Dr Alexander Patzina
Functions at the IAB
Professional background
Alexander Patzina studied Economics and Geography (BA) at FAU Erlangen-Nuremberg (Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg) from 2007 to 2010. After that, he worked for a year in the training department of the DATEV eG and obtained his master’s degree in Socioeconomics (MSc) between 2011 and 2014, also at FAU. Mr Patzina has been a member of the research staff of the IAB in the Research Department "Education, Training, and Employment Over the Life Course" since February 2014. In July 2019, he completed his PhD in Economic Sociology at FAU. From March 2018 to September 2019, Mr Patzina held an honorary research assistant position at the Institute of Education (IOE) at University College London. In October 2019, Mr Patzina became an honorary research fellow at the UCL Institute of Education (IOE).
For further details: https://sites.google.com/view/alexanderpatzina/home
Activities
Projects
ongoing Projects
- Unemployment and Social Trust
- Does the Mode Really Matter? Mode Effects in Factorial Survey Experiments.
- Berücksichtigung von benachteiligten Jugendlichen bei der betrieblichen Ausbildung
- Stratified Scars: Social inequality in the labor market consequences of upper secondary dropout
- Wirkung intensivierter Berufsberatung an Gymnasien
finished Projects
- 28th Annual Workshop of the European Research Network on Transitions in Youth: School-to-Work Transitions in Times of Uncertainty
- Tracking Youth Joblessness Through the Covid19 Crisis
- Erwerbstätige und soziale Lage - Wiederholungsbefragung
- Quantitative Erfassung von scheinselbständig Erwerbstätigen
- vorzeitige Vertragslösungen oder Abbruch?
Publications
-
Welche Erwartungen Abiturient*innen mit einem Studium oder einer Berufsausbildung verbinden (Serie "Berufsorientierung Jugendlicher")
Anger, S., Bernhard, S., Dietrich, H., Knau, F., Lerche, A., Patzina, A., Sandner, M. & Toussaint, C. (2024): Welche Erwartungen Abiturient*innen mit einem Studium oder einer Berufsausbildung verbinden (Serie "Berufsorientierung Jugendlicher"). In: IAB-Forum No. 03.09.2024. DOI:10.48720/IAB.FOO.20240903.01
-
Two pandemic years greatly reduced young people's life satisfaction: evidence from a comparison with pre-COVID-19 panel data
Neugebauer, M., Patzina, A., Dietrich, H. & Sandner, M. (2024): Two pandemic years greatly reduced young people's life satisfaction: evidence from a comparison with pre-COVID-19 panel data. In: European Sociological Review, Vol. 40, No. 5, p. 872-886. DOI:10.1093/esr/jcad077
-
Assessing the Importance of Sample Choice and Selectivity for Sex Segregation in College Majors: A Replication of Ochsenfeld (2016)
Patzina, A. & Toussaint, C. (2023): Assessing the Importance of Sample Choice and Selectivity for Sex Segregation in College Majors: A Replication of Ochsenfeld (2016). In: Zeitschrift für Soziologie, Vol. 52, No. 4, p. 425-439. DOI:10.1515/zfsoz-2023-2029
-
Berufsberatung: In der Corona-Krise konnten nicht alle Themenwünsche junger Menschen ausreichend besprochen werden
Anger, S., Bernhard, S., Dietrich, H., Lerche, A., Patzina, A., Sandner, M., Singer, S., Toussaint, C. & Malfertheiner, V. (2023): Berufsberatung: In der Corona-Krise konnten nicht alle Themenwünsche junger Menschen ausreichend besprochen werden. In: IAB-Forum No. 23.08.2023. DOI:10.48720/IAB.FOO.20230823.01
-
Social inequality in educational decisions after high school graduation: Children of parents without a college degree are more likely to start a dual study program
Christoph, B., Patzina, A. & Toussaint, C. (2023): Soziale Ungleichheit in den Bildungsentscheidungen nach dem Abitur: Kinder von Eltern ohne Hochschulabschluss nehmen eher ein duales Studium auf. (IAB-Kurzbericht 15/2023), Nürnberg, 8 p. DOI:10.48720/IAB.KB.2315
-
Erwerbsverläufe von Personen mit allgemeiner Hochschulreife: Auf den Abschluss kommt es an - Universität im Vergleich zu anderen Hochschulen
Dietrich, H. & Patzina, A. (2023): Erwerbsverläufe von Personen mit allgemeiner Hochschulreife: Auf den Abschluss kommt es an - Universität im Vergleich zu anderen Hochschulen. (IAB-Kurzbericht 2/2023), Nürnberg, 8 p. DOI:10.48720/IAB.KB.2302
-
The COVID-19 pandemic, well-being, and transitions to post-secondary education
Patzina, A., Sandner, M., Anger, S., Bernhard, S. & Dietrich, H. (2023): The COVID-19 pandemic, well-being, and transitions to post-secondary education. In: Review of Economics of the Household, Vol. 21, No. 2, p. 461-483. DOI:10.1007/s11150-022-09623-9
-
Unemployment and the mental health of young people during the second phase of the Covid-19 pandemic in Germany ( Series "Tracking youth joblessness during the Covid-19 crisis")
Dietrich, H., Patzina, A. & Brunner, L. (2022): Unemployment and the mental health of young people during the second phase of the Covid-19 pandemic in Germany ( Series "Tracking youth joblessness during the Covid-19 crisis"). In: IAB-Forum No. 15.09.2022 Nürnberg. DOI:10.48720/IAB.FOO.20220915.01
-
COVID-19 and Gender Differences in Social Trust: Causal Evidence from the First Wave of the Pandemic
Collischon, M. & Patzina, A. (2022): COVID-19 and Gender Differences in Social Trust: Causal Evidence from the First Wave of the Pandemic. In: Socius, Vol. 8, p. 1-9., accepted on July 12, 2022. DOI:10.1177/23780231221117910
-
COVID-19, subjective well-being and basic income support in Germany
Bähr, S., Frodermann, C., Kohlruss, J., Patzina, A., Stegmaier, J. & Trappmann, M. (2022): COVID-19, subjective well-being and basic income support in Germany. In: Zeitschrift für Sozialreform, Vol. 68, No. 1, p. 85-117. DOI:10.1515/zsr-2022-0005
-
Health, Personality Disorders, Work Commitment, and Training-to-Employment Transitions
Patzina, A., Dietrich, H. & Barabasch, A. (2022): Health, Personality Disorders, Work Commitment, and Training-to-Employment Transitions. In: Social Inclusion, Vol. 10, No. 2, p. 369-382. DOI:10.17645/si.v10i2.5103
-
The social gradient in COVID-19 vaccination intentions and the role of solidarity beliefs among adolescents
Patzina, A. & Dietrich, H. (2022): The social gradient in COVID-19 vaccination intentions and the role of solidarity beliefs among adolescents. In: SSM - population health, Vol. 17. DOI:10.1016/j.ssmph.2022.101054
-
Health, Personality Disorders, Work Commitment and Training to Employment Transitions
Patzina, A., Dietrich, H. & Barabasch, A. (2022): Health, Personality Disorders, Work Commitment and Training to Employment Transitions. (IAB-Discussion Paper 02/2022), Nürnberg, 37 p. DOI:10.48720/IAB.DP.2202
-
The COVID-19 pandemic, well-being, and transitions to post-secondary education
Sandner, M., Patzina, A., Anger, S., Bernhard, S. & Dietrich, H. (2021): The COVID-19 pandemic, well-being, and transitions to post-secondary education. (IAB-Discussion Paper 18/2021), Nürnberg, 33 p.
-
The increasing educational divide in the life course development of subjective wellbeing across cohorts
Patzina, A. (2022): The increasing educational divide in the life course development of subjective wellbeing across cohorts. In: Acta sociologica, Vol. 65, No. 3, p. 293-312., accepted on September 27, 2021. DOI:10.1177/00016993211055678
-
Health, Personality Disorders, Work Commitment and Training to Employment Transitions
Patzina, A., Dietrich, H. & Barabasch, A. (2021): Health, Personality Disorders, Work Commitment and Training to Employment Transitions. (SocArXiv papers), 31 p. DOI:10.31235/osf.io/fhj95
-
The COVID-19 Pandemic, Well-Being, and Transitions to Post-secondary Education
Sandner, M., Patzina, A., Anger, S., Bernhard, S. & Dietrich, H. (2021): The COVID-19 Pandemic, Well-Being, and Transitions to Post-secondary Education. (IZA discussion paper 14797), Bonn, 37 p.
-
The Abtitur class of 2020: From school to university without a prom - alone in front of the pc screen life satisfaction decreases
Anger, S., Bernhard, S., Dietrich, H., Lerche, A., Patzina, A., Sandner, M. & Toussaint, C. (2021): Abiturjahrgang 2020: Ohne Abiball zum Studium - allein am Bildschirm bricht die Lebenszufriedenheit ein. (IAB-Kurzbericht 19/2021), Nürnberg, 8 p.
-
School-to-work transition and subjective well-being in Australia
Dietrich, H., Patzina, A., Chesters, J. & Reissner, V. (2022): School-to-work transition and subjective well-being in Australia. In: The British journal of sociology, Vol. 73, No. 1, p. 78-111. DOI:10.1111/1468-4446.12895
-
Vocational training dropout vs. vocational training interruption: Not attaining a vocational degree is associated with low wages and insecure employment
Patzina, A. & Wydra-Somaggio, G. (2021): Ausbildungsabbrüche und -unterbrechungen im Vergleich: Ohne Abschluss ist der Verdienst geringer und die Dauer der Beschäftigung kürzer. (IAB-Kurzbericht 18/2021), Nürnberg, 11 p.
-
Youth unemployment in Germany and the United Kingdom in times of Covid-19 (Series "Tracking youth joblessness during the Covid-19 crisis")
Dietrich, H., Henseke, G., Achatz, J., Anger, S., Christoph, B. & Patzina, A. (2021): Youth unemployment in Germany and the United Kingdom in times of Covid-19 (Series "Tracking youth joblessness during the Covid-19 crisis"). In: IAB-Forum No. 04.08.2021 Nürnberg, o. Sz.
-
Covid-19: how youth unemployment is taking on worrying new patterns
Dietrich, H., Henseke, G., Achatz, J., Anger, S., Christoph, B. & Patzina, A. (2021): Covid-19: how youth unemployment is taking on worrying new patterns. In: IOE blog / University College London. Institute of Education No. 05.08.2021 London, o. Sz.
-
The Impact of Pre- and Postarrival Mechanisms on Self-rated Health and Life Satisfaction Among Refugees in Germany
Ambrosetti, E., Dietrich, H., Kosyakova, Y. & Patzina, A. (2021): The Impact of Pre- and Postarrival Mechanisms on Self-rated Health and Life Satisfaction Among Refugees in Germany. In: Frontiers in Sociology, Vol. 6. DOI:10.3389/fsoc.2021.693518
-
Der Abiturjahrgang 2021 in Zeiten von Corona: Zukunftssorgen und psychische Belastungen nehmen zu (Serie "Corona-Krise: Folgen für den Arbeitsmarkt")
Anger, S., Bernhard, S., Dietrich, H., Lerche, A., Patzina, A., Sandner, M. & Toussaint, C. (2021): Der Abiturjahrgang 2021 in Zeiten von Corona: Zukunftssorgen und psychische Belastungen nehmen zu (Serie "Corona-Krise: Folgen für den Arbeitsmarkt"). In: IAB-Forum No. 18.03.2021 Nürnberg, o. Sz.
-
Bildungswege nach dem Abitur: Warum die Bildung der Eltern noch immer einen Unterschied macht
Drobner, A. & Patzina, A. (2021): Bildungswege nach dem Abitur: Warum die Bildung der Eltern noch immer einen Unterschied macht. In: IAB-Forum No. 24.02.2021 Nürnberg, o. Sz.
-
Social inequality in the homeschooling efforts of German high school students during a school closing period
Dietrich, H., Patzina, A. & Lerche, A. (2021): Social inequality in the homeschooling efforts of German high school students during a school closing period. In: European Societies, Vol. 23, No. sup1, p. S348-S369. DOI:10.1080/14616696.2020.1826556
-
Early careers of dropouts from vocational training
Patzina, A. & Wydra-Somaggio, G. (2020): Early careers of dropouts from vocational training. Signals, human capital formation, and training firms. In: European Sociological Review, Vol. 36, No. 5, p. 741-759. DOI:10.1093/esr/jcaa011
-
School closings during the COVID-19 pandemic: findings from German high school students
Anger, S., Bernhard, S., Dietrich, H., Lerche, A., Patzina, A., Sandner, M. & Toussaint, C. (2020): School closings during the COVID-19 pandemic: findings from German high school students. (Series "COVID-19 Crisis: Consequences for the Labour Market"). In: IAB-Forum No. 15.05.2020, o. Sz.
-
Schulschließungen wegen Corona: Regelmäßiger Kontakt zur Schule kann die schulischen Aktivitäten der Jugendlichen erhöhen (Serie "Corona-Krise: Folgen für den Arbeitsmarkt")
Anger, S., Bernhard, S., Dietrich, H., Lerche, A., Patzina, A., Sandner, M. & Toussaint, C. (2020): Schulschließungen wegen Corona: Regelmäßiger Kontakt zur Schule kann die schulischen Aktivitäten der Jugendlichen erhöhen (Serie "Corona-Krise: Folgen für den Arbeitsmarkt"). In: IAB-Forum No. 23.04.2020, o. Sz.
-
Endogenous selection bias and cumulative inequality over the life course
Kratz, F. & Patzina, A. (2020): Endogenous selection bias and cumulative inequality over the life course. Evidence from educational inequality in subjective well-being. In: European Sociological Review, Vol. 36, No. 3, p. 333-350., accepted on November 07, 2019. DOI:10.1093/esr/jcaa003
-
Aktuelle Studienformen im Vergleich: Ein duales Studium begünstigt den Berufseinstieg
Ostermann, K. & Patzina, A. (2019): Aktuelle Studienformen im Vergleich: Ein duales Studium begünstigt den Berufseinstieg. (IAB-Kurzbericht 25/2019), Nürnberg, 8 p.
-
Social origin, life course events and delayed vocational training of formally low-qualified individuals
Dietrich, H., Patzina, A. & Kretschmer, S. (2019): Soziale Herkunft, Lebensverlaufsereignisse und die verspätete Aufnahme einer beruflichen Ausbildung formal Geringqualifizierter. In: Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, Vol. 71, No. 3, p. 357-383. DOI:10.1007/s11577-019-00637-3
-
Vocational education and employment: Explaining cohort variations in life course patterns
Kratz, F., Patzina, A., Kleinert, C. & Dietrich, H. (2019): Vocational education and employment: Explaining cohort variations in life course patterns. In: Social Inclusion, Vol. 7, No. 3, p. 224-253. DOI:10.17645/si.v7i3.2045
-
Bogus self-employment in Germany
Dietrich, H. & Patzina, A. (2018): Bogus self-employment in Germany. Also a question of definition. In: IAB-Forum No. 03.04.2018, o. Sz.
-
Scheinselbständigkeit in Deutschland: Auch eine Frage der Abgrenzung
Dietrich, H. & Patzina, A. (2018): Scheinselbständigkeit in Deutschland: Auch eine Frage der Abgrenzung. In: IAB-Forum No. 05.01.2018, o. Sz.
-
Quantitative Erfassung von scheinselbständig Erwerbstätigen - Empirische Studie
Dietrich, H. & Patzina, A. (2017): Quantitative Erfassung von scheinselbständig Erwerbstätigen - Empirische Studie. In: H. Dietrich, A. Patzina & R. Wank (Hrsg.) (2017): Scheinselbständigkeit in Deutschland : Rechtliche Grundlagen und empirische Befunde (IAB-Bibliothek, 364), p. 25-209.
-
False self-employment in Germany : Legal bases and empirical findings
Dietrich, H., Patzina, A. & Wank, R. (eds.) (2017): Scheinselbständigkeit in Deutschland. Rechtliche Grundlagen und empirische Befunde. (IAB-Bibliothek 364), Bielefeld: Bertelsmann, 466 p. DOI:10.3278/300942w
-
Entwicklung des Bildungsniveaus
Anger, S. & Patzina, A. (2017): Entwicklung des Bildungsniveaus. In: J. Möller & U. Walwei (Hrsg.) (2017): Arbeitsmarkt kompakt : Analysen, Daten, Fakten (IAB-Bibliothek, 363), p. 92-93.
-
False self-employment in Germany: Low qualified workers and labor market entrants at risk
Dietrich, H. & Patzina, A. (2017): Scheinselbständigkeit in Deutschland: Vor allem Geringqualifizierte und Berufseinsteiger gehören zu den Risikogruppen. (IAB-Kurzbericht 01/2017), Nürnberg, 8 p.