All publications on the topic "Bildung vor und im Erwerbsleben"
-
Keeping up with the Max Plancks? Germany’s quest for university excellence and the role of public research institutes in doctoral education
Bünstorf, G., König, J. & Otto, A. (2024): Keeping up with the Max Plancks? Germany’s quest for university excellence and the role of public research institutes in doctoral education. In: Scientometrics, p. 1-42. DOI:10.1007/s11192-024-05195-w
-
Migrant*innen der ersten Generation gelingt der Aufstieg in die Einkommenselite deutlich seltener als Deutschen
Collischon, M., Wunder, A. & Zimmermann, F. (2024): Migrant*innen der ersten Generation gelingt der Aufstieg in die Einkommenselite deutlich seltener als Deutschen. In: IAB-Forum No. 24.10.2024. DOI:10.48720/IAB.FOO.20241024.01
-
Who is most open to lifelong learning? Exploring the role of personality traits and skills
Galkiewicz, A. & Kern, J. (2024): Who is most open to lifelong learning? Exploring the role of personality traits and skills. In: IAB-Forum No. 16.10.2024. DOI:10.48720/IAB.FOO.20241016
-
Performance evaluations and employee turnover intentions: Empirical evidence from linked employer-employee data
Pohlan, L. & Steffes, S. (2024): Performance evaluations and employee turnover intentions: Empirical evidence from linked employer-employee data. In: Industrial Relations. DOI:10.1111/irel.12379
-
Kosten-Nutzen-Analysen der aktiven Arbeitsmarktpolitik: Eine Einschätzung
Bruckmeier, K., Lehnert, C., Stephan, G. & Wolff, J. (2024): Kosten-Nutzen-Analysen der aktiven Arbeitsmarktpolitik: Eine Einschätzung. (IAB-Forschungsbericht 21/2024), Nürnberg, 23 p. DOI:10.48720/IAB.FB.2421
-
When Women Learn That They Earn Less: The Gender Pay Gap in University Student Internships
Antoni, M., Gerner, H., Jäckle, R. & Schwarz, S. (2024): When Women Learn That They Earn Less: The Gender Pay Gap in University Student Internships. (MPRA paper / University Library of Munich 122018), München, 34 p.
-
The impact of a missing school graduation cohort on the training market
Dorner, M., Görlitz, K. & Jahn, E. (2024): The impact of a missing school graduation cohort on the training market. In: Economics of Education Review, Vol. 103. DOI:10.1016/j.econedurev.2024.102580
-
Dual vocational training in the skilled crafts sector: More and more VET graduates continue working in their training occupation
Hell, S., Roth, D., Seibert, H. & Wydra-Somaggio, G. (2024): Die duale Berufsausbildung im Handwerk: Immer mehr junge Menschen bleiben ihrem erlernten Beruf treu. (IAB-Kurzbericht 18/2024), Nürnberg, 8 p. DOI:10.48720/IAB.KB.2418
-
Mobilität von Auszubildenden im Erwerbsverlauf
Kindt, A., Miller, V., Sujata, U. & Weyh, A. (2024): Mobilität von Auszubildenden im Erwerbsverlauf. (IAB-Regional. Berichte und Analysen aus dem Regionalen Forschungsnetz. IAB Sachsen 01/2024), Nürnberg, 40 p. DOI:10.48720/IAB.RES.2401
-
Reciprocity and the interaction between the unemployed and the caseworker
van den Berg, G., Kesternich, I., Müller, G. & Siflinger, B. (2024): Reciprocity and the interaction between the unemployed and the caseworker. In: Journal of Economic Behavior & Organization, Vol. 227. DOI:10.1016/j.jebo.2024.106706
-
Welche Erwartungen Abiturient*innen mit einem Studium oder einer Berufsausbildung verbinden (Serie "Berufsorientierung Jugendlicher")
Anger, S., Bernhard, S., Dietrich, H., Knau, F., Lerche, A., Patzina, A., Sandner, M. & Toussaint, C. (2024): Welche Erwartungen Abiturient*innen mit einem Studium oder einer Berufsausbildung verbinden (Serie "Berufsorientierung Jugendlicher"). In: IAB-Forum No. 03.09.2024. DOI:10.48720/IAB.FOO.20240903.01
-
Job Mobility and Assortative Matching
Braunschweig, L., Dauth, W. & Roth, D. (2024): Job Mobility and Assortative Matching. (IAB-Discussion Paper 11/2024), Nürnberg, 52 p. DOI:10.48720/IAB.DP.2411
-
Equal opportunities and vocational education and training. Statement of the IAB on the hearing of the enquete commission I Equal opportunities and vocational education and training of the State Parliament of North Rhine-Westphalia on 28 June 2024
Anger, S., Goßner, L., Heß, P., Jaschke, P., Leber, U., Schels, B., Schreyer, F. & Toussaint, C. (2024): Chancengleichheit und berufliche Bildung. Stellungnahme des IAB zur Anhörung der Enquetekommission I „Chancengleichheit in der Bildung“ des Landtags Nordrhein-Westfalen am 28.6.2024. (IAB-Stellungnahme 02/2024), Nürnberg, 27 p. DOI:10.48720/IAB.SN.2402
-
Betriebliche Berufsausbildung und Weiterbildung in Deutschland
Nimczik, J. (2024): Betriebliche Berufsausbildung und Weiterbildung in Deutschland. Nürnberg, 149 p.
-
IAB Establishment Panel: Highest share of unfilled apprenticeships
Fitzenberger, B., Leber, U. & Schwengler, B. (2024): IAB-Betriebspanel: Rekordhoch beim Anteil der unbesetzten Ausbildungsstellen. (IAB-Kurzbericht 16/2024), Nürnberg, 8 p. DOI:10.48720/IAB.KB.2416
-
On the Draft Act for Modernizing the Social Code, Book III : Statement of the IAB on the Draft Act for Modernizing the Unemployment Insurance and Active Labor Market Policies on 24 July
Anger, S., Bernhard, S., Janssen, S., Leber, U., Lerche, A., Oberfichtner, M., Reims, N., Sandner, M., Schels, B., Senghaas, M., Stephan, G., Toussaint, C. & Tübbicke, S. (2024): Zum Entwurf des SGB-III-Modernisierungsgesetzes. Stellungnahme des IAB zum Referentenentwurf eines Gesetzes zur Modernisierung der Arbeitslosenversicherung und Arbeitsförderung am 24.7.2024. (IAB-Stellungnahme 01/2024), Nürnberg, 19 p. DOI:10.48720/IAB.SN.2401
-
OnJoB: Die Online-Jobcenter-Befragung Bürgergeld
Bernhard, S., Nützel, U., Osiander, C., Ramos Lobato, P. & Zins, S. (2024): OnJoB: Die Online-Jobcenter-Befragung Bürgergeld. (IAB-Forschungsbericht 17/2024), Nürnberg, 63 p. DOI:10.48720/IAB.FB.2417
-
Teilqualifizierungen – ein wirksames, aber politisch umstrittenes Instrument
Kruppe, T., Lang, J. & Osiander, C. (2024): Teilqualifizierungen – ein wirksames, aber politisch umstrittenes Instrument. In: IAB-Forum No. 05.08.2024. DOI:10.48720/IAB.FOO.20240805.02
-
Teilqualifizierungen – wie häufig werden sie eingesetzt und wer nimmt teil?
Kruppe, T., Lang, J. & Osiander, C. (2024): Teilqualifizierungen – wie häufig werden sie eingesetzt und wer nimmt teil? In: IAB-Forum No. 05.08.2024. DOI:10.48720/IAB.FOO.20240805.01
-
Continuing vocational training in times of economic uncertainty: an event-study analysis in real time
Dauth, C. & Lang, J. (2024): Continuing vocational training in times of economic uncertainty: an event-study analysis in real time. In: Journal for labour market research, Vol. 58. DOI:10.1186/s12651-024-00373-y