Total hits 653
-
Absolvent*innen einer Ausbildung im bayerischen Handwerk und ihr Verbleib im Ausbildungsbetrieb
Böhme, S., Eigenhüller, L. & Rossen, A. (2024): Absolvent*innen einer Ausbildung im bayerischen Handwerk und ihr Verbleib im Ausbildungsbetrieb. (IAB-Regional. Berichte und Analysen aus dem Regionalen Forschungsnetz. IAB Bayern 01/2024), Nürnberg, 39 p. DOI:10.48720/IAB.REBY.2401
-
Double qualifications, earnings and gender in Germany
Bellmann, L. & Prümer, S. (2023): Double qualifications, earnings and gender in Germany. In: Bulletin of geography. Socio-economic series No. 62, p. 59-69. DOI:10.12775/bgss-2023-0034
-
Younger and less satisfied? Young workers life satisfaction during the Covid-19 pandemic in Germany
Achatz, J., Christoph, B. & Anger, S. (2023): Younger and less satisfied? Young workers life satisfaction during the Covid-19 pandemic in Germany. In: IAB-Forum No. 29.12.2023. DOI:10.48720/IAB.FOO.20231229.01
-
Erwerbschancen nach Ausbildung langfristig deutlich verbessert trotz Finanzkrise und Pandemie
Dummert, S., Filser, A., Grunau, P. & Ruf, K. (2023): Erwerbschancen nach Ausbildung langfristig deutlich verbessert trotz Finanzkrise und Pandemie. In: IAB-Forum No. 08.12.2023. DOI:10.48720/IAB.FOO.20231208.01
-
How Negative Labor Supply Shocks Affect Training in Firms: Lessons from Opening the Swiss-German Border
Neuber-Pohl, C., Pregaldini, D., Backes-Gellner, U., Dummert, S. & Pfeifer, H. (2023): How Negative Labor Supply Shocks Affect Training in Firms: Lessons from Opening the Swiss-German Border. (IZA discussion paper / Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit 16652), Bonn, 47 p.
-
The Effects of the COVID-19 Pandemic on Vocational Education and Training in Germany
Dummert, S. & Umkehrer, M. (2023): The Effects of the COVID-19 Pandemic on Vocational Education and Training in Germany. In: Journal of vocational education and training, p. 1-24. DOI:10.1080/13636820.2023.2280953
-
Zur landesweiten Werbekampagne für Ausbildungsberufe zur Stärkung der dualen Ausbildung in Nordrhein-Westfalen
Leber, U. & Schels, B. (2023): Zur landesweiten Werbekampagne für Ausbildungsberufe zur Stärkung der dualen Ausbildung in Nordrhein-Westfalen. Stellungnahme des IAB zur Anhörung im Ausschuss für Arbeit, Gesundheit und Soziales des Landtags Nordrhein-Westfalen am 27.9.2023. (IAB-Stellungnahme 06/2023), Nürnberg, 12 p. DOI:10.48720/IAB.SN.2306
-
Vocational training and the ecological transformation: trainees are increasingly opting for occupations with green skills
Brixy, U., Janser, M. & Mense, A. (2023): Ausbildungsmarkt und ökologische Transformation: Auszubildende entscheiden sich zunehmend für Berufe mit umweltfreundlichen Tätigkeiten. (IAB-Kurzbericht 19/2023), Nürnberg, 8 p. DOI:10.48720/IAB.KB.2319
-
Tertiary Education, Changing One's Educational Decision and the Role of Parental Preferences
Christoph, B., Spangenberg, H. & Quast, H. (2024): Tertiary Education, Changing One's Educational Decision and the Role of Parental Preferences. In: Research in Higher Education, Vol. 65, No. 2, p. 283-302. DOI:10.1007/s11162-023-09752-9
-
Erwerbsverläufe von Erstauszubildenden in Sachsen
Hennig, D., Kindt, A., Sujata, U. & Weyh, A. (2023): Erwerbsverläufe von Erstauszubildenden in Sachsen. (IAB-Regional. Berichte und Analysen aus dem Regionalen Forschungsnetz. IAB Sachsen 01/2023), Nürnberg, 33 p. DOI:10.48720/IAB.RES.2301
-
Vocational training during the COVID-19 pandemic: Under what conditions does the public support state subsidies for training firms?
Heusler, A. & Senghaas, M. (2024): Vocational training during the COVID-19 pandemic: Under what conditions does the public support state subsidies for training firms? In: Industrial Relations, Vol. 63, No. 3, p. 325-342. DOI:10.1111/irel.12345
-
Berufsberatung: In der Corona-Krise konnten nicht alle Themenwünsche junger Menschen ausreichend besprochen werden
Anger, S., Bernhard, S., Dietrich, H., Lerche, A., Patzina, A., Sandner, M., Singer, S., Toussaint, C. & Malfertheiner, V. (2023): Berufsberatung: In der Corona-Krise konnten nicht alle Themenwünsche junger Menschen ausreichend besprochen werden. In: IAB-Forum No. 23.08.2023. DOI:10.48720/IAB.FOO.20230823.01
-
Voices of transition: analyzing inequality and adolescents’ lives after Mittelschule
Flecker, J., Schels, B. & Wöhrer, V. (2023): Voices of transition: analyzing inequality and adolescents’ lives after Mittelschule. In: Österreichische Zeitschrift für Soziologie, Vol. 48, No. 3, p. 303-308. DOI:10.1007/s11614-023-00548-w
-
Ein Vorschlag zur Identifikation einer regionalen Unterversorgung an Ausbildungsplätzen
Seibert, H., Wiethölter, D., Beckmann, R., Kwasniok, B. & Lieneke, M. (2023): Ein Vorschlag zur Identifikation einer regionalen Unterversorgung an Ausbildungsplätzen. Nürnberg, 16 p.
-
Smoother School-to-Work Trajectories in the Early 2010s? Evidence for School-Leavers With AT Most Intermediate-Level Certificates and Regional Disparities in Germany
Achatz, J. & Schels, B. (2023): Smoother School-to-Work Trajectories in the Early 2010s? Evidence for School-Leavers With AT Most Intermediate-Level Certificates and Regional Disparities in Germany. In: Schweizerische Zeitschrift für Soziologie, Vol. 49, No. 2, p. 315-338. DOI:10.2478/sjs-2023-0017
-
Das duale Studium spricht eher Bildungsaufsteiger an (Interview mit Bernhard Christoph, Carina Toussaint und Alexander Patzina)
Keitel, C., Patzina, A., Christoph, B. & Toussaint, C. (interviewte Person) (2023): Das duale Studium spricht eher Bildungsaufsteiger an (Interview mit Bernhard Christoph, Carina Toussaint und Alexander Patzina). In: IAB-Forum No. 09.08.2023 Nürnberg. DOI:10.48720/IAB.FOO.20230809.01
-
Social inequality in educational decisions after high school graduation: Children of parents without a college degree are more likely to start a dual study program
Christoph, B., Patzina, A. & Toussaint, C. (2023): Soziale Ungleichheit in den Bildungsentscheidungen nach dem Abitur: Kinder von Eltern ohne Hochschulabschluss nehmen eher ein duales Studium auf. (IAB-Kurzbericht 15/2023), Nürnberg, 8 p. DOI:10.48720/IAB.KB.2315
-
Junge Menschen ohne Berufsausbildung. Welches Fachkräftepotenzial verbirgt sich in dieser Gruppe?
Faißt, C., Hamann, S., Jahn, D. & Wapler, R. (2023): Junge Menschen ohne Berufsausbildung. Welches Fachkräftepotenzial verbirgt sich in dieser Gruppe? (IAB-Regional. Berichte und Analysen aus dem Regionalen Forschungsnetz. IAB Baden-Württemberg 02/2023), Nürnberg, 42 p. DOI:10.48720/IAB.REBW.2302
-
Predicting School Grades: Can Conscientiousness Compensate for Intelligence?
Friedrich, T. & Schütz, A. (2023): Predicting School Grades: Can Conscientiousness Compensate for Intelligence? In: Journal of Intelligence, Vol. 11, No. 7 16 p. DOI:10.3390/jintelligence11070146
-
First labour market integration through vocational rehabilitation: After rehabilitation, a higher proportion of young people with disabilities find employment
Reims, N., Rauch, A. & Nivorozhkin, A. (2023): Ersteingliederung in der beruflichen Rehabilitation: Nach einer Reha findet ein höherer Anteil junger Menschen mit Behinderungen Arbeit. (IAB-Kurzbericht 11/2023), Nürnberg, 8 p. DOI:10.48720/IAB.KB.2311