All publications on the topic "Bildung vor und im Erwerbsleben"
-
Towards policies of dignity? The German Participation Opportunities Act as a response to long-term unemployment
Englert, K., Gottwald, M., Globisch, C. & Kupka, P. (2025): Towards policies of dignity? The German Participation Opportunities Act as a response to long-term unemployment. In: Journal of Social Policy, p. 1-17. DOI:10.1017/S0047279424000370
-
Reciprocity and job mobility: The effect of effort-reward imbalance in the employer-employee relationship on turnover intentions and actual job changes
Prechsl, S. (2025): Reciprocity and job mobility: The effect of effort-reward imbalance in the employer-employee relationship on turnover intentions and actual job changes. In: Social science research, Vol. 127. DOI:10.1016/j.ssresearch.2024.103133
-
Ausbildungsabbrüche im regionalen Vergleich: Die Schere geht immer weiter auseinander (Serie "Arbeitskräftesicherung")
Ostermann, K. (2025): Ausbildungsabbrüche im regionalen Vergleich: Die Schere geht immer weiter auseinander (Serie "Arbeitskräftesicherung"). In: IAB-Forum No. 07.01.2025 Nürnberg. DOI:10.48720/IAB.FOO.20250107.01
-
Tools und Verfahren zur Kompetenzerfassung in der Bundesagentur für Arbeit - eine explorativ-empirische Übersicht
Kawalec, S. & Promberger, M. (2024): Tools und Verfahren zur Kompetenzerfassung in der Bundesagentur für Arbeit - eine explorativ-empirische Übersicht. (IAB-Forschungsbericht 26/2024), Nürnberg, 35 p. DOI:10.48720/IAB.FB.2426
-
Accounting for qualification in mismatch unemployment
Bauer, A. (2024): Accounting for qualification in mismatch unemployment. In: Journal for labour market research, Vol. 58. DOI:10.1186/s12651-024-00386-7
-
Kurzarbeitergeld in der Pandemie: Licht und Schatten
Kagerl, C. & Kruppe, T. (2024): Kurzarbeitergeld in der Pandemie: Licht und Schatten. In: IAB-Forum No. 17.12.2024 Nürnberg. DOI:10.48720/IAB.FOO.20241217.01
-
Wer ist offen für lebenslanges Lernen? Die Rolle von Persönlichkeitsmerkmalen und Qualifikationen
Kern, J. & Galkiewicz, A. (2024): Wer ist offen für lebenslanges Lernen? Die Rolle von Persönlichkeitsmerkmalen und Qualifikationen. In: IAB-Forum No. 16.12.2024 Nürnberg. DOI:10.48720/IAB.FOO.20241216.01
-
Nürnberger Gespräche: (Noch) länger arbeiten – Nonsens oder Notwendigkeit? (Podium)
Schludi, M., Nobereit, S., Räder, E., Ries, E., Nahles, A., Walwei, U., Ritzer, U. & Fitzenberger, B. (sonst. bet. Pers.) (2024): Nürnberger Gespräche: (Noch) länger arbeiten – Nonsens oder Notwendigkeit? (Podium). In: IAB-Forum No. 11.12.2024 Nürnberg. DOI:10.48720/IAB.FOO.20241211.01
-
Coworker Networks from Student Jobs: A Flying Start at Labor Market Entry?
Gökay, D., Hertweck, F., Sandner, M. & Yükselen, I. (2024): Coworker Networks from Student Jobs: A Flying Start at Labor Market Entry? (IZA discussion paper / Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit 17541), Bonn, 34 p.
-
Keeping up with the Max Plancks? Germany’s quest for university excellence and the role of public research institutes in doctoral education
Bünstorf, G., König, J. & Otto, A. (2024): Keeping up with the Max Plancks? Germany’s quest for university excellence and the role of public research institutes in doctoral education. In: Scientometrics, p. 1-42. DOI:10.1007/s11192-024-05195-w
-
Structural change in the German labour market. IAB Statement on the hearing at the German Council of Economic Experts on 17 October 2024
Bauer, A., Dietrich, H., Grienberger, K., Haas, A., Heß, P., Janser, M., Janssen, S., Kern, J., Kruppe, T., Lang, J., Lehmer, F., Müller, C., Schneemann, C., Stops, M., Vetterer, N., Weber, E., Zenk, J. & Zika, G. (2024): Zum Strukturwandel des deutschen Arbeitsmarkts. Stellungnahme des IAB zur Anhörung beim Sachverständigenrat zur Begutachtung der gesamtwirtschaftlichen Entwicklung am 17.10.2024. (IAB-Stellungnahme 05/2024), Nürnberg, 22 p. DOI:10.48720/IAB.SN.2405
-
Unraveling the gender wage gap: Exploring early career patterns among university graduates
Sandner, M. & Yükselen, I. (2024): Unraveling the gender wage gap: Exploring early career patterns among university graduates. In: Scottish Journal of Political Economy. DOI:10.1111/sjpe.12405
-
Costs and benefits of a formal academic qualification beyond the PhD
König, J. (2024): Costs and benefits of a formal academic qualification beyond the PhD. In: Higher education, p. 1-35. DOI:10.1007/s10734-024-01338-3
-
Migrant*innen der ersten Generation gelingt der Aufstieg in die Einkommenselite deutlich seltener als Deutschen
Collischon, M., Wunder, A. & Zimmermann, F. (2024): Migrant*innen der ersten Generation gelingt der Aufstieg in die Einkommenselite deutlich seltener als Deutschen. In: IAB-Forum No. 24.10.2024. DOI:10.48720/IAB.FOO.20241024.01
-
Who is most open to lifelong learning? Exploring the role of personality traits and skills
Galkiewicz, A. & Kern, J. (2024): Who is most open to lifelong learning? Exploring the role of personality traits and skills. In: IAB-Forum No. 16.10.2024. DOI:10.48720/IAB.FOO.20241016
-
Performance evaluations and employee turnover intentions: Empirical evidence from linked employer-employee data
Pohlan, L. & Steffes, S. (2024): Performance evaluations and employee turnover intentions: Empirical evidence from linked employer-employee data. In: Industrial Relations. DOI:10.1111/irel.12379
-
Kosten-Nutzen-Analysen der aktiven Arbeitsmarktpolitik: Eine Einschätzung
Bruckmeier, K., Lehnert, C., Stephan, G. & Wolff, J. (2024): Kosten-Nutzen-Analysen der aktiven Arbeitsmarktpolitik: Eine Einschätzung. (IAB-Forschungsbericht 21/2024), Nürnberg, 23 p. DOI:10.48720/IAB.FB.2421
-
Berufliche Pläne von Haupt- und Realschüler*innen: Der Anteil der Unentschlossenen steigt
Anger, S., Christoph, B., Galkiewicz, A., Hörl, T., Margaryan, S., Maushart, M., Peter, F., Sandner, M. & Siedler, T. (2024): Berufliche Pläne von Haupt- und Realschüler*innen: Der Anteil der Unentschlossenen steigt. In: IAB-Forum No. 24.09.2024 Nürnberg. DOI:10.48720/IAB.FOO.20240924.01
-
When Women Learn That They Earn Less: The Gender Pay Gap in University Student Internships
Antoni, M., Gerner, H., Jäckle, R. & Schwarz, S. (2024): When Women Learn That They Earn Less: The Gender Pay Gap in University Student Internships. (MPRA paper / University Library of Munich 122018), München, 34 p.
-
The impact of a missing school graduation cohort on the training market
Dorner, M., Görlitz, K. & Jahn, E. (2024): The impact of a missing school graduation cohort on the training market. In: Economics of Education Review, Vol. 103. DOI:10.1016/j.econedurev.2024.102580