) (2019): Children and adolescents in times of crises in Europe, p. 81-103. DOI:10.1007/978-3-030-16331-0_6
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"Das Interesse an empirischen Befunden wächst"
Berg, S. & Schels, B. (2018): "Das Interesse an empirischen Befunden wächst". Ein Gespräch mit IAB-Forscherin Brigitte Schels (Interview). In: IAB-Forum No. 07.12.2018, o. Sz.
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Prekäre Beschäftigung und unsichere Haushaltslagen im Lebensverlauf
Allmendinger, J., Jahn, K., Promberger, M., Schels, B. & Stuth, S. (2018): Prekäre Beschäftigung und unsichere Haushaltslagen im Lebensverlauf. Gibt es in Deutschland ein verfestigtes Prekariat? In: WSI-Mitteilungen, Vol. 71, No. 4, p. 259-269. DOI:10.5771/0342-300X-2018-4-259
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Prekarität in Deutschland?!
Stuth, S., Schels, B., Promberger, M., Jahn, K. & Allmendinger, J. (2018): Prekarität in Deutschland?! (WZB discussion paper P / Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung, Forschungsgruppe der Präsidentin 2018-004), Berlin, 48 p.
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Does a persistent "precariat" exist? : precarious employment, its form and significance in the life course and the consequences for the structuring of social inequality
Promberger, M., Jahn, K., Schels, B., Allmendinger, J. & Stuth, S. (2018): Existiert ein verfestigtes "Prekariat"? Prekäre Beschäftigung, ihre Gestalt und Bedeutung im Lebenslauf und die Konsequenzen für die Strukturierung sozialer Ungleichheit. (Hans-Böckler-Stiftung. Working paper Forschungsförderung 085), Düsseldorf, 25 p.
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Job search of men and women on long-term social welfare
Schels, B. & Bethmann, A. (2018): Job search of men and women on long-term social welfare. In: The international journal of sociology and social policy, Vol. 38, No. 3/4, p. 224-241. DOI:10.1108/IJSSP-07-2017-0090
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Youth unemployment and the transition from school to work in Germany and Greece
Dietrich, H., Tubadji, A., Schels, B., Haas, A., Tsoka, I., Angelis, V. & Dimaki, K. (2018): Youth unemployment and the transition from school to work in Germany and Greece. In: F. E. Caroleo, O. Demidova, E. Marelli & M. Signorelli (Hrsg.) (2018): Young people and the labour market : a comparative perspective, p. 127-157.
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How do one-euro-jobs and short-term training programs affect labour market prospects of young adults in different family contexts?
Achatz, J., Schels, B. & Wolff, J. (2017): Wie wirken Zusatzjobs und Trainingsmaßnahmen auf die Arbeitsmarktchancen von jungen Erwachsenen in unterschiedlichen familiären Situationen? In: Zeitschrift für Evaluation, Vol. 16, No. 1, p. 37-69.
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Arbeitsmarktübergänge von Jugendlichen mit Behinderung in LTA
Reims, N. & Schels, B. (2017): Arbeitsmarktübergänge von Jugendlichen mit Behinderung in LTA. Typische Verläufe der Schulabgangskohorte 2008. In: Deutsche Rentenversicherung Bund (Hrsg.) (2017): 26. Rehabilitationswissenschaftliches Kolloquium : Deutscher Kongress für Rehabilitationsforschung: Prävention und Rehabilitation in Zeiten der Globalisierung vom 20. bis 22. März 2017 in Frankfurt am Main (DRV-Schriften, 111), p. 227-229.
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Young adults' risk of long-term benefit receipt and parents' socioeconomic background
Schels, B. (2018): Young adults' risk of long-term benefit receipt and parents' socioeconomic background. In: Acta sociologica, Vol. 61, No. 1, p. 17-33. DOI:10.1177/0001699316681828
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NEET and socially disadvantaged young people in transition to working life : concepts, findings, discussions
Schels, B. (2016): NEET und sozial benachteiligte junge Menschen im Übergang in das Erwerbsleben. Konzepte, Befunde, Diskussionen. In: A. Lange, H. Reiter, S. Schutter & C. Steiner (Hrsg.) (2016): Handbuch Kindheits- und Jugendsoziologie, p. 241-252. DOI:10.1007/978-3-658-05676-6_14-1
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Example of the mother - example of the father? : under which conditions can we observe social heritage in the occupations that boys and girls choose
Kaiser, N. & Schels, B. (2016): Vorbild Mutter - Vorbild Vater? Wann können wir eine soziale Vererbung in der Berufswahl von Jungen und Mädchen beobachten? In: Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation, Vol. 36, No. 1, p. 39-59.
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Adaption der Berufsaspiration bei Jugendlichen - eine Befragung von Haupt- und Realschüler/innen in Nürnberg
Abraham, M., Dietrich, H., Sachse, H. & Schels, B. (2015): Adaption der Berufsaspiration bei Jugendlichen - eine Befragung von Haupt- und Realschüler/innen in Nürnberg. Überblick über die Studie und Datendokumentation. (Sozialwissenschaftliches Institut Nürnberg, Lehrstuhl für Soziologie und Empirische Sozialforschung. Arbeits- und Diskussionspapiere 2015-01), Erlangen, 32 p.
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Career wish "Footballer" and the vocational orientation of young persons of differing social backgrounds
Schels, B., Abraham, M., Dietrich, H. & Sachse, H. (2014): Berufswunsch "Fußballer" und die berufliche Orientierung Jugendlicher unterschiedlicher sozialer Herkunft. In: M. Löw (Hrsg.) (2014): Vielfalt und Zusammenhalt : Verhandlungen des 36. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie in Bochum und Dortmund 2012, p. 1-11.
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Junge Erwachsene und "Hartz IV"
Schels, B. & Zahradnik, F. (2014): Junge Erwachsene und "Hartz IV". Geringqualifiziert, arbeitslos und schlecht motiviert? In: A. Groenemeyer & D. Hoffmann (Hrsg.) (2014): Jugend als soziales Problem - soziale Probleme der Jugend? : Diagnosen, Diskurse und Herausforderungen, p. 118-139.
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Between bridging the gap and permanence : benefit receipt and sequences of gainful employment of young people receiving means-tested unemployment benefit (ALG II)
Schels, B. (2013): Zwischen Überbrückung und Verstetigung. Leistungsbezugs- und Erwerbssequenzen junger Arbeitslosengeld-II-Empfänger. In: WSI-Mitteilungen, Vol. 66, No. 8, p. 562-570. DOI:10.5771/0342-300X-2013-8-562
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Studie "Von der Schule in den Beruf"
Abraham, M., Dietrich, H., Sachse, H. & Schels, B. (2013): Studie "Von der Schule in den Beruf". Projektinfo 2: Der erste Schritt ins Berufsleben. (Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung. Aktuelle Berichte), Nürnberg, 7 p.
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Persistence or transition
Schels, B. (2013): Persistence or transition. Young adults and social benefits in Germany. In: Journal of youth studies, Vol. 16, No. 7, p. 881-900. DOI:10.1080/13676261.2013.763915
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Study "From school to work" : Project info 1: occupational orientation at the beginning of final year
Abraham, M., Dietrich, H., Sachse, H. & Schels, B. (2012): Studie "Von der Schule in den Beruf". Projektinfo 1: Berufliche Orientierung zu Beginn des Abschlussjahres. Nürnberg, 4 p.
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Übergänge am Arbeitsmarkt und Qualität von Beschäftigung
Achatz, J., Bruckmeier, K., Buch, T., Burkert, C., Dietrich, H., Dietz, M., Garloff, A., Gundert, S., Hell, S., Hohendanner, C., Jahn, E., Kleinert, C., Koller, L., Lehmer, F., Matthes, B., Niebuhr, A., Schels, B., Trappmann, M., Walwei, U., Wapler, R. & Ziegler, K. (2012): Übergänge am Arbeitsmarkt und Qualität von Beschäftigung. In: H. Brücker, S. Klinger, J. Möller & U. Walwei (Hrsg.) (2012): Handbuch Arbeitsmarkt 2013 : Analysen, Daten, Fakten (IAB-Bibliothek, 334), p. 141-203. DOI:10.3278/300776W141
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Ein-Euro-Jobs, betriebliche und schulische Trainingsmaßnahmen: Wovon junge Arbeitslose im SGB II am meisten profitieren
Achatz, J., Fehr, S., Schels, B. & Wolff, J. (2012): Ein-Euro-Jobs, betriebliche und schulische Trainingsmaßnahmen: Wovon junge Arbeitslose im SGB II am meisten profitieren. (IAB-Kurzbericht 06/2012), Nürnberg, 8 p.
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Drawing means tested unemployment benefit (ALG II) during transisiton to gainful employment : circumstances of life, participation in employment and training of young adults at the poverty level
Schels, B. (2012): Arbeitslosengeld-II-Bezug im Übergang in das Erwerbsleben. Lebenslagen, Beschäftigungs- und Ausbildungsbeteiligung junger Erwachsener am Existenzminimum. Wiesbaden: Springer VS, 246 p. DOI:10.1007/978-3-531-18777-8
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Young beneficiaries' routes off benefits through labour market integration
Schels, B. (2011): Young beneficiaries' routes off benefits through labour market integration. The case of Germany. In: Zeitschrift für ArbeitsmarktForschung, Vol. 44, No. 3, p. 261-278. DOI:10.1007/s12651-011-0088-0
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Young state benefit recipients in Germany and their subjective experience of social exclusion
Popp, S. & Schels, B. (2011): Young state benefit recipients in Germany and their subjective experience of social exclusion. In: H.- P. Blossfeld & D. Hofäcker Bertolini, Sonia (Hrsg.) (2011): Youth on globalised labour markets : rising uncertainty and its effects on early employment and family lives in Europe, p. 287-316.
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Arbeitsmarktwirkungen sind gering - Reformvorschläge zur Grundsicherung für Arbeitsuchende
Bruckmeier, K., Dietz, M., Feil, M., Hohmeyer, K., König, M., Kupka, P., Schels, B., Walwei, U. & Wiemers, J. (2010): Arbeitsmarktwirkungen sind gering - Reformvorschläge zur Grundsicherung für Arbeitsuchende. Öffentliche Anhörung von Sachverständigen vor dem Ausschuss für Arbeit und Soziales des Deutschen Bundestags am 22. November 2010. (IAB-Stellungnahme 07/2010), Nürnberg, 16 p.
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Schriftliche Stellungnahme zur öffentlichen Anhörung von Sachverständigen in Berlin am 22. November 2010 zum Gesetzentwurf der Fraktionen der CDU/CSU und der FDP Entwurf eines Gesetzes zur Ermittlung von Regelbedarfen und zur Änderung des Zweiten und Zwölften Buches Sozialgesetzbuch (17/4304) und verschiedener Anträge der Fraktionen
Bruckmeier, K., Dietz, M., Feil, M., Hohmeyer, K., König, M., Kupka, P., Schels, B., Walwei, U. & Wiemers, J. (2010): Schriftliche Stellungnahme zur öffentlichen Anhörung von Sachverständigen in Berlin am 22. November 2010 zum Gesetzentwurf der Fraktionen der CDU/CSU und der FDP Entwurf eines Gesetzes zur Ermittlung von Regelbedarfen und zur Änderung des Zweiten und Zwölften Buches Sozialgesetzbuch (17/4304) und verschiedener Anträge der Fraktionen. In: Deutscher Bundestag, Ausschuss für Arbeit und Soziales. Ausschussdrucksache No. Dr. 17(11)330 v. 19.11.2010, p. 31-36.
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Job entry and the ways out of benefit receipt of young adults in Germany
Schels, B. (2009): Job entry and the ways out of benefit receipt of young adults in Germany. (IAB-Discussion Paper 16/2009), Nürnberg, 33 p.
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The Utilisation and Design of Training Measures Within the Scope of the Social Code II : the Perspective of Job Placement Officers
Achatz, J., Eberle, J., Jozwiak, E., Popp, S. & Schels, B. (2009): Einsatz und Ausgestaltung von Trainingsmaßnahmen im Rechtskreis SGB II. Die Perspektive von Vermittlungsfachkräften. (IAB-Ergebnisbericht), Nürnberg, 17 p.
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Junge Erwachsene und Arbeitslosengeld II: Hilfebezug in jungen Jahren verfestigt sich viel zu oft
Schels, B. (2008): Junge Erwachsene und Arbeitslosengeld II: Hilfebezug in jungen Jahren verfestigt sich viel zu oft. (IAB-Kurzbericht 22/2008), Nürnberg, 8 p.
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Lebenszusammenhänge erwerbsfähiger Hilfebedürftiger im Kontext der Grundsicherungsreform
Achatz, J., Dornette, J., Popp, S., Promberger, M., Rauch, A., Schels, B., Wenzel, U., Wenzig, C. & Wübbeke, C. (2009): Lebenszusammenhänge erwerbsfähiger Hilfebedürftiger im Kontext der Grundsicherungsreform. In: J. Möller & U. Walwei (Hrsg.) (2009): Handbuch Arbeitsmarkt 2009 (IAB-Bibliothek, 314), p. 203-235. DOI:10.3278/300636w
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Lebenssituation und Soziale Sicherung 2005 (LSS 2005)
Meßmann, S., Bender, S., Rudolph, H., Hirseland, A., Bruckmeier, K., Wübbeke, C., Dundler, A., Städele, D. & Schels, B. (2008): Lebenssituation und Soziale Sicherung 2005 (LSS 2005). IAB-Querschnittsbefragung SGB II. Handbuch-Version 1.0.0. (FDZ-Datenreport 04/2008 (de)), Nürnberg, 68 p.
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Do you feel excluded? The subjective experience of young state benefit recipients in Germany
Popp, S. & Schels, B. (2008): Do you feel excluded? The subjective experience of young state benefit recipients in Germany. In: Journal of youth studies, Vol. 11, No. 2, p. 165-191. DOI:10.1080/13676260701851111
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Jugendarbeitslosigkeit und psychisches Wohlbefinden
Schels, B. (2007): Jugendarbeitslosigkeit und psychisches Wohlbefinden. (IAB-Forschungsbericht 13/2007), Nürnberg, 51 p.
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Junge Erwachsene im Rechtskreis SGB II: gefördert, gefordert und beforscht
Achatz, J., Popp, S. & Schels, B. (2007): Junge Erwachsene im Rechtskreis SGB II: gefördert, gefordert und beforscht. In: Jugend, Beruf, Gesellschaft, Vol. 58, No. 1, p. 40-48.
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Junge Erwachsene im Rechtskreis SGB II: Viele können noch gar nicht aktiviert werden
Popp, S., Schels, B. & Wenzel, U. (2006): Junge Erwachsene im Rechtskreis SGB II: Viele können noch gar nicht aktiviert werden. (IAB-Kurzbericht 26/2006), Nürnberg, 6 p.