Total hits 666
-
Welche Erwartungen Abiturient*innen mit einem Studium oder einer Berufsausbildung verbinden (Serie "Berufsorientierung Jugendlicher")
Anger, S., Bernhard, S., Dietrich, H., Knau, F., Lerche, A., Patzina, A., Sandner, M. & Toussaint, C. (2024): Welche Erwartungen Abiturient*innen mit einem Studium oder einer Berufsausbildung verbinden (Serie "Berufsorientierung Jugendlicher"). In: IAB-Forum No. 03.09.2024. DOI:10.48720/IAB.FOO.20240903.01
-
Equal opportunities and vocational education and training. Statement of the IAB on the hearing of the enquete commission I Equal opportunities and vocational education and training of the State Parliament of North Rhine-Westphalia on 28 June 2024
Anger, S., Goßner, L., Heß, P., Jaschke, P., Leber, U., Schels, B., Schreyer, F. & Toussaint, C. (2024): Chancengleichheit und berufliche Bildung. Stellungnahme des IAB zur Anhörung der Enquetekommission I „Chancengleichheit in der Bildung“ des Landtags Nordrhein-Westfalen am 28.6.2024. (IAB-Stellungnahme 02/2024), Nürnberg, 27 p. DOI:10.48720/IAB.SN.2402
-
IAB Establishment Panel: Highest share of unfilled apprenticeships
Fitzenberger, B., Leber, U. & Schwengler, B. (2024): IAB-Betriebspanel: Rekordhoch beim Anteil der unbesetzten Ausbildungsstellen. (IAB-Kurzbericht 16/2024), Nürnberg, 8 p. DOI:10.48720/IAB.KB.2416
-
On the Draft Act for Modernizing the Social Code, Book III : Statement of the IAB on the Draft Act for Modernizing the Unemployment Insurance and Active Labor Market Policies on 24 July
Anger, S., Bernhard, S., Janssen, S., Leber, U., Lerche, A., Oberfichtner, M., Reims, N., Sandner, M., Schels, B., Senghaas, M., Stephan, G., Toussaint, C. & Tübbicke, S. (2024): Zum Entwurf des SGB-III-Modernisierungsgesetzes. Stellungnahme des IAB zum Referentenentwurf eines Gesetzes zur Modernisierung der Arbeitslosenversicherung und Arbeitsförderung am 24.7.2024. (IAB-Stellungnahme 01/2024), Nürnberg, 19 p. DOI:10.48720/IAB.SN.2401
-
Help or harm? Examining the effects of active labour market programmes on young adults' employment quality and the role of social origin
Knize, V. & Wolf, M. (2024): Help or harm? Examining the effects of active labour market programmes on young adults' employment quality and the role of social origin. In: Journal of European Social Policy, Vol. 34, No. 5, p. 573-589. DOI:10.1177/09589287241268442
-
Compromises in occupational choice and premature termination of vocational education and training: gender type, prestige, and occupational interests in focus
Fischer-Browne, M., Ahrens, L., Kleinert, C. & Schels, B. (2024): Compromises in occupational choice and premature termination of vocational education and training: gender type, prestige, and occupational interests in focus. In: Empirical Research in Vocational Education and Training, Vol. 16. DOI:10.1186/s40461-024-00168-y
-
Evaluation der Erweiterung der Berufseinstiegsbegleitung: Evidenz für Westdeutschland
Heß, P. (2024): Evaluation der Erweiterung der Berufseinstiegsbegleitung: Evidenz für Westdeutschland. (IAB-Forschungsbericht 15/2024), Nürnberg, 23 p. DOI:10.48720/IAB.FB.2415
-
Wie hoch ist der Anteil der unbesetzten Ausbildungsstellen wirklich? Warum unterschiedliche Zahlen ausgewiesen werden
Fitzenberger, B., Leber, U. & Schwengler, B. (2024): Wie hoch ist der Anteil der unbesetzten Ausbildungsstellen wirklich? Warum unterschiedliche Zahlen ausgewiesen werden. In: IAB-Forum No. 19.06.2024 Nürnberg. DOI:10.48720/IAB.FOO.20240619.01
-
Aktuelle Entwicklungen am Ausbildungsmarkt
Leber, U. (2024): Aktuelle Entwicklungen am Ausbildungsmarkt. In: Denk-doch-Mal.de No. 2.
-
Intergenerational transmission of unemployment after apprenticeship graduation: does parental socioeconomic background still matter?
Dummert, S. (2024): Intergenerational transmission of unemployment after apprenticeship graduation: does parental socioeconomic background still matter? In: Journal for labour market research, Vol. 58, No. 1. DOI:10.1186/s12651-024-00364-z
-
Labour market integration of young welfare recipients: in-firm training increases the employment chances of young welfare recipients
Knize, V. & Wolf, M. (2024): Arbeitsmarktintegration von jungen Erwachsenen in der Grundsicherung: Maßnahmen bei einem Arbeitgeber erhöhen Beschäftigungschancen. (IAB-Kurzbericht 07/2024), Nürnberg, 8 p. DOI:10.48720/IAB.KB.2407
-
Entwicklung am Ausbildungsmarkt Berlin-Brandenburg
Seibert, H. (2024): Entwicklung am Ausbildungsmarkt Berlin-Brandenburg. (IAB-Regional. Berichte und Analysen aus dem Regionalen Forschungsnetz. IAB Berlin-Brandenburg 01/2024), Nürnberg, 22 p. DOI:10.48720/IAB.REBB.2401
-
Jünger und weniger zufrieden? Die Lebenszufriedenheit junger Beschäftigter während der Covid-19-Pandemie
Achatz, J., Anger, S. & Christoph, B. (2024): Jünger und weniger zufrieden? Die Lebenszufriedenheit junger Beschäftigter während der Covid-19-Pandemie. In: IAB-Forum No. 16.02.2024. DOI:10.48720/IAB.FOO.20240216.01
-
Absolvent*innen einer Ausbildung im bayerischen Handwerk und ihr Verbleib im Ausbildungsbetrieb
Böhme, S., Eigenhüller, L. & Rossen, A. (2024): Absolvent*innen einer Ausbildung im bayerischen Handwerk und ihr Verbleib im Ausbildungsbetrieb. (IAB-Regional. Berichte und Analysen aus dem Regionalen Forschungsnetz. IAB Bayern 01/2024), Nürnberg, 39 p. DOI:10.48720/IAB.REBY.2401
-
Double qualifications, earnings and gender in Germany
Bellmann, L. & Prümer, S. (2023): Double qualifications, earnings and gender in Germany. In: Bulletin of geography. Socio-economic series No. 62, p. 59-69. DOI:10.12775/bgss-2023-0034
-
Younger and less satisfied? Young workers life satisfaction during the Covid-19 pandemic in Germany
Achatz, J., Christoph, B. & Anger, S. (2023): Younger and less satisfied? Young workers life satisfaction during the Covid-19 pandemic in Germany. In: IAB-Forum No. 29.12.2023. DOI:10.48720/IAB.FOO.20231229.01
-
Erwerbschancen nach Ausbildung langfristig deutlich verbessert trotz Finanzkrise und Pandemie
Dummert, S., Filser, A., Grunau, P. & Ruf, K. (2023): Erwerbschancen nach Ausbildung langfristig deutlich verbessert trotz Finanzkrise und Pandemie. In: IAB-Forum No. 08.12.2023. DOI:10.48720/IAB.FOO.20231208.01
-
How Negative Labor Supply Shocks Affect Training in Firms: Lessons from Opening the Swiss-German Border
Neuber-Pohl, C., Pregaldini, D., Backes-Gellner, U., Dummert, S. & Pfeifer, H. (2023): How Negative Labor Supply Shocks Affect Training in Firms: Lessons from Opening the Swiss-German Border. (IZA discussion paper / Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit 16652), Bonn, 47 p.
-
The Effects of the COVID-19 Pandemic on Vocational Education and Training in Germany
Dummert, S. & Umkehrer, M. (2025): The Effects of the COVID-19 Pandemic on Vocational Education and Training in Germany. In: Journal of vocational education and training, Vol. 77, No. 3, p. 631-654. DOI:10.1080/13636820.2023.2280953
-
Zur landesweiten Werbekampagne für Ausbildungsberufe zur Stärkung der dualen Ausbildung in Nordrhein-Westfalen
Leber, U. & Schels, B. (2023): Zur landesweiten Werbekampagne für Ausbildungsberufe zur Stärkung der dualen Ausbildung in Nordrhein-Westfalen. Stellungnahme des IAB zur Anhörung im Ausschuss für Arbeit, Gesundheit und Soziales des Landtags Nordrhein-Westfalen am 27.9.2023. (IAB-Stellungnahme 06/2023), Nürnberg, 12 p. DOI:10.48720/IAB.SN.2306