Start-ups by migrants: A path towards economic and social integration
Abstract
"In comparison to other countries, there are not many start-ups in Germany. This is shown by the 'Global Entrepreneurship Monitor' (GEM) of 2010 which thus also confirms earlier results. What is remarkable is that migrants tend to set up their own businesses more often than local people. In doing so, they have specific advantages. For example it is tendentially easier for them to export their products and services. In addition there are signs that they have more role models than local start-up entrepreneurs. However there is also indication that start-ups by migrants are often a reaction to their comparatively poor chances on the labour market." (Author's abstract, IAB-Doku) ((en))
Cite article
Brixy, U., Sternberg, R. & Vorderwülbecke, A. (2011): Unternehmensgründungen von Migranten: Ein Weg zur ökonomischen und sozialen Integration. (IAB-Kurzbericht 08/2011), Nürnberg, 7 p.
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- Gründungsaktivitäten in Deutschland und in vergleichbaren Ländern 2010
- Frauenanteil unter den Migranten- und Nicht-Migranten-Gründern
- Gründungsaktivitäten von Migranten und Nicht-Migranten
- Gründungsmotivation von Migranten und Nicht-Migranten
- Einstellungen von Migranten und Nicht-Migranten zu wichtigen unternehmerischen Eigenschaften und Rahmenbedingungen
- Hochqualifizierte unter den Migranten- und Nicht-Migranten-Gründern
- Innovationsgrad der Gründungen von Migranten und Nicht-Migranten
- Unternehmensgründungen mit einem Exportanteil von mindestens 25 Prozent
- Unternehmensgründungen mit mindestens einem Mitarbeiter
- Branchenstruktur der Gründungen von Migranten und Nicht-Migranten