Functions at the IAB
- Employee - Area Education, Training, and Employment Over the Life Course (BQE)
- Member - Working Group Digital and ecological transformation
- Member - Working Group Data Quality
Professional background
You can find information about Adrian Lerche on his personal website.
Activities
Projects
ongoing Projects
- IAB-Special-Lecture
- Labor market effects of business taxation
- Wirkung intensivierter Berufsberatung an Gymnasien
finished Projects
Publications
-
On the draft law to modernise unemployment insurance and employment promotion - SGB III Modernisation Act. Statement of the IAB on the public hearing in the Committee for Labour and Social Affairs of the German Bundestag on 4-11-2024
Anger, S., Berger, F., Bernhard, S., Bruckmeier, K., Ehab, M., Falkenhain, M., Feldens, S., Fitzenberger, B., Fuchs, P., Globisch, C., Hauptmann, A., Jahn, E., Jaschke, P., Kassam, K., Kosyakova, Y., Kupka, P., Janssen, S., Leber, U., Lerche, A., Oberfichtner, M., Reims, N., Röhrer, S., Sandner, M., Schels, B., Senghaas, M., Wolff, J., Wiemers, J., Weber, E., Tübbicke, S., Toussaint, C., Stephan, G. & Sommer, M. (2024): Zum Entwurf eines Gesetzes zur Modernisierung der Arbeitslosenversicherung und Arbeitsförderung – SGB-III-Modernisierungsgesetz. Stellungnahme des IAB zur öffentlichen Anhörung im Ausschuss für Arbeit und Soziales des Deutschen Bundestags am 4.11.2024. (IAB-Stellungnahme 06/2024), Nürnberg, 40 p. DOI:10.48720/IAB.SN.2406
-
Welche Erwartungen Abiturient*innen mit einem Studium oder einer Berufsausbildung verbinden (Serie "Berufsorientierung Jugendlicher")
Anger, S., Bernhard, S., Dietrich, H., Knau, F., Lerche, A., Patzina, A., Sandner, M. & Toussaint, C. (2024): Welche Erwartungen Abiturient*innen mit einem Studium oder einer Berufsausbildung verbinden (Serie "Berufsorientierung Jugendlicher"). In: IAB-Forum No. 03.09.2024. DOI:10.48720/IAB.FOO.20240903.01
-
On the Draft Act for Modernizing the Social Code, Book III : Statement of the IAB on the Draft Act for Modernizing the Unemployment Insurance and Active Labor Market Policies on 24 July
Anger, S., Bernhard, S., Janssen, S., Leber, U., Lerche, A., Oberfichtner, M., Reims, N., Sandner, M., Schels, B., Senghaas, M., Stephan, G., Toussaint, C. & Tübbicke, S. (2024): Zum Entwurf des SGB-III-Modernisierungsgesetzes. Stellungnahme des IAB zum Referentenentwurf eines Gesetzes zur Modernisierung der Arbeitslosenversicherung und Arbeitsförderung am 24.7.2024. (IAB-Stellungnahme 01/2024), Nürnberg, 19 p. DOI:10.48720/IAB.SN.2401
-
Berufsorientierung und Berufsberatung am Gymnasium
Anger, S., Lerche, A. & Sandner, M. (2023): Berufsorientierung und Berufsberatung am Gymnasium. In: Ifo-Schnelldienst, Vol. 76, No. 12, p. 20-24.
-
Berufsberatung: In der Corona-Krise konnten nicht alle Themenwünsche junger Menschen ausreichend besprochen werden
Anger, S., Bernhard, S., Dietrich, H., Lerche, A., Patzina, A., Sandner, M., Singer, S., Toussaint, C. & Malfertheiner, V. (2023): Berufsberatung: In der Corona-Krise konnten nicht alle Themenwünsche junger Menschen ausreichend besprochen werden. In: IAB-Forum No. 23.08.2023. DOI:10.48720/IAB.FOO.20230823.01
-
Technological Change, Firm Heterogeneity and Wage Inequality
Cortes, G., Lerche, A., Schönberg, U. & Tschopp, J. (2023): Technological Change, Firm Heterogeneity and Wage Inequality. (IZA discussion paper / Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit 16070), Bonn, 55 p.
-
Investment Tax Credits and the Response of Firms
Lerche, A. (2022): Investment Tax Credits and the Response of Firms. (IAB-Discussion Paper 28/2022), Nürnberg, 63 p. DOI:10.48720/IAB.DP.2228
-
Investment Tax Credits and the Response of Firms
Lerche, A. (2022): Investment Tax Credits and the Response of Firms. (IZA discussion paper / Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit 15668), Bonn, 62 p.
-
The Abtitur class of 2020: From school to university without a prom - alone in front of the pc screen life satisfaction decreases
Anger, S., Bernhard, S., Dietrich, H., Lerche, A., Patzina, A., Sandner, M. & Toussaint, C. (2021): Abiturjahrgang 2020: Ohne Abiball zum Studium - allein am Bildschirm bricht die Lebenszufriedenheit ein. (IAB-Kurzbericht 19/2021), Nürnberg, 8 p.
-
Der Abiturjahrgang 2021 in Zeiten von Corona: Zukunftssorgen und psychische Belastungen nehmen zu (Serie "Corona-Krise: Folgen für den Arbeitsmarkt")
Anger, S., Bernhard, S., Dietrich, H., Lerche, A., Patzina, A., Sandner, M. & Toussaint, C. (2021): Der Abiturjahrgang 2021 in Zeiten von Corona: Zukunftssorgen und psychische Belastungen nehmen zu (Serie "Corona-Krise: Folgen für den Arbeitsmarkt"). In: IAB-Forum No. 18.03.2021 Nürnberg, o. Sz.
-
The integration of immigrants in Germany: Formal recognition of foreign occupational qualifications has positive labor market effects
Brücker, H., Glitz, A., Lerche, A. & Romiti, A. (2021): Integration von Migrantinnen und Migranten in Deutschland: Anerkennung ausländischer Berufsabschlüsse hat positive Arbeitsmarkteffekte. (IAB-Kurzbericht 02/2021), Nürnberg, 12 p.
-
Social inequality in the homeschooling efforts of German high school students during a school closing period
Dietrich, H., Patzina, A. & Lerche, A. (2021): Social inequality in the homeschooling efforts of German high school students during a school closing period. In: European Societies, Vol. 23, No. sup1, p. S348-S369. DOI:10.1080/14616696.2020.1826556
-
Occupational recognition and immigrant labor market outcomes
Brücker, H., Glitz, A., Lerche, A. & Romiti, A. (2018): Occupational recognition and immigrant labor market outcomes. (IZA discussion paper 12030), Bonn, 44 p.
-
Occupational recognition and immigrant labor market outcomes
Brücker, H., Glitz, A., Lerche, A. & Romiti, A. (2021): Occupational recognition and immigrant labor market outcomes. In: Journal of labor economics, Vol. 39, No. 2, p. 1-15. DOI:10.1086/710702
-
School closings during the COVID-19 pandemic: findings from German high school students
Anger, S., Bernhard, S., Dietrich, H., Lerche, A., Patzina, A., Sandner, M. & Toussaint, C. (2020): School closings during the COVID-19 pandemic: findings from German high school students. (Series "COVID-19 Crisis: Consequences for the Labour Market"). In: IAB-Forum No. 15.05.2020, o. Sz.
-
Schulschließungen wegen Corona: Regelmäßiger Kontakt zur Schule kann die schulischen Aktivitäten der Jugendlichen erhöhen (Serie "Corona-Krise: Folgen für den Arbeitsmarkt")
Anger, S., Bernhard, S., Dietrich, H., Lerche, A., Patzina, A., Sandner, M. & Toussaint, C. (2020): Schulschließungen wegen Corona: Regelmäßiger Kontakt zur Schule kann die schulischen Aktivitäten der Jugendlichen erhöhen (Serie "Corona-Krise: Folgen für den Arbeitsmarkt"). In: IAB-Forum No. 23.04.2020, o. Sz.
-
Occupational recognition and immigrant labor market outcomes
Brücker, H., Glitz, A., Lerche, A. & Romiti, A. (2018): Occupational recognition and immigrant labor market outcomes. (CReAM discussion paper 2018,18), London, 44 p.
-
Occupational recognition and immigrant labor market outcomes
Brücker, H., Glitz, A., Lerche, A. & Romiti, A. (2018): Occupational recognition and immigrant labor market outcomes. (SOEPpapers on multidisciplinary panel data research at DIW Berlin 1017), Berlin, 44 p.